• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 10 آذر 1397
کد مطلب : 39220
+
-

نشست مدیران شهری کشور در همدان برگزار شد

الگوی هم‌افزایی در مدیریت شهری همدان

رئیس شورای اسلامی شهر تهران: مشکلات و چالش‌های شهرها فقط با همکاری مدیران شهری حل می‌شود

گز
الگوی هم‌افزایی در مدیریت شهری همدان

فاطمه کاظمی |   همدان - خبرنگار:

 شصت‌ودومین اجلاس مشورتی رؤسای شورا‌های اسلامی مراکز استان‌ها و شهرداران کلانشهرهای کشور 8 و 9 آذر به میزبانی همدان در هتل باباطاهر برگزار شد. در این اجلاس رؤسای شوراهای شهر و همچنین روسای کمیسیون‌های تخصصی شوراها در 4 پنل تخصصی به بررسی مشکلات این کمیسیون‌ها پرداختند و در جلسه نهایی جمع‌بندی نتایج این پنل‌‌ها را به سمع و نظر مهمانان اجلاس رساندند. «محسن هاشمی‌رفسنجانی»، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، و «مرتضی الویری»، رئیس شورای عالی استان‌ها و عضو شورای اسلامی شهر تهران، به عنوان مهمانان ویژه در این اجلاس حضور داشتند. این مهمانان در روز دوم اجلاس به بازدید از پیاده‌راه بوعلی، میدان مرکزی و اکباتان و همچنین اماکن تاریخی همدان پرداختند. 


 هم‌افزایی و همکاری

 «محسن هاشمی»، رئیس مجمع مشورتی رؤسای شوراهای اسلامی مراکز استان‌های کشور و رئیس شورای اسلامی شهر تهران در این اجلاس گفت: مسئولان همدان با هم‌افزایی و همکاری فضای خوبی در استان همدان ایجاد کرده‌اند به طوری که همه اختلاف‌ها را کنار گذاشته و به فکر توسعه شهر از همه لحاظ هستند. در تهران فضا سیاسی‌تر است و وقت ما بیشتر صرف مسائلی می‌شود که نباید بشود اما اینجا مسئولان در جهت اهداف توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی شهر حرکت می‌کنند و ما امیدواریم شاهد شکوفایی هرچه بیشتر استان و شهر همدان باشیم. 

وی افزود: در اجلاس گذشته در ارومیه برای این اجلاس نامزد خواستیم‌ که «کامران گردان»، رئیس شورای اسلامی شهر همدان، هم نامزد شد و اعضای آن جلسه رأی به برگزاری جلسه بعدی در همدان دادند و حالا می‌بینیم چه تصمیم خوب و بجایی گرفته شد. 

هاشمی با اشاره به این‌که همدان مفاخر زیادی دارد و بوعلی سینا، باباطاهر، عین‌القضات و... برای همه آشنا هستند، ادامه داد: در شرایطی که صحبت از 1800 جاذبه می‌شود، امیدوارم جاذبه‌های گردشگری استان همدان بتواند سرمایه عظیمی برای توسعه و عمران استان و شهر همدان شود و این برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده نشان می‌دهد این اتفاق برای همدان بیفتد. 


 نماد مردم‌سالاری

رئیس شورای اسلامی شهر تهران توضیح داد: 9 آذر روز مجلس است. مجلس تا 20 سال پیش تنها نماد مردم‌سالاری کشور بود اما امروز این گونه نیست و شوراهای اسلامی شهر و روستا را داریم و با 1200 روستا و شهری که داریم امروزه شوراهای اسلامی شهر و روستا بزرگ‌ترین نماد مردم‌سالاری دینی محسوب می‌شوند.  وی اضافه کرد: همان‌طور که می‌دانید وضعیت کشور و به خصوص وضعیت مدیریت شهری وضعیت خطیر و دشواری است و چالش‌های همزاد مدیریت شهری مشکلاتی را برای ما ایجاد کرده است که با همفکری و هم‌افزایی باید از آنها عبور کنیم. 

هاشمی با اشاره به قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان گفت: این قانون مشکلاتی برای ما ایجاد کرد اما باید به گونه‌ای عمل کرد که این موضوع تکرار نشود. این روزها لایحه مدیریت یکپارچه شهری مطرح است و این لایحه اهمیت بسزایی دارد. اگر مجلس قوانین محکم در اختیار ما قرار دهد تا بتواند درآمد پایدار ایجاد کند آن زمان مدیریت یکپارچه شهری را خواهیم داشت. 


 تورم

رئیس مجمع مشورتی رؤسای شوراهای اسلامی مراکز استان‌های کشور با اشاره به این‌که موضوع مهم دیگر، بحث تورمی است که اواخر امسال و اوایل سال آینده پیش رو داریم، افزود: این مسائل هزینه شهرداری‌ها را به شدت بالا می‌برد. 
وی با اشاره به این‌که در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی انتظارات مضاعفی از شهرها وجود دارد، افزود: همیشه کشور با مشکلاتی مواجه بوده و همیشه توانسته‌ایم از آن عبور کنیم و این بار نیز باید با مدیریت پیش رویم. اما به خاطر عملکرد برخی مسئولان مردم اعتماد کافی ندارند و همراهی مردم با مسئولان نیز کم شده است. افزایش شکاف بین مدیران، اختلاس‌ها و موارد دیگر باعث بی‌اعتمادی مردم شده و همین موضوع موجب شده عبور از مشکلات سخت‌تر و سرمایه‌های اجتماعی کمتر شود. 

هاشمی با اشاره به این‌که برخی مسئولان خود مخالف شده‌اند، افزود: لازم است ما مدیران به سمتی برویم که راه‌حل ارائه دهیم و فقط انتقاد نکنیم. باید بدانیم عدم رضایت مردم موجب عدم مشروعیت می‌شود و باید در شورای عالی استان‌ها و شوراهای اسلامی شهر روزبه‌روز خود را کارآمدتر کنیم. 
رئیس شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: اولویت همیشه ما در شهرها باید خدمات‌رسانی باشد و بعد از خدمات‌رسانی مسائل دیگر مانند ورزش همگانی، مسائل فرهنگی و رفع آسیب‌های اجتماعی را مد نظر داشته باشیم. 


 درآمدهای پایدار شهری

شهردار همدان نیز در این اجلاس گفت: نمایندگان مجلس به دنبال ایجاد درآمدهای پایدار شهری باشند.  «عباس صوفی» افزود: قانون شهرداری‌ها بالای 70 سال است که بازنگری نشده است، نظام جامع قانونمند نداریم و شهرداری‌ها دنبال درآمدهایی هستند که در آینده مشکلاتی ایجاد می‌کند. اگر مسئولان دنبال خدمات‌رسانی هستند نیاز به منابع مالی دارند. وی ادامه داد: شهرداری‌ها در واقعیت مدیر شهرها نیستند و باید فکری شود که چرا به شهرداری‌ها آن‌گونه که باید توجه نمی‌شود. 
صوفی گفت: حاصل این‌گونه جلسات باید به نتایج و قوانین خوب منجر شود و شهرداران باید به فکر کار و برنامه باشند نه به فکر درآمد. 


اهمیت توجه به همدان

محسن هاشمی‌رفسنجانی در حاشیه این نشست در گفت‌وگوی اختصاصی با همشهری درباره حضور خود در همدان گفت: من بسیار خوشحالم که این نشست در همدان برگزار شد چراکه همدانی‌ها در مهمان‌نوازی سنگ تمام گذاشتند. این شهر سابقه کهنی دارد و 1800 جاذبه گردشگری، 8 هزار شهید و سابقه بالای 3500 ساله را در خود جای داده است. امیدوارم با حضور اعضا بتوانیم برخی مشکلات شهرها را حل کنیم. 

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به این‌که همدان امسال به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی نام‌گذاری شده، به نظر شما این نشست چه تأثیری بر توسعه گردشگری همدان خواهد داشت، توضیح داد: با توجه به امکاناتی که همدان دارد، هتل‌هایی که ساخته شده و پیاده‌راه زیبایی که احداث شده و آثار تاریخی که بازآفرینی شده باید تبلیغات وسیعی شود تا مردم سراسر دنیا از وجود این آثار باخبر شوند و با حل مشکلاتی مانند ویزا به راحتی به شهر همدان بیایند. مشکلات حمل‌و‌نقل هم وجود دارد که باید حل شود. توجه به این موارد گشایش زیادی در شهر ایجاد می‌کند و درآمد شهر را بالا می‌برد. می‌بیند خط‌های بدنش از بین رفته و به یک گورخر سیاه تبدیل شده است. به دنبال خط‌هایش می‌گردد و در این راه با حیوانات دیگری آشنا می‌شود و به آنها کمک می‌کند. در این مسیر متوجه می‌شود که رنگ مهم نیست و مهم اخلاقیات است و در نهایت خودش را پیدا می‌کند. 

فهیمه باروتچی کارشناس ارشد تئاتر عروسکی از دانشگاه تهران کار بازی‌سازی و صبا قدیمی از دانشجویان دانشگاه تهران عروسک‌سازی نمایش را انجام دادند. شاعر و آهنگساز کار نیز امیرحسین انصافی بود. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید