• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 10 آذر 1397
کد مطلب : 39230
+
-

نان نامرغوب با چاشنی گرانی

نان بربری در نانوایی‌های یارانه‌ای گیلان ۶۰۰ تومان، سنگک ۷۵۰ تومان، لواش ۲۰۰ تومان و تافتون ۳۳۰ تومان قیمت‌گذاری شده است

گزارش
نان نامرغوب با چاشنی گرانی

مهسا طالبی | رشت -خبرنگار‌


سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان قیمت نان مطابق مصوبه ستاد تنظیم بازار گیلان ۲۰درصد افزایش یافت. چند سالی بود که متولیان امر از افزایش قیمت نان به منظور رقابت‌پذیری و افزایش کیفیت نان خبر می‌دادند تا سرانجام هفته گذشته قیمت آن با تغییر مواجه شد. 

بر اساس تصمیم ستاد تنظیم بازار گیلان، در نانوایی‌های یارانه‌ای، بربری ۶۰۰ تومان، سنگک ۷۵۰ تومان، لواش ۲۰۰ تومان و تافتون ۳۳۰ تومان قیمت‌گذاری شده است. همچنین در نانوایی‌های آزادپز هم نان بربری ۱۲۰۰ تومان، سنگک ۱۲۰۰تومان، لواش ۳۰۰ تومان و تافتون ۵۳۰ تومان قیمت‌گذاری شد.


کوچک شدن اندازه نان 

هنوز نارضایتی‌هایی وجود دارد که برطرف نشده است. بسیاری از شهروندان در روزهای اخیر در گفت‌وگو با همشهری از بی‌کیفیتی نان گلایه کردند.
«الهام رضامنش» با اشاره به این‌که کیفیت نان در رشت نامناسب است، بیان می‌کند: هنگامی که در سفر هستیم و از شهرهای دیگر نان می‌خریم، متوجه می‌شویم که کیفیت نان در آنها خیلی بهتر از شهر ماست. یکی، دو بار به نانوایی محله‌مان در خصوص کیفیت نان تذکر دادم، اما موثر واقع نشد. در این نانوایی‌ها از مواد غیرمجاز مثل جوش شیرین یا نمک استفاده می‌شود. از رعایت بهداشت هم در آنها خبری نیست.

«محمدرضا بلوکی» یکی دیگر از شهروندان رشت هم اظهار می‌کند: تاکنون فقط مشکل، کیفیت نان بود، حالا اندازه آن هم بسیار کوچک شده است. نانوایی که برای پخت نان وقت نمی‌گذارد، چطور انتظار دارد مشتری رضایت داشته باشد و پول بیشتری بدهد؟ چرا باید اندازه نان سنگگ به نصف برسد؟ به این نانوایی‌ها مسئولان سرکشی نمی‌کنند؟ روی سر در همه نانوایی‌ها شماره تلفن ۱۲۴ ثبت شده، اما رسیدگی نمی‌کنند. این معضل همگانی است و اکثرا تخلف می‌کنند. حالا که با افزایش قیمت نان در این شرایط بد اقتصادی مواجه شده‌ایم نمی‌دانیم باز هم اندازه نان کوچک‌تر می‌شود یا خیر. 

«فرزانه نیکوکار» یکی دیگر از شهروندان می‌گوید: به نظرم این قیمت بالایی نیست ولی وقتی قیمت نان یا بنزین بالا برود، بقیه اقلام هم به همین شکل افزایش قیمت خواهند داشت. از طرفی این افزایش قیمت موجب بهبود کیفیت آن هم نمی‌شود. 


افزایش قیمت برای پوشش هزینه‌های نانوایی‌‌ها 

در مورد علل افزایش نرخ نان و کیفیت آن با رئیس اتحادیه نانوایان رشت هم گفت‌وگو کردیم. «عادل محمدی» بیان می‌کند: طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار گیلان، قیمت نان در نانوایی‌های استان تا ۲۰درصد افزایش ‌یافته است. این در حالی است که 4سال بود قیمت نان افزایش نداشت.

وی با بیان این‌که نان لواش بیشترین مصرف را در گیلان دارد، اظهار می‌کند: برخی از نانوایی‌های آزادپز، پیش از این نان لواش به قیمت هر عدد ۲۰۰ تومان می‌فروختند. برخی دیگر هم وزن چانه را تغییر داده و قیمت‌ را گرد کرده بودند.
این مسئول با بیان این‌که آخرین اصلاحیه قیمت نان در گیلان مربوط به آذرماه سال ۹۳ است، می‌گوید: 4سال از افزایش قیمت نان در گیلان گذشته است و این افزایش قیمت فقط در راستای پوشش برخی از هزینه‌های نانوایی‌‌هاست. 
به گفته محمدی، شهروندان می‌توانند گلایه خود از کیفیت نان را به شماره تلفن ۱۲۴ گزارش دهند. 

رئیس اتحادیه نانوایان رشت با بیان این‌که کیفیت نان پس از افزایش قیمت تغییری نمی‌کند، بیان می‌کند: کیفیت آرد نانوایی‌ها تغییری نمی‌کند، چون آرد‌های مصرفی نانوایی‌ها از گندم‌هایی که در سیلوهای کشور ذخیره هستند، تهیه می‌شوند.
محمدی ادامه می‌دهد: ۸۵ درصد نانوایی‌های استان آرد یارانه‌ای دریافت می‌کنند و فعلا فقط حدود ۲۵درصد کل نانوایی‌های استان آزادپز هستند. حدود ۴ هزار واحد نانوایی هم در استان وجود دارد که ۱۱۰۰ واحد آن متعلق به رشت است.


افزایش رقابت بین نانوایان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان با اشاره به افت کیفیت نان پس از افزایش‌نیافتن قیمت آن می‌گوید: آزادپزی نان قرار بود با کیفیت‌سازی همراه باشد، اما اکنون نان آزاد با یارانه‌ای فرق ندارد و از غنی‌سازی هم خبری نیست.«فرهاد دلق‌پوش» پافشاری نانوایان را دلیل افزایش قیمت نان می‌داند و می‌افزاید: این اقدام برای ایجاد رقابت بین نانوایان بوده است.


تشدید گشت‌های بازرسی

رئیس بازرسی اصناف گیلان درباره تخلفات نانوایان هم می‌گوید: همزمان با افزایش قیمت نان، تخلفات نانوایان هم با شدت بیشتری رسیدگی می‌شود. هم‌اکنون گشت سازمان اصناف و صنعت، معدن و تجارت و شبکه بهداشت فعال شده و از ۷ صبح شروع می‌شود. بعدازظهر هم شیفت داریم و نظارت می‌شود تا نانوایان بر اساس وزن‌های جدید مصوب شده عمل کنند.
«ابراهیم سیدزاده» بیان می‌کند: به جز این هر روز تخلفاتی که از شماره تلفن ۱۲۴ اطلاع داده می‌شود را هم پیگیری می‌کنیم و قطعا نظارت بیشتری بر کار نانوایان خواهیم داشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید