• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 10 آذر 1397
کد مطلب : 39232
+
-

محله‌ای با طرح‌های بلاتکلیف

همشهری مشکلات ریز و درشت خیابان چمران در ماهدشت را بررسی می‌کند

محله
محله‌ای با طرح‌های بلاتکلیف

خدیجه ستارزاده|  البرز- خبرنگار:

ماهدشت که هنوز هم برخی آن را به «مردآباد» نام قدیمش می‌شناسند، یکی از شهرستان‌های البرز است که با وجود توسعه شهرنشینی، به دلیل پایین بودن قیمت ملک، جمعیت مهاجر زیادی را پذیرفته و از حاشیه‌نشینی در امان نمانده و مشکلات فرهنگی و شهری زیادی در آن ایجاد شده است. 
شهرداری و شورای اسلامی شهر در ماهدشت با وجود استقلال در برخی موارد هنوز زیر نظر ادارات کرج فعالیت می‌کنند و تصمیم‌گیری در برخی موارد وابسته به نهادهای اداری است.
یکی از محله‌های ماهدشت خیابان چمران است که خیابان اصلی و کوچه‌های فرعی آن با مشکلاتی مانند سگ‌های ولگرد، نبود آسفالت و روشنایی و بلاتکلیفی درمانگاه خیریه‌ساز و مجتمع فرهنگی که از سال81  ساخته و رها شده مواجه است .


معضلات اساسی 

یکی از اهالی خیابان چمران می‌گوید: فقط خیابان اصلی چمران آسفالت دارد، آن هم در بعضی جاها ناهموار یا کنده شده است که گاهی شهرداری آن را لکه‌گیری می‌کند و چند وقت بعد دوباره به همان وضعیت است اما کوچه‌های این محله هیچ‌کدام آسفالت ندارند و رفت‌و‌آمد سخت می‌شود. 

«محمد صادقی» می‌گوید: وجود سگ‌های ولگرد در محله باعث آزار و ناراحتی اهالی است و کودکان با ترس به مدرسه رفت‌وآمد می‌کنند. 
وی می‌افزاید: هر چند وقت یک بار سگ‌های ولگرد به کودکی حمله می‌کنند و همسایه‌ها او را نجات می‌دهند.

صادقی با بیان این‌که معتادان در گوشه و کنار محله و در ملا عام از مواد مخدر استفاده می‌کنند، می‌گوید: دیدن چنین صحنه‌هایی برای بچه‌ها عادی شده است، در‌حالی که اصلا خوب نیست. 


آرزوهای یک کودک 9 ساله

کودکی 9 ساله از ساکنان این محله می‌گوید: ما در محله خود هیچ امکاناتی نداریم؛ نه پارک داریم نه کتابخانه و نه ورزشگاه. «امیرحسین مهینی» می‌افزاید: در مسیر مدرسه سگ‌ها دنبالمان می‌کنند و همیشه با ترس رفت‌وآمد می‌کنیم و پدر و مادرها هم نمی‌توانند هر روز ما را به مدرسه برسانند.  امیرحسین می‌گوید: روزهایی که بارندگی می‌شود به علت خاکی بودن خیابان‌ها با لباس و کفش کثیف و گلی در کلاس حاضر می‌شویم. 
این پسر بچه ساکن خیابان چمران اضافه می‌کند: آرزو دارم محله ما هم روزی مثل محله‌های دیگر آسفالت و زیبا شود و کتابخانه‌مان نیز باز شود تا بتوانم از آنجا کتاب بگیرم و بخوانم. 


بلاتکلیفی فرهنگسرا بعد از 16 سال

یکی دیگر از ساکنان این محله با بیان این‌که کلنگ «مجموعه فرهنگی محمدامین» از سال 81 زمین زده شد و پس از چند مرحله که کار ساخت متوقف شد در نهایت با هزینه‌کرد میلیون‌ها تومان تکمیل و مقرر شد آموزش و پرورش ناحیه 3 آن را تجهیز و در قالب فرهنگسرا، کتابخانه و خانه قرآن راه‌اندازی کند و در اختیار فرزندان این محل قرار دهد، اما با گذشت 16 سال هنوز به نتیجه نرسیده است. 
«عبدالله کاووسی» می‌افزاید: این بنا اکنون محل تجمع معتادان متجاهر و اراذل و اوباش شده است و ما درخواست داریم در صورتی‌که راه‌اندازی این مرکز توسط نهادهای دولتی به نتیجه نمی‌رسد، لااقل در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد تا فرزندان اهالی بتوانند از آن استفاده کنند.


خیابان چمران و کوچه‌هایش روشنایی ندارند
 
دیگر ساکن این محله با نشان دادن تیرهای برق می‌گوید: این کوچه‌ها یک تیر روشنایی ندارند و این مسئله نگرانی اهالی  را بیشتر می‌کند.  «علیرضا فرهادی» می‌افزاید: پارک این محله که از سال 70 ساخته شده اصلا شباهتی به پارک ندارد، فضای سبز و وسیله بازی ندارد. تنها یک روشنایی و چند وسیله ورزشی در آن وجود دارد که قطعاتش دزدیده شده است. 

فرهادی با بیان این‌که برخی پیاده‌روها از سوی شهرداری کنده شده و نابسامان هستند اما شهرداری معتقد است اهالی باید خود آن را درست کنند، می‌گوید: مردم اینجا از قشر محروم هستند و توانایی هزینه کردن برای چنین اموری را ندارند. 
وی می‌گوید: از خیابان سرداران به این طرف خدمات رسانی مناسبی انجام نمی‌شود.


درمانگاه خیرساز بلاتکلیف 

این شهروند با اشاره به وضعیت درمانگاه «مشحون» که در این منطقه ساخته شده است، می‌گوید: این درمانگاه را چند سال قبل یک خیر ساخته اما هیچ وقت به بهره‌برداری نرسیده و بازگشایی آن پیگیری
 نشده است. 


تجهیز مجموعه فرهنگی بر عهده اداره نوسازی است

مدیر آموزش و پرورش ناحیه 3 کرج می‌گوید: اخیرا جلسه‌ای در شورای اسلامی شهرستان ماهدشت برگزار و مقرر شد اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان این مجموعه فرهنگی را تجهیز کند؛ به محض تجهیز آن، آمادگی افتتاح و تحویل آن را داریم. 
«عبدالکریم رستمی» در مورد چگونگی استفاده و کارایی این مجموعه فرهنگی می‌گوید: با توجه به نوع تجهیزات و امکانات اداره نوسازی، ما نیز برای کاربرد آن برنامه خواهیم داشت. اما مدیرکل اداره نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان می‌گوید: تجهیز مدارس، کلاس‌ها، کتابخانه‌های داخل مدارس و پروژه‌های جدیدالاحداثی که به ما واگذار می‌شوند بر عهده ماست اما تجهیز فرهنگسراها بر عهده اداره نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس 
نیست.  «محمد دلاوریان» با بیان این‌که اعتباراتی که واگذار می‌شود محدود است، می‌افزاید: این اعتبارات نیز در بخش‌هایی که عنوان شد هزینه می‌شود. 
دلاوریان در مورد این مجموعه فرهنگی در ماهدشت می‌گوید: تجهیز این مرکز نیز بر عهده ما نیست و حتی اگر مقرر باشد به عنوان کتابخانه بهره‌برداری شود، بر عهده کتابخانه‌هاست و ما مسئولیتی برای تجهیز آن نداریم. 


درمانگاه مشحون به زودی به بهره‌برداری می‌رسد

مدیر بهزیستی شهرستان کرج در مورد درمانگاه خیریه مشحون می‌گوید: در جلساتی که سال گذشته برگزار شد، خیر سازنده بر ارائه خدمات درمانی تاکید کرد و با توجه به این‌که خدمات درمانی در حوزه وظایف ما نیست، این مسئولیت را نپذیرفتیم. 
«علی کشاورز» می‌افزاید: پس از چندی این خیر امور درمانگاه را به شورای اسلامی شهر ماهدشت سپرد و با توجه به این‌که استانداری ما را به استقرار یک پایگاه در محمدشهر یا محدوده آن موظف کرده بود، شورای شهر پیشنهاد داد تا در این مرکز هم پزشکی برای امور درمانی به کار گرفته شود تا هم خدمات درمانی ارائه شود و هم بخشی از آن برای خدمات اورژانس بهزیستی مورد استفاده قرار گیرد. 
کشاورز می‌گوید: پس از استقرار پزشک برای خدمات درمانی، ما نیز برای استقرار یک پایگاه در این مرکز اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.

این خبر را به اشتراک بگذارید