• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 8 آذر 1397
کد مطلب : 39209
+
-

رواج نژادپرستی و خشونت در جهان

روزنه
رواج نژادپرستی و خشونت در جهان

 ایزابل آلنده،  نویسنده اهل پرو اخیرا در مراسم اعطای جایزه کتاب ملی آمریکا طی سخنرانی‌ای به حوادث تلخ دنیای امروز اشاره کرد. بسیاری آلنده را پدیده ادبیات آمریکای لاتین می‌دانند؛  کسی که حدود ۵۷ میلیون نسخه از ۱۹ جلد کتابش به فروش رفته و آثارش به ۳۵ زبان دنیا ترجمه شده است. در ادامه گزیده‌ای از سخنرانی او را در این مراسم آورده‌ایم.
 در نوشتن به هیچ‌چیز غیرعادی و ماورایی نیاز ندارم. همه مطالبی که می‌‌نویسم همان مواردی است که همه هر روز در زندگی مشاهده می‌کنند، ولی با دقت به آنها نگاه نمی‌کنند. تنها کاری که می‌کنم این است که یادداشت برمی‌دارم و تجربه‌های شخصی خود را از حوادث اطرافم جمع‌آوری می‌کنم.
  روزگار سیاسی است. روزگار جنگ در تمام دنیا جریان دارد و ناسیونالیسم،  نژادپرستی و خشونت در همه جا رواج دارد. من به رنج و رزم روزانه می‌پردازم؛  به شاد بودن و نهراسیدن از مرگ. من ترسی از زندگی ندارم. ابا دارم که از زندگی ترس داشته باشم و از انتخاب بترسم. در نوشته‌هایم بر زندگی دیگران متمرکز می‌شوم؛  به‌خصوص زنان پرشور و قوی‌ که در همه‌جا قابل رؤیت‌اند.
   آلن کردی، کودک 3 ساله سوری که در دریای مدیترانه غرق شد، می‌توانست پسر یا نوه من باشد. در حقیقت ماجرای آلن کردی رنج میلیون‌ها انسانی را انعکاس می‌دهد که هر روز این رنج‌ها را تجربه می‌کنند.
 تنها کاری که من می‌توانم در مقابل این حوادث تلخ انجام دهم این است که بنویسم تا این خاطرات از ذهن فراموشکار انسان‌ها و خودم پاک نشود. من به نیروی روایت و داستان سرنوشت‌ها ایمان دارم.
  وقتی سرگذشت و ماجرای زندگی شخص دیگری را تعریف می‌کنیم در حقیقت شروع مبارزه با نفرت و خشونت است؛ چراکه درمی‌یابیم شباهت‌هایی که ما را به هم نزدیک می‌کنند،  بسیار بیشتر از تفاوت‌های جداساز هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید