• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 7 آذر 1397
کد مطلب : 39054
+
-

پایداری به دنبال استیضاح رئیس‌مجلس

 شاید  شمار چهره‌های  نزدیک به  جریان  پایداری  در بهارستان به انگشتان دو دست  نرسد اما  حضورشان در بدنه  تصمیم گیری فراکسیون   ولایی   چنان  تاثیرگذار است که هر آنچه  بخواهند را  با پرچم این  فراکسیون در بهارستان پیش خواهند برد.

بعد از گذشت 8 ماه از دوازدهمین سال ریاست لاریجانی،  27 نفر از همین اعضای اصولگرای مجلس میدان دار شده اند و  طرح  استیضاح  علی لاریجانی را  بر اساس ماده 24 آیین نامه داخلی تدوین  و برای رسیدگی به کمیسیون تدوین آیین  نامه ارائه کرده‌اند. بر اساس آیین نامه داخلی مجلس، کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس  با حضور روسای کمیسیون‌های تخصصی نامه  انتقادات به  رئیس مجلس را بررسی می کنند و به  رای می گذارند. اگر اکثریت حضار به  وارد بودن انتقادات  رای بدهند ، طرح  به  صحن  علنی مجلس ارجاع می شود و رای اکثریت نمایندگان در مورد آن تاثیر گذار خواهد  بود ، اگر اکثریت مجلس انتقادات را  رد کند که استیضاح از دستور خارج می شود و اگر و ارد  بداند  علی لاریجانی نمی تواند  تا پایان دوره دهم  مجلس عهده دار ریاست  بهارستان شود .

حسینعلی حاجی دلیگانی ، نماینده  شاهین  شهر که طرح  مذکور را  به  جریان انداخته  و برای افزایش شمار امضا‌های آن  تلاش می کند،  با  ارائه  توضیحات  فوق  به همشهری گفت: علی لاریجانی در بهارستان  ریاست نمی کند بلکه  فرماندهی می‌کند و  بدعت جدیدی را  در حیطه  وظایف رئیس قوه مقننه  به‌کار گرفته است  که خروجی آن  جز تضعیف جایگاه نمایندگان حاصلی ندارد.

او در پاسخ به اینکه  بدعت گذاری های جدید لاریجانی چیست ؟ ادامه داد: از بدعت های جدید ایشان یکی اینکه  ایرادات  شورای نگهبان به لوایح الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرایم سازمان یافته فراملی و اصلاح قانون مبارزه با پولشویی است که بدون ارجاع به کمیسیون و متعاقباً طرح در صحن علنی رأساً و مستقیماً و بدون اطلاع مجلس به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال  کرده است.

به زعم نماینده  شاهین شهر، اقدام لاریجانی در ارسال مصوبات مذکور به مجمع تشخیص مصلحت نظام بدون طی تشریفات قانونی یعنی طرح در صحن علنی و اصرار مجلس به مصوبه خود مغایر صریح اصل ۱۱۲ قانون اساسی و ماده ۲۰۰ آیین‌نامه داخلی مجلس و ناقض سوگندی است که برابر ماده ۱۶ آیین‌نامه به خداوند قادر متعال در برابر قرآن کریم یاد کرده است.

عضو  فراکسیون  اصولگرایان ولایی با  بیان اینکه این کار ما سیاسی نیست و نگویید پایداری‌ها در پی استیضاح ها  هستند، من خودم هرگز عضو جبهه پایداری نبوده ام  وهرچند در فراکسیون ولایی عضو هستم  در هیچ جلسه  آن هم شرکت نکرده ام،  ادامه داد: لاریجانی در صدر مجلس با یک جمله و گاه با یک اشاره رای مجلس را  عوض می کند در حالی که برخی گفتار ها و امور باید  محرمانه بماند.  بر این اساس که نمی شود مجلس را اداره کرد . در کنار
 حاجی دلیگانی،  سهراب گیلانی، جواد کریمی قدوسی، سید جواد حسینی کیا، ضیاءالله اعزازی ملکی، اکبر ترکی، ناصر موسوی لارگانی، نصرالله پژمانفر، حسین نقوی حسینی، محمد اسماعیل سعیدی، احمد سالک، ذبیح الله نیک‌فر، محمد شکری، صدیف بدری، سید قاسم جاسمی،  سیدراضی نوری، مجتبی ذوالنوری ومحمد جواد ابطحی از دیگر نمایندگان استیضاح کننده  لاریجانی هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید