• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 7 آذر 1397
کد مطلب : 39010
+
-

پمپ بنزین روی خط اینترنت!

بررسی فنی ویژگی‌های اپلیکیشن و سایت «دولت‌همراه» و چگونگی اتصال کارت بانکی به سامانه سوخت کشور

فناوری
پمپ بنزین روی خط اینترنت!


اپلیکیشن دولت همراه چند روزی است که به سامانه سوخت متصل شده تا امکان اتصال کارت بانکی به سامانه سوخت کشور مهیا شود. در همین مدت کوتاه اما چالش‌های فراوانی درباره این برنامه مطرح شده است؛ از دسترسی‌های غیرعادی که برخی کاربران از آن راضی به‌نظر نمی‌رسند تا هجوم ناگهانی تعدادی بدافزار غیرمجاز که خودشان را به‌جای اپ دولتی جا زده و می‌توانند تلفن همراه کاربران را دچار مشکلات جدی کنند. همشهری بحث‌های فنی مرتبط با پروژه جدید کارت سوخت را بررسی کرده است.


دسترسی‌های پردردسر



چندساعت بعد از ارائه آپدیت جدید «دولت همراه» روی مارکت‌های مجازی کشور، یکی از کاربران توییتر درباره وجود دسترسی‌های اضافه و غیرعادی روی این نرم‌افزار موبایلی مطالبی را در این شبکه اجتماعی منتشر کرد. به گفته میلاد، اینکه نرم‌افزار دولت همراه برای ثبت‌نام کارت سوخت به موقعیت مکانی، میکروفن (ضبط صدا) و فلش (چراغ قوه) دسترسی داشته باشد، اشتباه است. او البته احتمال داده که چراغ قوه احتمالا برای مواقعی مثل اسکن بارکد یا موارد مشابه به‌کار بیاید اما باز هم وجود چنین دسترسی‌ای، کار اشتباهی است. امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در واکنش به این توییت درباره دسترسی‌های نرم‌افزار در توییتر نوشته است: «دسترسی به میکروفن و لوکیشن برای سرویس اورژانس بوده است. این سرویس روی دولت همراه پیاده‌سازی شده، ولی هنوز اجرایی نشده است. دسترسی به چراغ قوه برای خواندن بارکد/QR در ارائه خدمات مختلف نیاز است. اگرچه این دسترسی‌ها برای خدمات فوق نیاز است، اما تصمیم گرفته شد تا زمان اجرایی شدن خدمات فوق، این دسترسی‌ها برداشته شود؛ در نسخه جدیدتری که امروز یا فردا منتشر می‌شود.»


نرم‌افزارهای غیرعادی
نرم‌افزارهایی با نام مشابه دولت همراه، با نام‌های غیرواقعی و لوگوی مشابه اخیرا از راه‌های گوناگون بین کاربران توزیع می‌شود. این بدافزارها دسترسی‌های غیرعادی از کاربران گرفته، می‌توانند برای جاسوسی از تلفن، تبلیغات و... مورد استفاده قرار گیرند. پلیس فتا دراین‌باره به کاربران هشدار داده و تأکید کرده است: «شهروندان باید ثبت‌نام کارت سوخت را صرفا از طریق سامانه خدمات دولت همراه یا اپلیکیشن دولت همراه که نام و لوگوی مشخصی دارد انجام بدهند. هر نرم‌افزار دیگری عموما ماهیت بدافزاری داشته و می‌تواند اطلاعات خصوصی کاربران را سرقت کند.» نرم‌افزارهای مورد اشاره با نام‌هایی مثل نوبت‌دهی سریع کارت سوخت، اپلیکیشن پلیس +10، کارت سوخت هوشمند و... نام‌های مشابه دیگر از طریق شبکه‌های مجازی در حال پخش هستند.


نکات فنی مهم
کسانی که می‌خواهند برای دریافت کارت جدید اقدام کنند، باید پیش از ثبت‌نام چند مسئله را در ذهن داشته باشند:


کارت سوخت قبلی باطل می‌شود
اگر شهروندان کارت بانکی‌شان را به عنوان کارت سوخت به‌کار بگیرند یا برای دریافت کارت سوخت جدید ثبت‌نام کنند، کارت قبلی‌شان از دسترس خارج می‌شود.


صاحب اصلی اقدام کند
اپلیکیشن و سایت دولت همراه به کسی خدمات ارائه می‌کند که صاحب کارت بانکی، تلفن و خودرو باشد. به‌عبارت دیگر، ‌اگر در زمان ارائه درخواست برای اتصال کارت بانکی به کارت سوخت، خط تلفن یا کارت بانکی به نام‌تان نباشد، ثبت‌نام شما لغو می‌شود. خودروهای قولنامه‌ای که هنوز به نام کاربر ثبت نشده باشند نیز از این روش نمی‌توانند استفاده کنند.


تمام کارت‌ها متصل می‌شوند
کارت‌های تمامی بانک‌ها قابلیت اتصال به این شبکه را دارند و هیچ فرقی بین بانک‌های خصوصی یا دولتی نیست. متصل شدن کارت بانکی در همان چند دقیقه اول بعد از پایان استعلام‌ها از طریق سایت یا اپلیکیشن به اطلاع‌ مشترک خواهد رسید.




مکث

بعد از اتصال چطور سوختگیری کنیم؟


دریافت سوخت برای هر دو مشترک- آنهایی که کارت سوخت قدیمی یا جدید دارند یا کسانی که کارت بانکی‌شان را به سامانه سوخت متصل کرده باشند، امکان‌پذیر است. تفاوت در این است که دریافت کارت سوخت جدید مشمول هزینه و معطلی در دفاتر پلیس+10خواهد بود و فرایند مربوط به آن به‌صورت پستی انجام می‌شود اما از طریق اپ یا سایت دولت همراه، استعلام‌ها به‌صورت الکترونیکی و در عرض چند دقیقه صادر می‌شود، ضمن اینکه هزینه‌ای نیز برای مشترک نخواهد داشت.


اگر کارت بانکی دارید:
در زمان سوختگیری، مأمور پمپ‌بنزین با استفاده از کارتی که داخل دستگاه می‌گذارد- طبق روال گذشته – سوختگیری را انجام می‌دهد. در مرحله پرداخت، صاحب خودرو با وارد کردن کارت بانکی متصل به سامانه سوخت از سهمیه مصرف شده و هزینه سوخت متصل شده، می‌تواند آن را از طریق کارت بانکی یا به‌صورت نقدی پرداخت کند.


اگر کارت سوخت دارید:
طبق روال گذشته، کارت سوخت‌تان را وارد دستگاه می‌کنید و سوختگیری انجام می‌شود. سهمیه کل و میزان مصرف بنزین نیز در دستگاه برایتان نمایش داده می‌شود. پرداخت نیز به‌صورت نقدی امکان‌پذیر است و به‌صورت غیرنقدی و اعتباری نیز تحت شرایط خاصی پرداخت امکان‌ خواهد داشت.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید