• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 7 آذر 1397
کد مطلب : 38977
+
-

کار‌گشایی برای کارگران خوزستانی

ضعف مدیریت در برخی شرکت‌ها به مشکلات کارگران در شرایط کنونی اقتصاد دامن زده است

گزارش
کار‌گشایی برای کارگران خوزستانی

انباشت مشکلات کارگران برخی کارخانه‌های خوزستان و اعتراض آنها به شرایط موجود، موجب شده است که مسئولان کشوری به فکر حل مشکلات آنها بیفتند تا شاید در شرایط بد اقتصادی کنونی، بتوان گرهی از مشکلات این قشر زحمتکش گشود. 

به گزارش همشهری، اگرچه در شرایط فعلی با توجه به وضعیت و شرایط سخت تولید در کشور، کارگران و کارمندان نیز با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده‌اند اما به نظر می‌رسد کارگران برخی از کارخانه‌ها در کشور به جز این مشکلات با معضلاتی به واسطه ضعف مدیریتی مواجهند که وضعیت آنها را بغرنج‌تر از سایرین کرده است. یکی از مهم‌ترین دلایل ایجاد این مشکلات، نحوه واگذاری برخی از کارخانه‌های دولتی عنوان می‌شود که وضعیت کارگران این کارخانه‌ها را تحت‌تاثیر قرار داده است به طوری که آنها خواهان بازگشت به بخش دولتی هستند تا شاید از این طریق بتوانند وضعیت خود را با ثبات کرده و حداقل‌های قانونی را به عنوان کارگر کسب کنند. از جمله این کارگران می‌توان به کارگران هفت‌تپه اشاره کرد که طی روزهای اخیر صدای اعتراض خود را در قالب برگزاری تجمع به گوش مسئولان کشوری رسانده‌اند. بررسی مشکلات کارگران از سوی مسئولان باعث شد تا چند روز قبل آنها بتوانند یک ماه از حقوق عقب‌مانده خود را دریافت کنند و حالا مسئولان با پرداخت حقوق یک ماه دیگر آنها سعی دارند تا آنها را به کار بازگردانده و با رونق بخشیدن به وضعیت کارخانه، پرداخت حق و حقوق آنها را به روز کنند. 

از سوی دیگر مسئولان سعی دارند مشکلات گروه فولاد اهواز را نیز به گونه‌ای حل کنند چرا که وضعیت کارگران این کارخانه نیز مساعد نیست و آنها نیز به شرایط موجود انتقاد دارند. از جمله کارهایی که در این زمینه از سوی مسئولان انجام شده است صدور مجوز فروش 75 درصد محصولات این کارخانه در خارج از بورس است. این در حالی است که شرک‌های فولاد تا سقف 25 درصد امکان فروش محصولات خود را در خارج از بورس را دارند و باید الزاما تولیدات خود را در بورس بفروشند ،
معاون طرح، برنامه و ‌سرمایه‌گذاری سازمان صنعت، معدن وتجارت خوزستان چند روز قبل با اعلام خبر گرفتن مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت برای این نوع فروش، به یکی از خبرگزاری‌ها گفت: با توجه به اینکه تناژ شرکت گروه ملی فولاد اهواز پایین است اگر بخواهند از طریق بورس کالای خود را به فروش برسانند نقدینگی کمتری را نسبت به فروش در بازار کسب خواهند کرد به همین منظور با وزیر صنعت، معدن و تجارت مکاتبه و پیگیری شد که سهم بیشتری از محصولات این شرکت در خارج از بورس به فروش برسد.
مهرام روانبخش گفت: با توجه به اینکه در حال حاضر تولید این شرکت پایین است با این مجوز می‌تواند در زمان کمتری درآمد بیشتری را وارد شرکت و بخشی از مشکلات مالی خود را حل کند، تا زمانی که به تولید انبوه رسید طبق گذشته کالای خود را در بورس را به فروش برساند.
کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران در اهواز از نیز اواخر ماه قبل در مقابل ساختمان استانداری خوزستان در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق خود و برای مطالبه راه اندازی خطوط تولید این کارخانه تجمع کرده بودند.


پرداخت دومین حقوق کارگران هفت‌تپه

فرماندار شوش در این زمینه به ایرنا گفت: دومین حقوق معوقه کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه به حساب آنها واریز شد. پنجشنبه هفته گذشته نیز یک ماه از حقوق معوقه این کارگران پرداخت شده بود و حالا حقوق 2 ماه دیگر آنها باقی مانده است.
«عدنان غزی» افزود: مشکل بیمه کارگران هفت‌تپه هم رفع شده است و امیدواریم آنها برای جلوگیری از آسیب رسیدن به کارخانه به محل کار خود برگردند.
وی با بیان این‌که از هیچ تلاشی برای رفع مشکلات کارگران دریغ نمی‌شود، افزود: کارگران در این وضعیت باید به فکر کارخانه هم باشند چراکه اولین کسانی که در این وضعیت متضرر می‌شود، خود آنها هستند. 

غزی با بیان این‌که 750 هزار تن نیشکر باید برای تهیه شکر به کارخانه برود، از کارگران خواست که در اورهال کارخانه و جمع‌آوری محصول نیشکر تولیدی همکاری کنند. 
فرماندار شوش گفت: 22 روز از آغاز زمان برداشت نیشکر می‌گذرد که با گذشت زمان و نزدیک شدن به روزهای سرد، میزان تولید افت زیادی پیدا می‌کند و درنتیجه پرداخت حقوق کارگران هم با مشکلاتی مواجه می‌شود.

دادستان عمومی و انقلاب شوش نیز با بیان این‌که از وضعیت مدیریت نیشکر هفت-تپه راضی نیستیم، اظهار کرد: از نمایندگان کارگری و کارگران هم انتظار داریم که به احترام شهروندان و برای حفظ آرامش و امنیت آنها از برگزاری تجمعات درون -شهر خودداری کنند و سر کار خود برگردند چون این تجمعات زمینه سوءاستفاده بیگانگان را فراهم می‌کند.
«مصطفی نظری» گفت: کارگران باید به فکر اورهال و شروع تولید شکر در کارخانه باشند و چنانچه اعتراضاتی هم داشتند، موضوع را از درون شرکت دنبال کنند تا ما بتوانیم از خواسته‌های صنفی آنها دفاع کنیم.

نظری تاکید کرد: تحقق تمام مطالبات کارگران را به عنوان مدعی‌العموم در برنامه دارم. 
اما لازم به ذکر است که کارگران هفت‌تپه با وجود دریافت 2 ماه حقوق معوقه، دیروز هم دست به تجمع زدند. آنها در بیست‌وسومین روز از اعتراضات خود، مقابل فرمانداری شوش حاضر شدند.


آغاز فروش محصولات گروه ‌ملی‌ فولاد، خارج از بورس

نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی دیروز از اجرایی شدن مجوز وزارت صنعت، معدن و تجارت برای فروش محصولات شرکت گروه ملی فولاد اهواز در خارج از بورس و نیز پرداخت 5/1 ماه حقوق به کارکنان آن تا هفته آینده خبر داد.
«جواد کاظم‌نسب الباجی» در خصوص مشکلات کارکنان و کارگران این شرکت به مهر گفت: ما وقتی شاهد فشار وارده به شرکت گروه ملی فولاد بودیم، ابتدا محصولات آن را که در بورس عرضه می‌شد، مورد بررسی قرار دادیم. محدودیت عرضه کالا در این شرکت (ارائه در بورس) قطعا به تسویه بدهی‌ها و تناسب درآمد و هزینه منجر نمی‌شد.

الباجی به علاقه‌مندی کشور عراق برای واردات محصولات تولیدی شرکت گروه ملی اهواز اشاره کرد و گفت: در مرحله اول فروش و عرضه محصولات این شرکت را خارج از بورس مصوب کردیم که قطعا درآمد خوبی برای آن به دنبال خواهد داشت. وی افزود: بر اساس اعلام مدیرعامل شرکت گروه ملی فولاد، فروش محصول از 5 آذر شروع شده و از محل آن ۱۴۰ میلیارد تومان عایدی شرکت خواهد بود.

الباجی بیان کرد: تا هفته آینده حقوق یک ماه و نیم کارگران گروه ملی از محل همین عایدی پرداخت می‌شود. بعد از خرید اسلب (سنگ آهن، ماده اولیه تولید آهن و فولاد) پرداخت حقوق کارگران از آذرماه به بعد منظم خواهد شد.
نماینده اهواز ادامه داد: قدم‌های خوبی برای حل مشکل این شرکت برداشته شده است و خوشبختانه بانک و همچنین مسئولان کشوری و استانی متوجه مشکلات آن هستند.
الباجی با اشاره به طرح موضوع در جلسه با وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: همه به دنبال حل مشکل کارگران گروه ملی هستیم. فولاد شرکت عظیمی است و اگر تولید آن ادامه یابد، قطعا برای کشور ارزآوری خواهد داشت و در عین حال مطالبات کارگران هم پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به مشاهده تعلل بانک و طرح این موضوع در مجلس اضافه کرد: با فرماندار اهواز هم رایزنی شده تا با نمایندگان کارگران نشستی برگزار و از کانون شورای کارگری مطالبات آنها را پیگیری کند. در عین حال، ضمن تامین امنیت شغلی کارگران، باید حقوق آنها هم پرداخت شود. نماینده اهواز تاکید کرد: همه مسئولان ملی و استانی صدای کارگران را شنیده‌اند. بنابراین به آنها توصیه می‌کنیم که در قالب یک شورا متشکل از افراد متخصص، مقید و مطلع از موضوعات شرکت به عنوان نماینده خود حقوق و مشکلاتشان را پیگیری کنند. الباجی در خصوص واگذاری بخشی از سهام شرکت گروه ملی فولاد اهواز گفت: اگر فروشی صورت بگیرد، قطعا به صنایع فولاد استان خواهد بود چون همه به دنبال تقویت صنعت استان هستیم.
***
کارگران در شرایط فعلی با مشکلات عدیده‌ای مواجهند و درشرایطی که افزایش تورم در کشور، زندگی بسیاری از کارمندان و کارگران را تحت‌تاثیر شدید قرار داده است، دیرکرد در پرداخت حق و حقوق آنها می‌تواند، به ایجاد فضای ناامیدی منجر شود. در این شرایط به نظر می‌رسد که مسئولان باید هر چه بیشتر بر اجرای قوانین کار نظارت داشته باشند. همچنین در این شرایط کارگران نیز باید برای حفظ کار و چرخش چرخ اقتصاد کشور تلاش بیشتری کنند تا شرایط فعلی اقتصاد کشور به ثباتی قابل قبول برسد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید