• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 7 آذر 1397
کد مطلب : 38975
+
-

غافلگیری پس از بارندگی

یکی از دلایل جمع شدن رواناب‌های سطحی در شهر پر شدن چاه‌ها در مناطق مختلف است

در شهر
غافلگیری پس از بارندگی

شیرین شفیعی| ‌اصفهان- خبرنگار:

روزهای ابتدایی هفته، اصفهان 24 ساعت زیر باران پاییزی بود؛ بارانی که اگرچه خیابان‌های شهر را پرآب کرد، طراوت و تازگی را به شهر بازگرداند. هرچند این حجم باران هم نتوانست از آسیب‌های خشکسالی شهر کم کند، حداقل توانست فضای سبز شهری را سیراب کند. از سوی دیگر، اما به دلیل کاهش شدید بارندگی‌ها در سال‌های اخیر، پذیرش این حجم از باران برای خیابان‌های شهر سنگین بود. آن هم در شرایطی که حاشیه خیابان‌ها بر خلاف اصول مهندسی، به جوی یا چاهی برای جمع شدن رواناب‌های سطحی مجهز نشده است و گاهی پر شدن چاه‌ها و از بین رفتن نهرهای کوچک کنار خیابان‌ها باعث می‌شود پس از بارندگی کوتاهی در شهر اصفهان، دریاچه‌های بزرگ و کوچکی از آب ایجاد شود که به راه‌بندان و افزایش تصادفات پس از بارندگی دامن می‌زنند.


گلایه‌های شهروندان

  غلامحسین 43 ساله که ساکن یکی از محله‌های جنوب شهر است، در این باره به همشهری می‌گوید: در یکی - دو ماه اخیر، بیشتر بارندگی‌ها در طول شب اتفاق افتاده و وقتی صبح برای رسیدن به محل کار از خانه خارج می‌شوم، در بیشتر خیابان‌ها آب تا سطح جدول بالا آمده. حتی گاهی در زیرگذرها وضع بدتر است و چون خودروها با سرعت باید از این مسیر بگذرند، هر دقیقه چندین بار آب گل‌آلود به اطراف پاشیده می‌شود که باعث کاهش دید رانندگان خودروهای دیگر می‌شود و احتمال تصادف را بیشتر می‌کند.

«مریم شش‌بلوکی» نیز از فرورفتگی‌های بیشتر خیابان‌ها و حتی کوچه‌های منطقه شرق اصفهان می‌گوید و می‌افزاید: بارها دیده‌ام که پاکبانان شهرداری با جارو، مشغول جمع کردن آب‌ها و نظافت خیابان‌ها پس از هر بار بارندگی هستند، اما به نظر من باید جوی آب یا مسیر مشخصی وجود داشته باشد تا چند ساعت بارندگی باعث پر شدن خیابان‌ها و مشکل‌ساز شدن در رفت و آمد مردم شهر نشود.


نبود تدارکات لازم برای دفع آب‌های سطحی

نایب رئیس شورای شهر اصفهان در واکنش به گلایه‌های شهروندان به آب‌گرفتگی معابر پس از هر بار بارندگی می‌گوید: در خیابان‌هایی که تازه ساخته می‌شوند تدارک لازم برای دفع آب‌های سطحی پیش‌بینی شده است، اما خیابان‌های قدیمی در شرایطی که حجم بارندگی‌ها افزایش پیدا کند ممکن است دچار آب‌گرفتگی شوند.

«علیرضا نصر اصفهانی» معاونت خدمات شهری را موظف به شناسایی و رفع نقاطی از خیابان‌ها می‌داند که در بارندگی‌های گذشته محل تجمع آب بوده‌اند و ادامه می‌دهد: این موضوع قابل قبول نیست که چون از قبل کاری برای روان‌سازی جریان آب در خیابان‌ها و معابر انجام نشده، امروز هم مشکل آب‌گرفتگی را در شهر داشته باشیم.

وی آب‌گرفتگی معابر را پذیرفتنی نمی‌داند و می‌گوید: اگر بارندگی‌ها غیرقابل پیش‌بینی و با حجم بسیار زیاد باشد، شاید بتوان پذیرفت که در کوچه و خیابان نیز آب جمع شود، اما در شرایط کنونی مردم انتظار ندارند که با اندک بارشی گرفتار آب‌گرفتگی و مشکلات رفت و آمد در شهر شوند.


آب‌گرفتگی در مناطق 15گانه

این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به گلایه‌های شهروندان مناطق 15گانه شهر از این مشکل می‌افزاید: بخشی از این مشکل به نبود زیرساخت‌های اولیه در خیابان‌ها برمی‌گردد و بخش دیگر مربوط به دخالت‌های ثانویه است، به این معنا که ممکن است در گذشته کنار خیابان جوی آب یا مادی بوده که رواناب‌های سطحی را به رودخانه منتقل می‌کرد، اما به مرور زمان این جوی‌ها پر شده‌اند یا سطح آسفالت خیابان بالاتر آمده است.
نایب رئیس شورای شهر اصفهان یکی دیگر از دلایل جمع شدن رواناب‌های سطحی در شهر را پر شدن چاه‌ها در مناطق مختلف می‌داند و می‌گوید: در تمام مناطق 15گانه، چاه‌هایی وجود دارد که نیاز به تنقیه دارند و معاونت خدمات شهری باید به نسبت سهم خود، این کار را در مناطق گوناگون انجام دهد.

از سوی دیگر، نصر اصفهانی با تاکید بر اهمیت نقش مادی‌ها در کنترل و هدایت جریان آب‌های سطحی در اصفهان یادآور می‌شود: به همین دلیل بوده که در سال‌های گذشته تاکید مدیریت شهری بر لزوم حفظ این میراث کهن و جلوگیری از تخریب و پر شدن مادی‌ها بوده است، چون از گذشته‌های دور تاکنون این مادی‌ها بوده‌اند که رواناب‌های سطحی را به مزارع یا فضای سبز اطراف شهر می‌فرستادند و با این کارکرد مهم علاوه بر حفظ محیط ‌زیست اصفهان، با آبیاری درختان و تغذیه سفره‌های زیرزمینی، باعث جلوگیری از وقوع سیلاب و مشکلات دیگر در این منطقه می‌شدند، اما اکنون به دلیل خشکی رودخانه به این شبکه منظم دسترسی نداریم.


آب‌گرفتگی نداریم

آمار بارندگی اصفهان در روزهای شنبه و یک‌شنبه 2/29 میلی‌متر در شهر گزارش شده است؛ اتفاقی که سازمان هواشناسی آن را طی 5 سال گذشته بی‌سابقه می‌خواند و امیدوار است باز هم ادامه داشته باشد. با این حال، اما معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان معتقد است این بارندگی‌ها مشکلی برای شهر اصفهان ایجاد نکرده و آب‌گرفتگیِ مشکل‌سازی وجود نداشته است.
«حسین امیری» توضیح می‌دهد: به آب‌های سطحی‌ای که هنگام بارندگی در خیابان‌ها جاری است آب‌گرفتگی نمی‌گوییم. وقتی که مسیر راهی مسدود شود، به آن آب‌گرفتگی می‌گوییم و آنچه طی روزهای اول هفته رخ داد اصلا آب‌گرفتگی ایجاد نکرد.

معاون خدمات شهری شهرداری می‌افزاید: اگر آب در خروجی کانال‌های دفع آب‌های سطحی بماند، به این دلیل است که زمان نیاز دارد تا حجم زیاد آب خارج شود. این مشکل با توجه به چاره‌اندیشی‌ها به‌سرعت برطرف می‌شود و بیش از یک ساعت طول نمی‌کشد.

امیری با اشاره به آماده‌باش 5-6 اکیپ رفع آب‌گرفتگی در هر بارندگی می‌افزاید: در بزرگراه‌ها و اتوبان‌‌های شهر اصفهان سپتینگ چاه‌ها فعال است و بر عکس سال‌های قبل، حتی یک زیرگذر از بزرگراه‌های شهر هم دچار آب‌گرفتگی نشده است. ضمن این‌که برای زمان بارش برف هم کیسه‌های نمک و شن در کلیه بزرگراه‌ها تعبیه شده و امسال مشکل خاصی در این حوزه نداشتیم.

وی در پاسخ به علیرضا نصر اصفهانی و خشک بودن مادی‌ها می‌گوید: تلاش شده با هدایت آب به سمت مادی‌ها، هم مادی‌ها را از خشکی نجات بدهیم و هم آب باران را به جای هدایت به سمت فاضلاب و ایجاد مشکلات بعدی، هدفمند مورد استفاده قرار دهیم. طی بارندگی آغاز هفته این کار در محله ناژوان و مادی‌های این منطقه انجام شده است و برای بارندگی‌های بعدی نیز برای مناطق دیگر برنامه‌‌ریزی خواهد شد.


مشکلات؛ از گذشته تا امروز

«فتح‌الله معین» رئیس شورای شهر اصفهان، می‌گوید: بخش زیادی از مشکلات معابر مربوط به بی‌توجهی سال‌های گذشته است. با این حال، مدیران شهری وظیفه دارند برای شناسایی و رفع مشکلات معابر که باعث جمع شدن رواناب‌های سطحی و شکایت شهروندان می‌شود، اقدام کنند. البته شاید یکی از دلایلی که باعث شده مشکل آب‌گرفتگی خیابان‌ها امسال بیشتر به چشم بیاید این است که پس از 10 سال خشکسالی، یک پاییز با بارش‌های نرمال را می‌گذرانیم و باید مدیران شهری برای مشکل جمع‌آوری رواناب‌ها چاره‌اندیشی کنند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید