• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 21 دی 1396
کد مطلب : 3897
+
-

منظر شهر را سامان دهیم

دکتر بهمن ادیب‌زاده\ استاد دانشگاه شهیدبهشتی:

«منظر شهر» همزمان شامل احجام ساختمان‌‌ها، فضای سبز، فضای معابر، آسمان، هویت حاصل از حس لامسه، بویایی و حتی چشایی است. اهمیت ساماندهی منظر شهر به‌خصوص در شهرهایی مثل تهران که منظر شهری مغشوشی دارند، اهمیت بسیاری دارد. ساماندهی منظر یک شهر از نظر مالی و از نظر زمانی، امری هزینه‌بر و انرژی‌بر است. بنابراین باید سعی کرد تا با انتخاب ساختمان‌های شاخصی چون ساختمان‌های حکومتی و مدنی و ساماندهی منظر بیرونی آنها در هزینه‌ها صرفه‌جویی کرد. یعنی به جای تمرکز بر ساماندهی منظر کلی شهر، باید روی محرک ساماندهی منظر شهر متمرکز شد. در این شرایط ساختمان‌های حکومتی و مدنی به‌علت نقش و عملکردی که در فضای شهری دارند، روی جریان‌‌های نماسازی کل شهر تأثیر خواهند گذاشت.

چه بهتر که نقطه‌ عزیمت نماسازی از ساختمان‌های شهرداری باشد. همه روزه تعداد زیادی از شهروندان، با اهداف مختلفی مثل دریافت انواع پروانه‌های ساختمانی، ثبت و اعلام انواع شکایات مرتبط با ساخت و عمران شهری و... به ساختمان‌های شهرداری در شهر مراجعه می‌کنند. بنابراین شهرداری به‌عنوان نهادی که وظیفه ساماندهی شهر برعهده اوست، «نقش ارشادی» دارد. شهرداری باید بتواند با تکیه بر نمونه‌های موفق، شهروندان را در ساخت بهتر شهر هدایت کند. حال آنکه ساختمان‌های شهرداری خود می‌تواند بهترین نمونه و الگو برای عبرت‌‌آموزی متولیان پروژه‌های ساختمانی باشد.

معماری بناهای شهرداری هم بیانگر مدیریت اصلح جامعه برای یک شهر و هم نشان‌دهنده آگاهی طراح و معمار از نیازهای جامعه است. هویت ساختمان‌های شهرداری، به‌عنوان شناسنامه شهرداری بهتر است شاخصه‌های شهرهای اسلامی و ایرانی را در خود داشته باشد؛ شاخصه‌هایی که نمایانگر ارزش‌هایی چون اعتدال و میانه‌روی است. اعتدال باید در تمامی اجزای بنای شهرداری، یعنی مصالح، ساخت، رنگ، سبک و... بروز پیدا کند. به این معنی که ساختمان شهرداری نباید نمادی از اسراف و هدر‌رفت منابع باشد. در چنین شرایطی ارزش‌هایی که از تعالیم معنوی سرچشمه گرفته‌اند، از طریق ابنیه شهرداری، در اجتماع نمایان می‌شوند و بر اقتصاد و معاش ملی تأثیرخواهند گذاشت.

به این ترتیب ما با تمرکز روی ساختمان‌های شهرداری و تنظیم مجموعه‌ای از قوانین به‌منظور نماسازی آنها، هدف بلندمدتی مثل ساماندهی کل منظر شهر تهران را خرد کرده و از ساماندهی نمای ساختمان‌های شهرداری، آغاز کرده‌ایم. در این شرایط به جای اینکه کار ساماندهی را از طریق قوانین شهرداری به بافت شهر تزریق کنیم، از نقش آموزش‌دهنده ساختمان‌های شهرداری برای بافت‌‌های شهری استفاده می‌کنیم. در این شیوه مقررات به جای اعمال و تحمیل یکباره به شهر، به شکل تدریجی و اثرگذارتری به اجرا درخواهند آمد.

این خبر را به اشتراک بگذارید