• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 6 آذر 1397
کد مطلب : 38952
+
-

گذری به خانه ابدی

آرامستان بهشت سکینه تا 15 سال آینده ظرفیت پذیرش دارد

شهری
گذری به خانه ابدی

خدیجه ستارزاده|   البرز-خبرنگار:


با از دست دادن عزیزان، اقوام، دوست و ... گذر تک‌تک ما به این خانه افتاده است و در آخر شاید این خانه ابدی همه‌مان شود. آرامستان «بهشت سکینه» بزرگ‌ترین آرامستان البرز است که به گفته مسئولان، روزانه پذیرای حدود 25 تا 30 نفر از مسافران ابدی است. بدون شک، گذر هیچ کدام از ما به آرامستان با خوشحالی همراه نبوده و در شرایط عادی به آن قدم نگذاشته‌ایم. اما آیا هیچ وقت به این فکر کرده‌اید که برای انجام امور و کارهای دفن و کفن افرادی هستند که با سختی و در شرایط نامناسب روزانه باید تلاش کنند تا امور و کارهای تدفین به روال قانون و با نظم انجام شود؟

روی دیوار پذیرش به نقل از رئیس اداره متوفیات آرامستان این جمله نصب شده است: «سخت‌ترین و غم‌انگیزترین روز زندگی شما هر روز ماست. ما را در غم خود شریک بدانید»؛ چرا که او و  همکارانش هر روز شاهد حال خراب و برخورد نامناسب خانواده‌های داغدار هستند، اما باید محکم باشند تا بتوانند به بهترین شکل این خانواده‌ها را همراهی کنند.
 

سختی‌‌ کار در غسالخانه

یک بانوی شاغل در غسالخانه «بهشت سکینه» با بیان این‌که برای این شغل هنوز فرهنگسازی نشده است، می‌گوید: برخی خانواده‌های متوفیان برخورد مناسبی با ما  ندارند.«اکرم رشتیانی» می‌افزاید: کار ما خیلی سخت است، مدام با خانواده‌های متوفیان در ارتباط هستیم. دیدن کسانی که عزیزان خود را از دست داده‌‌اند و در بدترین شرایط روحی هستند راحت نیست. 

رشتیانی با بیان این‌که روزانه 10 تا 12 میت را شست‌وشو می‌دهند، می‌گوید: با روحیه و توانی که خدا به من و همکارانم داده است با شرایط کنار می‌آییم اما گاهی که کودک یا جوان فوتی می‌آورند خیلی روی ما تاثیر می‌گذارد. ما خود را جای خانواده آنها می‌گذاریم و با برخورد بازماندگان کنار می‌آییم.

 وی می‌گوید: 5 سال است در این شغل هستم. ابتدای کار بوی کافور و سدر برایم آزاردهنده بود و مدام سردرد داشتم اما کم‌کم عادت کردم. 
رشتیانی بیان می‌کند: در محل کار سعی می‌کنیم با شاد کردن محیط روحیه یکدیگر را شاد نگه داریم، اما در هر صورت این کار هم مانند بسیاری کارهای دیگر سختی‌های خود را دارد.

این بانو با بیان این‌که همه روزه حتی روزهای تعطیل از 7 صبح تا 4 بعدازظهر مشغول به کار است، می‌افزاید: گاهی در صورت وجود فوتی و درخواست خانواده‌ها برای انتقال میت به شهرستان مجبور می‌شویم در ساعات شب هم در محل کار حاضر شویم.
 

ظرفیت 15 ساله آرامستان

رئیس اداره متوفیات بهشت سکینه با بیان این‌که مراجعان ما همه افرادی با شرایط خاص هستند، می‌گوید: برخی از آنها از شدت ناراحتی، حرکات و رفتار خشن یا توهین‌آمیزی دارند اما من و همکارانم خود را جای آنها می‌گذاریم و حق را به آنها می‌دهیم تا بتوانیم کارهای لازم را انجام دهیم.
«سیداحمد حسینی‌بهادران» در مورد ظرفیت این آرامستان با بیان این‌که بهشت سکینه 70 هکتار وسعت دارد، می‌گوید: تا 15 سال آتی، این آرامستان ظرفیت پذیرش دارد.
حسینی در مورد امکان توسعه این آرامستان می‌گوید: بنا به دلایل زیست‌محیطی، نمی‌توان بیش از حد مجاز آن را توسعه داد.

حسینی در پاسخ به تعداد پذیرش از ابتدای سال می‌گوید: در فروردین 795، اردیبهشت 864 ، خرداد 844، تیر 834، مرداد 841، شهریور 782، مهر 845 و تا 22 آبان نیز 446 پذیرش فوتی داشتیم.


6451 فوتی از ابتدای سال

حسینی با بیان این‌که به طور کل از اول فروردین تا 22 آبان تعداد متوفیان پذیرش‌شده 6451 نفر است، می‌افزاید: به طور میانگین روزانه 25 تا 30 نفر پذیرش می‌شوند.
وی می‌گوید: از متوفیان در 8 ماه گذشته 3204  مرد و 2256 زن و 991 نوزاد (مرده‌زایی، جنین و نوزاد) پذیرش داشتیم.


6 عامل اول فوت در استان

رئیس اداره متوفیات بهشت سکینه با بیان این‌که 193 علت فوت داریم، در مورد عمده‌ترین آنها می‌گوید: 6/34 درصد فوتی‌ها به علت بیماری‌های گردش خون، مغز و قلب و بیماری‌های زیرمجموعه این گروه، 71/17 درصد  به علت تصادف، ضرب‌وشتم، قتل و ... است.

حسینی اضافه می‌کند: 35/12 درصد عوارض حاملگی و زایمان؛ 95/11 درصد انواع سرطان‌‌‌؛ 93/9 درصد بیماری‌های دستگاه تنفسی و 71/3 درصد بیماری‌های غدد داخلی با شاخه‌های متعدد در 6 ردیف اول علل مرگ قرار دارند.


ساخت آرامستان «بهشت علی(ع)» در اشتهارد

رئیس اداره متوفیات بهشت سکینه با بیان این‌که آرامستان جامع استان با نام «بهشت علی (ع)» در جنوب استان در حال ساخت است، می‌افزاید: سایت اداری آن آماده بهره‌برداری است. ساختمان غسالخانه 50 درصد پیشرفت داشته، محوطه‌سازی، پارکینگ و سردر، سرویس بهداشتی و فضای سبز آن انجام شده و حدود 4 هزار قبر هم آماده دارد که همه مردم استان به‌ویژه مردم اشتهارد، فردیس، ماهدشت و شهرهای اقماری نزدیک می‌توانند برای دفن اموات خود به آن مراجعه کنند.

«سیداحمد حسینی بهادران» می‌گوید: این آرامستان در جعفرآباد اشتهارد با 228 هکتار وسعت تا 200 سال آینده، جوابگوی فوتی‌های استان است.
 وی اظهار می‌کند: فوتی‌های طالقان، هشتگرد و نظرآباد در همان شهرستان دفن می‌شوند و تنها شهرستانی که آرامستان ندارد فردیس است که به دلایل ‌زیست‌محیطی نمی‌توان در آن آرامستان ساخت.

این خبر را به اشتراک بگذارید