• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 6 آذر 1397
کد مطلب : 38899
+
-

ابلاغ آیین‌نامه‌های قانون حمایت از معلولان تا یک‌ماه آینده

حامد فوقانی/خبر‌نگار


 نخستین تأثیر جدی نشست تخصصی «چهارشنبه‌های تهران» که در مؤسسه همشهری برگزار می‌شود، دیروز عیان شد. اینطور که خبر رسیده، آیین‌نامه‌ها و شیوه‌نامه‌های مربوط به اجرای قانون جامع حمایت از افراد دارای معلولیت حدود یک‌ماه دیگر ابلاغ می‌شود. به گفته مدیرکل سازمان بهزیستی استان تهران، تدوین برنامه‌ها و شیوه‌‌نامه‌های اجرایی رو به پایان است و دولت در آینده‌ای نزدیک آنها را ابلاغ می‌کند. داریوش بیات‌نژاد گفت: «در این قانون موارد بسیار مهمی درباره مناسب‌سازی معابر شهری و خدمات درمانی برای افراد دارای معلولیت آمده که می‌تواند طی سال‌های آینده، گره از مشکلات موجود باز کند.»
او اعتقاد دارد که قانون جامع حمایت از افراد دارای معلولیت، قانون بسیار کاملی است اما همه نهادهای مسئول باید به تک‌تک ماده‌ها و تبصره‌ها توجه کنند. بیات‌نژاد گفت: «در قانون مشخص شده که دقیقا هر ارگانی چه اقدامی باید انجام دهد؛ هم وزارتخانه‌هایی مثل بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، راه و شهرسازی و وزارت کار، رفاه و تعاون و هم شهرداری‌ها.» او البته تأکید کرد که بعد نظارتی قانون نیز باید جدی گرفته شود و معلولان و سازمان‌های مردم‌نهاد این حوزه هم می‌توانند از طریق مراجع بالادستی مانند دیوان‌عالی و بازرسی کل کشور به‌دنبال احقاق حقوق خود باشند. مدیرکل بهزیستی استان تهران ضمانت اجرایی قانون را بسیار خوب می‌داند. او در این رابطه این مثال را بیان کرد: «یکی از موضوعات بحق معلولان و همه اقشار جامعه (سالمندان، خردسالان و بانوان باردار) بحث مناسب‌سازی ساختمان‌ها، معابر و مبلمان شهری است. دستگاه‌هایی که از بودجه عمومی دولت، اعتبار دریافت می‌کنند موظف هستند در فرصت زمانی مشخص شده، مناسب‌سازی را دنبال کنند. چنانچه رعایت نکنند، افراد عالی دستگاه تنزل مقام پیدا کرده و حتی ممکن است انفصال موقت و دائم بگیرند یا دیگر نتوانند در پست‌های مدیریتی ادامه فعالیت بدهند.» به گفته او البته موضوعات مرتبط بستگی به‌شدت معلولیت هم دارد و در این میان باید افراد با درجه معلولیت بالا و سخت در اولویت قرار گرفته و یارانه‌ای برای نگهداری و پرستاری‌شان تعلق بگیرد.  نخستین نشست چهارشنبه‌های تهران در همشهری، دوم آبان‌ماه با موضوع بی‌توجهی دستگاه‌ها به وظایف قانونی خود درخصوص افراد دارای معلولیت برگزار شد.

بیانیه افراد دارای معلولیت
موضوعات مربوط به افراد دارای معلولیت در حالی مطرح شده که آنها یک‌ خواسته جدی از دولت و مجلس در شرایط حاضر دارند؛ خواسته‌ای که در رابطه با لایحه بودجه سال آینده است و به همین‌خاطر بیانیه‌ای را منتشر کرده‌اند. در این بیانیه تعدادی از افراد دارای معلولیت، سمن‌ها، تشکل‌ها و گروه‌های معلولان سراسر کشور گلایه خود را از عدم‌ پیش‌بینی و تخصیص اعتبارات اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان در لایحه بودجه سال۱۳۹۸ عنوان کرده‌اند. در بخشی از بیانیه آمده: «این خبر اندوهناک و مصیبت‌نامه سازمان برنامه و بودجه به نام «لایحه بودجه سال ۱۳۹۸» دفن کردن مطالبات حداقلی یک‌میلیون و 500هزار فرد دارای معلولیت و خانواده‌های آنان را در تاریخ کشور ما رقم خواهد زد. از نمایندگان محترم درخواست داریم به بودجه و اعتبارات حوزه معلولان نیز توجه ویژه مبذول فرمایند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید