• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 20 دی 1396
کد مطلب : 3887
+
-

کابوس آلاینده‌ها در سلفچگان

 تلی از زباله صنعتی که شبیه به زباله واحدهای سربی است، کنار یک جاده‌‌ رها شده. آن سو‌تر دودکش یک کارخانه غوغایی به پا کرده است.

کمی آن طرف‌تر هم یک کامیون لجن‌های آلوده را روی یک زمین بایر می‌ریزد. اینجا سلفچگان است.

قطب صنعتی استان قم که نتوانسته اقتصاد و صنعت را با سلامت و حفاظت از منابع طبیعی پیوند بزند. تا جایی که وقتی به چند کیلومتری شهرک می‌رسید، دود غلیظی که آن را احاطه کرده است به آسانی دیده می‌شود. روزنامه استانی قم در شماره امروز خود طی گزارشی این موضوع را بررسی کرده است. 

رئیس شورای اسلامی روستای جنداب با بیان اینکه از سال ۷۱ که این شهرک ساخته شد، روزبه‌ روز به کارخانه‌های آلاینده اضافه شده است، می گوید: این کارخانه‌ها با مجوز یا بی‌مجوز شروع به ساخت در این شهرک کرده‌اند و برخی بدون مجوز مدت‌هاست به فعالیت خود ادامه می دهند.

حسین اسماعیل‌گل با بیان اینکه دفع پسماند این واحد‌ها در بخش سلفچگان بسیار مشکل ایجاد کرده است، می افزاید: از مدت ها پیش قرار بود در نواحی مختلف بخش سلفچگان تخلیه پسماند صنعتی نداشته باشیم، اما این موضوع هیچ وقت اجرا نشده است. هنوز در اینجا تخلیه پسماند‌ها به صورت غیراصولی انجام می‌شود و در آب و خاک مزارع این آلودگی‌ها به خوبی نمود پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه سازمان صنعت، معدن و تجارت استان از واحدهای آلاینده حمایت می‌کند و هیچ اهمیتی به محیط زیست و مردم منطقه نمی‌دهد، اظهار می کند: از یک طرف آب برای کشاورزی وجود ندارد. هوا و خاک به دلیل پسماندهای صنعتی آلوده شده و مردم دیگر نای نفس کشیدن هم ندارند.

این عضو شورای اسلامی شهرستان قم از مسئولان استان دعوت می کند شبانه و بدون اعلام قبلی از این شهرک بازدید کنند.  

این خبر را به اشتراک بگذارید