• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 20 دی 1396
کد مطلب : 3886
+
-

روستای هزار ‌مشکل کزاز

روستای کزاز در شهرستان شازند استان مرکزی در مجاورت صنایع بزرگ قرار دارد و آلودگی هوای ناشی از وجود صنایع در اطراف آن مهم‌ترین مشکل روستا عنوان شده است. روزنامه استانی مرکزی در شماره امروز خود طی گزارشی به مشکلات این روستا پرداخته است.

دهیار کزاز می‌گوید: با توجه به اینکه صنایع بزرگی در شازند و در جوار روستای کزاز ساخته شده است، فضای سبز کافی در این منطقه برای تلطیف هوا و کاهش آلودگی ایجاد نشده. به گفته سید محمد احمدی، به دلیل نیاز این صنایع بزرگ به آب زیاد، سطح ذخیره سفره‌های زیرزمینی در روستا هم به شدت رو به کاهش است.

وی با بیان اینکه پساب‌های حاصل از صنایع موجود در این منطقه با بارش باران به زمین‌های روستای کزاز نفوذ پیدا می‌کنند و به همین دلیل احتمال آلودگی آب آشامیدنی در روستا وجود دارد، اظهار می‌کند: خشک شدن باغ‌ها و کاهش کیفیت محصولات زراعی و باغی به دلیل مجاورت با صنایع و کمبود آب از دیگر مشکلات این روستا به شمار می‌رود.

کمبود پزشک و معلم از دیگر مشکلاتی است که احمدی از آنها یاد می‌کند و توضیح می‌دهد: با توجه به اینکه این روستا در مجاورت صنایع بزرگ قرار دارد، اگر اتفاق غیرمترقبه‌ای بیفتد، امکان امداد و درمان بسیار ضعیف خواهد بود.

بخشدار مرکزی شازند هم بیشترین مشکل در کزاز را مربوط به آلاینده بودن صنایع مجاور می‌داند و می‌گوید: با توجه به قرار گرفتن صنایع بزرگ در مجاورت روستا، سطح آب سفره‌های زیرزمینی به شدت کاهش یافته است و قطعا زمانی که آب نباشد، کشاورزی هم خودبه‌خود از بین می‌رود.

ابوالحسن خزائی‌پور تصریح می‌کند:‌ مشکل آلودگی 20 سال است پیگیری شده، اما کاری برای آن انجام نشده است. البته آلودگی هوا فقط منحصر به روستای کزاز نیست و طبیعتا آلودگی به همراه دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :