• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 6 آذر 1397
کد مطلب : 38842
+
-

تردیدهای‌نفتی در بورس‌انرژی

بورس انرژی

درست یک ‌ماه پیش نخستین محموله نفت خام ایران در رینگ بین‌الملل بورس انرژی عرضه شد. 
در نخستین عرضه 3شرکت کارگزاری 280هزار بشکه نفت خام را به قیمت 74.85دلار به ازای هر بشکه برای تعدادی از خریداران بخش خصوصی خریدند. 12روز بعد یعنی 20آبان‌ماه هم، همان 3کارگزار 700هزار بشکه باقیمانده از این محموله را به قیمت هر بشکه 64.97دلار به ازای هر بشکه در بورس انرژی برای متقاضیان خریدند اما درحالی‌که بسیاری در انتظار عرضه‌های بعدی بودند، مقام‌های وزارت نفت عرضه‌های بعدی را به صدور مجوز شورای هماهنگی سران قوا ارجاع داد.

مصوبه نیاز ندارد؛ مخالفت معنی ندارد


اما محمدرضا پورابراهیمی، عضو شورای هماهنگی اقتصادی تأکید می‌کند که تداوم عرضه نفت در بورس انرژی به تصمیم مجدد شورای هماهنگی سران قوا‌ نیاز ندارد. به‌گفته او، این امر تصمیم راهبردی نظام بوده است. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با فارس تهدید می‌کند: هرگونه کارشکنی یا تعلل درباره این بحث در کمیسیون اقتصادی مجلس حتما پیگیری می‌شود. او تأکید می‌کند: این موضوع یک تصمیم راهبردی است و اینکه یک وزیر تداوم عرضه آن را قبول ندارد یا مدیرکل اداره‌ای شرط عرضه نفت در بورس را تصمیم جدید شورای هماهنگی اقتصادی قوای سه‌گانه اعلام می‌کند، در شرایط کنونی معنی ندارد. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس توضیح می‌دهد: قرار نیست هر هفته برای عرضه محموله‌های نفت در شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی تصمیم‌گیری شود، زیرا در این شورا اصلا تصمیم موردی گرفته نمی‌شود.

تردید مقامات وزارت نفت 


سعید اسلامی بیدگلی، عضو شورای بورس می‌گوید: موضوع عرضه نفت خام در بورس انرژی در جلسه شورای بورس مطرح شده و به اطلاع اعضای این شورا رسیده است. عضو شورای بورس می‌افزاید: صرف فروش یک میلیون بشکه نفت خام چندان برای اقتصاد ایران راهگشا نخواهد بود. 
او درباره علل تأخیر به‌وجود آمده در تداوم عرضه نفت خام در بورس انرژی می‌گوید: در جلساتی که با مقامات وزارت نفت برگزار شده، دیده می‌شود که نفتی‌ها چندان مطمئن نیستند که این بازار بتواند به اقتصاد کمک کند. البته اسلامی بیدگلی خود معتقد است که عرضه نفت خام در بورس انرژی کمک بزرگی به تعمیق و ارتقای اندازه بازار سرمایه است. او می‌گوید: اینکه حاشیه سود عرضه نفت خام در بورس تا چه حد برای اقتصاد ایران مؤثر خواهد بود، باید بیشتر درباره آن بررسی کرد اما اگر در ابعاد کنونی عرضه نفت خام ادامه یابد، چندان کمکی به اقتصاد ایران نخواهد کرد.

ضرورت عرضه نفت در بورس 
اسدالله قره‌خانی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس هم با اشاره به ضرورت ثبات عرضه نفت در بورس انرژی به خانه ملت می‌گوید: «‌تا اندازه‌ای زیرساخت‌ها آماده شده و ما در مجلس بر این امر تأکید کردیم که این حرکت باید تداوم داشته باشد.»
بهروز نعمتی، عضو کمیسیون انرژی هم با اشاره به الزامات موفقیت این راهکار ضدتحریمی می‌گوید: «دولت باید به بخش خصوصی اعتماد کند و این اطمینان را هم بدهد که بحث بورس نفت برای امروز و فردا نیست. دولت باید اطمینان دهد که محدودیتی برای عرضه از لحاظ زمانی نمی‌گذارد زیرا ما از اصلی‌ترین تولید‌کنندگان نفت جهان هستیم.»
هدایت‌الله خادمی، عضو کمیسیون انرژی مجلس هم توضیح می‌دهد: «مسئله مهم این است که وزارت نفت اعتقاد داشته باشد این حرکت برای همیشه ادامه خواهد داشت؛ نه برای یک دوره موقت، چون طبعا خریدار نفت باید بازار خود را پیدا کند و با پالایشگاه مورد نظر به توافق برسد و در این شرایط پالایشگاه هم باید این اطمینان را داشته باشد که این فرایند ادامه‌دار خواهد بود.» محمود بهمنی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز می‌گوید: «هم‌اکنون یکی از راه‌های مؤثر مقابله با تحریم‌ها، عرضه نفت در بورس است که باید استمرار داشته باشد.



   علاقه‌مندی خارجی‌ها برای خرید نفت از بورس

سید‌علی حسینی، مدیرعامل بورس انرژی از افزایش علاقه شرکت‌های خصوصی خارجی برای دریافت کد معاملاتی و خرید نفت خام از بورس خبر داد. او در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: در چند هفته گذشته تعداد زیادی از شرکت‌های خصوصی بین‌المللی برای خرید نفت خام ایران پیشنهادها و علاقه‌مندی خود را ابراز کرده‌اند. حسینی تأکید کرد: با توجه به شرایط مطرح‌شده در بورس انرژی تعدادی از این سرمایه‌گذاران در حال ارائه مدارک و هماهنگی دریافت کد معاملاتی در بورس انرژی هستند. او اعلام کرد: احتمال تداوم عرضه نفت در نوبت‌های بعدی بسیار بالاست زیرا تمام زیرساخت‌های بورس انرژی تعریف شده و آماده است. در تمام این سال‌ها دستگاه‌های مربوط ازجمله بورس انرژی برای رفع برخی تنگناهای موجود در ادوار گذشته به مطالعات و بررسی‌های جدی پرداخته‌اند که با توجه به فراخوان‌های دوره‌های گذشته این ظرفیت در شرکت ملی نفت ایران نیز مشاهده می‌شود. او در عین حال افزود: متأسفانه روند عرضه نفت خام با تصمیم وزارت نفت متوقف شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید