• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 6 آذر 1397
کد مطلب : 38841
+
-

مونتاژ بهانه در صنعت خودرو

خودروسازان این روزها به بهانه‌های مختلف مشتریان را به جایگزینی اجباری ملزم، از تحویل خودداری، قیمت را گران و آپشن‌ها را حذف می‌کنند

خودرو
مونتاژ بهانه در صنعت خودرو

علی ابراهیمی | روزنامه‌نگار

ابلاغ غیررسمی گرانی، جایگـزینی اجباری محصولات و حذف آپشن‌ها به رویه جاری خودروسازان برای تحویل خودروهای پیش‌فروش‌شده به مشتریان تبدیل شده است.

کشمکش گرانی رسمی خودروهای داخلی بالا گرفته و از ابتدای امسال شرکت‌های خودروسازی علاوه بر تأخیر در تحویل خودروهای ثبت‌نامی به مشتریان به بهانه‌های مختلف به پیشواز گرانی رسمی خودروهای پیش‌فروش‌شده رفته و با اتخاذ شیوه‌های جذاب و مضحک که در برخی موارد در هیچ‌یک از شرکت‌های خودروسازی دنیا سابقه ندارد، حذف برخی آپشن‌ها یا جایگزینی اجباری 2خودرو با یک خودروی قیمت بالاتر ثبت‌نامی را در دستور کار قرار داده‌اند.

به گزارش همشهری، خودروسازان این روزها شیوه‌های تازه‌ای را برای تحمیل افزایش قیمت خودرو به مشتریان حتی پیش از تصویب و ابلاغ نهایی وزارت صنعت در دستور کار قرار داده‌اند. هر روز خبرهای رسمی و غیررسمی از نزدیک شدن قیمت نهایی خودروهای ثبت‌نامی و پیش‌خریدشده به قیمت‌های حاشیه بازار به گوش می‌رسد. گفته می‌شود خودروسازان در ارسال دعوتنامه‌های تکمیل وجه برای ثبت‌نام‌کنندگان خودرو، قیمت‌های جدیدی را به مشتریان اعلام کرده‌اند. حذف خاموش برخی استانداردهای ایمنی و عملکردی مانند کیسه هوا و ترمز ضد‌قفل رویکرد دیگر خودروسازان برای تحویل خودرو به مشتریانی است که با گذشت چند‌ماه از تکمیل وجه نتوانسته‌اند خودروی ثبت‌نامی خود را با شرایط تعیین‌شده در قرارداد فروش تحویل بگیرند؛ اگرچه نیره پیروزبخت، رئیس سازمان ملی استاندارد حذف ایربگ و ترمز ضدقفل در برخی محصولات خودروسازان را رد کرده اما شرکت‌های خودروسازی حتی از ارائه خودرو با شرایط و آپشن‌های اعلام‌شده فروش نیز خودداری می‌کنند؛ رویه‌ای که از جایگزینی رینگ فولادی با رینگ آلومینیومی، حذف زه پراید و برخی قطعات پلاستیکی حتی در خودروهایی مانند ساندرو و تندر90 متداول شده است.

دومینوی جایگزینی برای مشتریان سایپا

تأخیر در تحویل خودروهای ثبت‌نامی شرکت سایپا و همچنین پارس‌خودرو به‌عنوان شرکت تابعه سایپا از نیمه دوم پارسال به این‌سو رویه‌ای رایج بوده است. این دومینوی تأخیر از تحویل با تأخیر تندر90 از نیمه دوم پارسال آغاز شد و در ادامه به انواع محصولات ساندرو، کوئیک و حتی پراید111 تعمیم یافت. این شرکت در اطلاعیه‌ای ضمن تأکید بر نبود امکان تحویل پراید111 و تیبا دوگانه‌سوز بر جایگزینی این خودروها با تیبا و پراید معمولی تأکید کرد و اخیرا نیز به مشتریان پراید111 تکلیف کرده باید این خودرو را با با تیبا یا ساینا جایگزین کنند. جایگزینی خودروی ملی کوئیک با ساینا و تیبای دوگانه‌سوز با تیبای معمولی و جایگزینی تندر۹۰ و ساندرو با یک دستگاه تیبا و یک دستگاه پراید اقدام دیگر این شرکت در عمل به تعهدات خود برای تحویل خودروهای ثبت‌نامی به مشتریان بوده است. در تازه‌ترین اقدامات نیز سایپا برای عمل به تعهدات 48هزار دستگاه محصولات ثبت‌نامی گروه رنو (تندر90، پارس تندر، ساندروی استپ‌وی و ساندروی معمولی) به مشتریان از غربالگری و انتخاب 12هزار مشتری برای تحویل این خودروها خبر داده و پیشنهادهای جایگزینی مانند یک پراید و یک تیبا برای سایر مشتریان یا بازپرداخت وجه خودروهای ثبت‌نامی با سود مشارکت و تأخیر تأکید کرده است. شرکت زامیاد نیز که افزایش ناهمگن 35 تا 70درصدی قیمت وانت زامیادZ24، ‌وانت زامیادZ24 دوگانه‌سوز، وانت پادرا و پیکاپ ریچ را در دستور کار قرار داده بود، سوم آذر‌ماه در اطلاعیه‌ای به نمایندگی‌های فروش خود زمان افزایش قیمت‌ 4محصول خود را به تعویق انداخته و اعلام کرده اجرای این بخشنامه فعلا به تعویق افتاده است.

دعوتنامه دستوری 206 تیپ2

شرکت ایران‌خودرو اگرچه نسبت به سایپا متقاضیان پیش‌خرید محصولات خود را به تحویل گرفتن خودروهای جایگزین یا انصراف از خرید ملزم نکرده اما با افزایش قیمت پژو207 اتوماتیک صندوقدار به 105میلیون تومان در دعوتنامه‌های تکمیل وجه مشتریان، عملا قیمت این خودرو را که مشمول ضوابط قیمت‌گذاری شورای رقابت نبوده، افزایش داده است. موضوعی که دستمایه ساخت طنزهای گوناگون در فضای مجازی شده، زیرا با این حساب اختلاف قیمت رسمی 207اتوماتیک هاچ‌بک با نوع صندوقدار آن به 50میلیون تومان رسیده است. باید دید مشتریان حاضرند برای یک صندوق 50میلیون بیشتر بپردازند؟

علاوه بر آن طی چند روز گذشته اخباری مبنی بر افزایش قیمت پژو206 تیپ2 از 36 به 57میلیون تومان بر مبنای دعوتنامه‌های تکمیل وجه مشتریان منتشر شد که مسئولان این شرکت از تأیید یا تکذیب آن خودداری کردند. اگرچه هنوز این شرکت ابلاغ رسمی در مورد افزایش قیمت این خودرو یا سایر محصولاتش نداشته است اما برخی نمایندگی‌های فروش ایران‌خودرو از دستوری بودن قیمت‌های جدید در دعوتنامه‌هایی که اخیرا خبر آن مطرح شده خبر داده و اعلام می‌کنند مشتریان می‌توانند با پرداخت هزینه بیشتر، خودروی خود را زودتر از موعد تحویل بگیرند.

رویکرد چندگانه چینی‌فروشان

رویکرد شرکت‌های خودروسازی مونتاژکار محصولات چینی به افزایش قیمت و تحویل خودروهای ثبت‌نامی مشتریان متفاوت بوده است. درحالی‌که شرکت مدیران‌خودرو چند‌ماه پیش به‌صورت رسمی از افزایش 55درصدی قیمت محصولات‌ ام‌وی‌ام و چری خبر داده بود شرکت کرمان‌موتور رویکرد تازه‌ای را برای تحویل خودروهای مونتاژی چینی و کره‌ای اتخاذ کرده است این شرکت که قبلا جایگزینی سانتافه با النترا یا انصراف از خرید و بازپس گرفتن وجوه پرداختی این خودرو را به مشتریان پیشنهاد داده بود اکنون تحویل خودروهای چینی جک به مشتریان را منوط به پرداخت هزینه‌های ترخیص خودرو کرده است. یکی از مشتریان این شرکت خودروسازی به همشهری می‌گوید: در طرح فروش خرداد‌ماه97 این شرکت، قیمت قطعی جک اس5 حدود 116میلیون و 500هزار تومان اعلام و مشتریان ملزم شده بودند که با پیش‌پرداخت 50میلیون تومان بقیه وجه خرید خودروی مذکور را با موعد تحویل 6ماهه پرداخت کنند اما اکنون در دعوتنامه‌های تکمیل وجه 7میلیون و 800هزار تومان دیگر مطالبه شده است.

افزایش خاموش قیمت در گروه بهمن

شرکت بهمن نیز که قبلا قیمت مزدا3 معمولی و تیپ4 را رسما افزایش داده بود، اخیرا افزایش خاموش قیمت خودرو بسترنB30 به 124میلیون تومان را در دستور کار قرار داده است. این گروه خودروسازی پس از تأخیر در تحویل خودروهای بسترنB30 در دعوتنامه ارسالی به مشتریان بهای رسمی این خودرو را برای تحویل حواله‌های شهریور و مهر۹۷ مبلغ 106میلیون 800هزار تومان اعلام کرده و هفته گذشته نیز قیمت رسمی این خودرو را برای حواله‌های آذرماه به 124میلیون و 300هزار تومان رسانده است. این افزایش قیمت برای خودروهای بسترنB30 در حالی است که قیمت کارخانه این خودرو در زمان ثبت‌نام مشتریان در تیرماه سال‌جاری 68میلیون تومان بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید