• یکشنبه 10 تیر 1403
  • الأحَد 23 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 30
سه شنبه 6 آذر 1397
کد مطلب : 38835
+
-

جریمه 80هزار نفر متخلف معاینه فنی

پلیس اعلام کرد خودروهای فاقد معاینه فنی تهران هر 24ساعت یک‌بار جریمه می‌شوند

سیدمحمد فخار | خبر‌نگار

طرح کاهش(LEZ) که از روز شنبه 3آذر آغاز شده، طی 24ساعت اول، از هر 10خودروی تهرانی، یکی را به‌علت نداشتن معاینه فنی جریمه کرد.طرح کاهش پس از 48روز تأخیر از ۳ آذر‌ماه سال‌جاری به‌طور رسمی آغاز شده است. در سال1353 داشتن معاینه فنی برای همه خودروها الزامی شده بود اما طی 44سال اخیر، این قانون هیچ‌گاه به‌صورت رسمی در همه معابر شهری اجرایی نشده است. طبق مصوبه هیأت وزیران و شورای‌عالی ترافیک، قرار بود از 15مهر اجرا شود اما پلیس اعلام کرد به‌علت صف‌های طولانی مراکز معاینه فنی آن را با تأخیر اجرا می‌کند. تعداد بالای متخلفان در روز 3آذر نشان داد تأخیر پلیس هم به‌کار متخلفان نیامده و جز با جریمه و اعمال قانون، نمی‌توان وسایل نقلیه متخلف را متوقف کرد.

اهمیت آمار جرایم

بهترین روش برای اجرای کامل و دقیق طرح کاهش در تهران اعلام جریمه‌های روزانه پلیس برای متخلفان است. همچنین بهترین نشانه موفقیت طرح کاهش، کاهش تدریجی تعداد جریمه‌هاست. براساس اعلام پلیس، در روز اول اجرای طرح، 800هزار خودرو با دوربین‌ها کنترل شدند که مشخص شد 80هزار دستگاه معاینه فنی ندارند و جریمه برای آنان صادر شد. سیدنواب حسینی منش، مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران در این‌باره به همشهری می‌گوید: خودروهایی که فاقد معاینه فنی هستند براساس اعلام پلیس، طی ۲۴ساعت شبانه‌روز یک‌بار و به‌میزان ۵۰هزار تومان جریمه می‌شوند. حسینی‌منش درباره افرادی که بعد از ثبت نام در سامانه معاینه فنی و پرداخت هزینه آن نتوانستند در موعد مقرر به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند، گفت: این افراد می‌توانند با داشتن رسید پرداخت خود به‌صورت عمومی در هر زمانی به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند.

برخورد با عرضه کاتالیست اجاره‌ای

در پی اجرای سراسری طرح کاهش، موضوع کاتالیست‌های اجاره‌ای رونق گرفته اما تعمیرگاه‌هایی که کاتالیست‌های اجاره‌ای یا تقلبی روی خودروها نصب می‌کردند، با حکم قضایی تعطیل می‌شوند. وحید حسینی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در این‌باره به همشهری می‌گوید: کاتالیست نیز مانند تمام قطعات یدکی خودرو نمونه‌های تقلبی و غیراستاندارد دارد. برای مثال خرید برخی قطعات تقلبی مانند بوستر ترمز خطر ایمنی در پی دارد و نصب کاتالیست تقلبی نیز مانع از اجرای برنامه‌های کاهش آلودگی هوا می‌شود. از طرفی کاتالیست‌های تقلبی هم بازار گرمی دارند اما نمی‌توانند حدود مجاز را در مراکز معاینه فنی پاس کنند. همچنین برای تشخیص‌دادن کاتالیست‌های اجاره‌ای در مراکز تمهیداتی اندیشیده شده است. البته یک کارخانه‌ اگزوزسازی در نزدیکی شهر تهران شروع به ساخت کاتالیست‌های غیراستاندارد کرده که شهرداری این کارخانه را به مراجع قضایی معرفی کرده و به‌دنبال حکم قضایی برای تعطیل‌کردن آن است.

این خبر را به اشتراک بگذارید