• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 6 آذر 1397
کد مطلب : 38820
+
-

پیام هسته‌ای از قلب اروپا

علی‌اکبر صالحی و عباس‌عراقچی در بروکسل درباره حیات‌ برجام به اروپاییان هشدار دادند

دیپلمات‌های بلند پایه ایران دیروز با یک پیام روشن در نشست مهم همکاری هسته‌ای ایران و اروپا در بروکسل-قلب اتحادیه اروپا- شرکت کردند، پیام این بود: جان برجام در خطر است و اگر برجام از هم بپاشد آشوب بر پا می‌شود.

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در راس هیأتی بلند‌پایه صبح یکشنبه به‌منظور شرکت در سومین سمینار سطح بالای همکاری‌های هسته‌ای بین‌المللی ایران و اتحادیه اروپا، دستاوردها و انتظارات، وارد بروکسل مقر اتحادیه اروپا شد. علی‌اکبر صالحی با بیان اینکه امیدواریم قبل از اینکه فرصت از دست برود حرف‌ها به عمل تبدیل و برجام حفظ شود، گفت: این نبردی است که باید در آن پیروز شویم چون از عهده باخت بر نمی‌آییم.

صالحی که در جریان مذاکرات برجام مسئولیت فنی را در تیم ایران عهده‌دار بود در حاشیه این همایش خاطرنشان کرد: «امیدوارم مواضع سیاسی ابراز شده توسط اتحادیه اروپا، چین و روسیه به عمل تبدیل شوند.»

رویترز هم از قول رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نوشت: «اگر این توافق فروبپاشد، اوضاع مطمئنا تغییر خواهد کرد و همه‌‌چیز به آشوب کشیده می‌شود.» از سوی دیگر میگل آریاس کانیته کمیسیونر تغییرات اقلیمی و انرژی اتحادیه اروپا هم در کنفرانس خبری مشترک با صالحی بیان کرد: از نظر ما هیچ جایگزینی برای برجام وجود ندارد. در این سمینار که امروز هم ادامه دارد، بهروز کمالوندی معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس، سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه و نیز میگل آریاس کانیته کمیسیونر تغییرات اقلیمی و انرژی اتحادیه اروپا و هلگا اشمید معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز سخنرانی کردند.

سید عباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران در این سمینار پیام‌هایی با مخاطب خاص داشت و تأکید کرد: اگر ایران از منافع برجام منتفع نشود، برجام زنده نمی‌ماند.

به گزارش ایرنا، معاون سیاسی وزیر خارجه این را هم گفت که اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا، بهره‌مندی ایران از مزایای برجام را به صفر نزدیک کرده است.عراقچی قبلا هم گفته بود: وضعیت برجام همچون بیماری است که در‌ آی‌سی‌یو قرار دارد و باید برای احیای آن تلاش کرد.

تحلیلگران بر این باورند تهدید‌های صالحی و عراقچی در راستای آخرین تلاش‌های ایران برای ملتزم‌کردن اروپا به تعهدات و وعده‌هایش پس از خروج آمریکا از برجام است.

عراقچی یک روز قبل از برگزاری این نشست در توییتر نوشته بود که در اوج تحریم‌ها و فشارهای آمریکا، دو‌ واقعه مهم در روابط ایران و اروپا در بروکسل اتفاق می‌افتد.   هفته قبل ظریف به ایتالیا رفت و به‌صورت کنایه‌آمیز خطاب به مقامات غربی درباره برجام گفت: الان اروپا و بقیه باید برای زحمات خود و امنیت جهانی سرمایه‌گذاری و هزینه کنند، نمی‌شود بدون اینکه خیس شد، شنا کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید