• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 5 آذر 1397
کد مطلب : 38792
+
-

سهمیه لاستیک یزد افزایش می‌یابد

معاون عمرانی استاندار یزد: سهمیه لاستیک استان 2 درصد از لاستیکی است که در کشور توزیع می‌شود

حمل و نقل
سهمیه لاستیک یزد افزایش می‌یابد

سارا گلابگیریان|   یزد- خبرنگار:


مشکلات ناشی از تامین لاستیک مورد نیاز استان هم برای ناوگان حمل و نقل برون‌شهری و هم درون‌شهری همچنان پابرجاست. سهمیه اختصاص‌یافته به استان با نیاز استان همخوانی ندارد. از این رو پایش اطلاعات برای به دست آوردن اطلاعات دقیق از نیاز استان و تلاش برای افزایش سهمیه لاستیک در دستور کار قرار گرفته است.

تعدادی از ناوگان بار برون‌شهری و حتی بخشی از ناوگان حمل و نقل درون‌شهری از جمله اتوبوس‌ها به دلیل کمبود لاستیک، غیرقابل بهره‌برداری هستند و این نشان می‌دهد تامین لاستیک باید یکی از اولویت‌های مسئولان استان قرار گیرد.


مشکلات کمبود و گرانی لاستیک 

با توجه به این‌که بیش از 80 درصد از لاستیک مورد نیاز ناوگان حمل و نقل باری استان وارداتی است، کاهش واردات کامیون‌داران را با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو کرده است. عمده واردات لاستیک از کشور چین است و دیگر کشورهایی که از آنها لاستیک وارد می‌شود تایوان، تایلند و ژاپن هستند. همچنین برخی از برندها به علت تحریم بازار ایران را ترک کردند و دیگر واردات آنها انجام نمی‌شود. استان برای حل این معضل اقدام به راه‌اندازی سامانه لاستیک و توزیع عادلانه سهمیه استان کرد، اما مشکل این است که سهمیه‌ای که به استان اختصاص می‌یابد کافی نیست.

سهم استان از توزیع لاستیک در کشور بر اساس آماری است که از ناوگان حمل و نقل برون‌شهری در سامانه توزیع سوخت به ثبت رسیده است. حال آن‌که معادل همین تعداد ناوگان در بخش درون‌شهری در حال فعالیت هستند، اما به دلیل ثبت‌نام نشدن در سامانه از دریافت سهمیه خود محروم هستند. در حال حاضر 160 فروشگاه دارای پروانه در امر فروش لاستیک در یزد فعالیت می‌کنند، اما با راه‌اندازی سامانه لاستیک در استان، توزیع لاستیک تنها در نمایندگی‌ها صورت می‌گیرد.


کاهش واردات و گران شدن لاستیک‌ها خطراتی را متوجه ایمنی ناوگان حمل و نقل کرده است، به طوری که رانندگان تا جایی که بتوانند از لاستیک‌ها کار می‌کشند و تعویض آنها را به تعویق می‌اندازند.
از سویی، تامین لاستیک در قالب سبد با اندازه‌های مختلف مشکلاتی برای ناوگان ایجاد کرده است، چراکه بخشی از این سهمیه به دلیل مناسب نبودن برای ناوگان حمل و نقل عمومی باید در بخش‌های دیگر مصرف شود. از این رو سهمیه اختصاص‌یافته به‌صورت کامل در بخش حمل و نقل بار و مسافر استان کارایی ندارد.


به‌روز‌رسانی؛ نیاز لاستیک استان

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد درباره سهمیه لاستیک اختصاص‌یافته به استان می‌گوید: سهمیه لاستیکی که در کشور در حال توزیع است و به استان نیز اختصاص‌یافته بر اساس آمار ناوگان از محل سامانه توزیع سوخت استحصال می‌شود. «محسن صادقیان» با بیان این‌که سهمیه لاستیک استان 2 درصد از لاستیکی است که در کشور توزیع می‌شود می‌افزاید: بررسی‌ها در استان نشان داد که با توجه به این‌که ناوگان حمل و نقل درون‌شهری هم در بخش بار و هم مسافر، در این سامانه ثبت‌نام نکرده‌اند. از این رو آماری از آنها در سامانه ثبت نیست که سهمیه‌ای به آنها اختصاص یابد.

وی ادامه می‌دهد: در این خصوص جلساتی در استان برگزار شد و قرار است این آمار حداکثر تا یک ماه آینده جمع‌بندی شود. از این رو شهرداری‌های استان موظف شده‌اند که اقدام به ثبت‌نام ناوگان درون‌شهری اعم از بار و مسافر کنند تا با به‌روزرسانی اطلاعات، پیگیری‌های لازم برای افزایش سهمیه لاستیک استان صورت گیرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار  یزد این پیگیری‌ها را به دنبال کمبود لاستیکی که در استان توزیع می‌شود ضروری می‌داند و می‌گوید: با جمع‌بندی این اطلاعات، سهمیه استان به‌روزرسانی می‌شود و خواستار توزیع بر اساس سهمیه واقعی خواهیم بود تا بخشی از کمبودها جبران شود.
صادقیان می‌افزاید: آمار واقعی ناوگان حمل ‌و ‌نقل برون‌شهری 8700 دستگاه است که در سامانه توزیع سوخت نیز ثبت‌نام شده‌اند و پیش‌بینی می‌شود بیش از این تعداد هم ناوگان در بخش بار و مسافر درون‌شهری در حال فعالیت هستند، اما با توجه به این‌که خدمات خاصی دریافت نمی‌کنند و در سامانه توزیع سوخت نیز ثبت‌نام نشده‌اند، از دریافت سهمیه لاستیک محروم هستند.

وی هدف از جمع‌آوری اطلاعات ناوگان حمل و نقل بار و مسافر درون‌شهری را به‌روزرسانی سهمیه لاستیک استان و جمع‌آوری بانک اطلاعاتی واقعی و قوی از ناوگان حمل و نقل درون‌شهری اظهار می‌کند.


کمبود لاستیک در استان و کشور

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان درباره کمبود لاستیک در استان می‌گوید: سهمیه لاستیک استان بر اساس آماری که از قبل جمع‌بندی شده بود مشخص شده و بر اساس همین سهمیه، توزیع شده است. «علی علیخانی» می‌افزاید: بررسی دلایل کمبود لاستیک در استان نشان داده است که این آمار تنها مربوط به ناوگان حمل و نقل برون‌شهری است، در حالی که سهمیه اختصاصی هم برای ناوگان برون‌شهری و هم درون‌شهری توزیع می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: جلساتی در این باره با محوریت معاونت عمرانی استانداری یزد برگزار شد و به این جمع‌بندی رسیدیم که آمارهای متفرقه کامیون‌های استان جمع‌بندی شود و مکاتبات لازم نیز صورت گیرد تا اجحافی در حق استان نشود.

علیخانی با تاکید بر این‌که سهمیه‌ای که در حال حاضر توزیع می‌شود بر اساس سهمیه‌ای که پیش از این برای استان تعیین شده است می‌افزاید: سهمیه لاستیک استان بر اساس تعداد کامیونی که تحت پوشش حوزه حمل و نقل برون‌شهری است در اختیار اتحادیه کامیون‌داران قرار می‌گیرد، اما این سهمیه نه‌تنها در یزد، بلکه در تمام استان‌های کشور پاسخگوی نیاز واقعی نیست. مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان یزد با بیان این‌که کمبود لاستیک در کشور وجود دارد اضافه می‌کند: اداره کل راهداری وحمل و نقل جاده‌ای استان یزد با توجه به این‌که مشکلات رانندگان را دغدغه خود می‌داند تلاش می‌کند سهمیه بیشتری برای استان دنبال 
کند.

علیخانی درباره اقداماتی که برای واردات لاستیک از خارج از کشور از سوی بخش خصوصی دنبال شده بود اظهار می‌کند: اقداماتی برای واردات لاستیک با مشارکت سرمایه‌گذار بخش خصوصی صورت گرفت و حتی تا مرحله خرید هم پیش رفت، اما به‌رغم حمایت‌های استان این کار با مشکلاتی مواجه شد که امیدواریم به‌زودی حل شود.


سهم استان از لاستیک کشور

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان یزد درباره سهمیه لاستیک اختصاص یافته به استان می‌گوید: سهمیه تعداد مشخصی ندارد و هر بار سبدی از انواع لاستیک در کشور و متناسب با آمار ناوگان بین استان‌ها توزیع می‌شود. «علی علیخانی» ادامه می‌دهد: این سبد شامل انواع لاستیک‌هاست که برخی از آنها مورد مصرف ناوگان حمل و نقل بار نیست. بیشترین اندازه لاستیک مورد نیاز این بخش لاستیک با اندازه‌های 1224، 315 و 385 است و تلاش می‌شود که سهمیه مربوط به این اندازه‌ها برای استان افزایش یابد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید