• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 5 آذر 1397
کد مطلب : 38789
+
-

جرایم وام بانکی، دغدغه کشاورزان هرمزگانی

نبود نظارت بر نحوه اجرای تعهدات دولت در زمینه بخشودگی جرایم و سود تسهیلات بانکی، کشاورزان را سردرگم کرده است

گزارش
جرایم وام بانکی، دغدغه کشاورزان هرمزگانی

عالیه جوادی|‌   خبرنگار:

خشکسالی‌های پی درپی دهه‌های گذشـته، کاهش بارندگی و منابع آب‌های زیرزمینی، سـرمازدگی، گرمازدگی و همچنین افت قیمت محصولات، کشاورزان را برای بازپرداخت تسهیلات با مشکلات متعددی مواجه کرده است. در همین رابطه، نمایندگان اصناف و خانه کشاورز استان برای تعیین تکلیف بدهی‌‌ کشاورزان به بانک‌ها، نشست مشترکی با نمایندگان استان برگزار کردند تا شاید از این طریق، فرصت امسال را برای پیوستن به فصل زراعی از دست ندهند. روسای صنوف طی روزهای گذشته، جلسات متعددی با 3 تن از نمایندگان استان داشته‌اند. درخواست مطرح شده کشاورزان در این جلسات، نظارت بر اجرای تعهدات دولت در قبال بخشودگی جرایم و سود تسهیلات بانکی کشاورزان است.

دبیر هیات اجرایی خانه کشاورز استان در این زمینه گفت: این جلسات و گفت‌وگوها نتایج خوبی به دنبال داشته‌است. یکی از بهترین نتایجی که تاکنون حاصل شده، تصمیمی است که درباره تعیین تکلیف بدهی‌های معوقه‌ کشاورزان از سوی هیات دولت گرفته شده‌است،گرچه با توجه به بی‌سابقه بودن این اقدام در تاریخ کشاورزی کشور، هنوز به مرحله اجرا نرسیده‌‌است.

«ابوطالب جوادی» افزود: کشاورزی که مبلغ 500میلیون تومان با پایه‌ وام 100 میلیون تومان بدهکار است، بخش بزرگی از مشکلاتش با اقدام جدید، حل خواهد شد. اما متاسفانه، بخشودگی سود و دیرکرد به دلایل نامعلوم و به‌طور مکرر به تعویق می‌افتد.

«فرحناز علوی» رئیس هیات مدیره نظام صنفی کشاورزی در این‌باره گفت: متاسفانه بدهی‌های کشاورزان کار را برای آنان دشوار ساخته است. دولت در ابتدا مصوبه‌ای را به مجلس ارائه کرد مبنی بر این‌که سود و جریمه دیرکرد کشاورزان، به انضمام اصل وام، یک‌جا تجمیع و برای دو سال امهال شود. پس از آن مصوبه‌ دیگری ابلاغ شد که طبق آن، جریمه‌ها بخشوده و اصل وام برای 3 سال امهال شود. این خبر اگرچه نوید اتفاق خوشی برای کشاورزان بود اما بازهم به دلایل نامعلومی به تعویق افتاد. وی اظهار کرد: هم‌اکنون بخشنامه‌ دیگری به سازمان برنامه و بودجه داده شده‌است، مبنی بر این‌که سود جرایم به انضمام اصل وام یک‌جا تجمیع و برای 3 سال قسط بندی شود.  

کرامت‌الله وکیلی‌پور عضو نظام صنفی کشاورزی استان با بیان این‌که ما می‌توانیم حقوق کشاورزان را احیا کنیم، گفت: تعلل در موضوع بخشودگی دیرکرد وام کشاورزان نیازمند پیگیری و اراده اجرا است. بانک کشاورزی که باید پشتوانه محکم مالی برای کشاورزان باشد امهال را به تقسیط تبدیل کرده‌است.

این خبر را به اشتراک بگذارید