• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 5 آذر 1397
کد مطلب : 38758
+
-

برف در کوهرنگ به 70 سانتی‌متر رسید

خبر
برف در کوهرنگ به 70 سانتی‌متر رسید

در روزهای اخیر، برف و باران 2 استان چهارمحال و بختیاری و اصفهان را دربرگرفت و بر اساس پیش‌بینی‌های هواشناسی، در روزهای آینده کاهش دما و بارش باران در استان یزد نیز مشاهده می‌شود.
به گزارش ایرنا، فرماندار کوهرنگ با اشاره به تداوم بارش برف در این شهرستان گفت: طی بارش‌های 2 روز اخیر، ارتفاع برف در شهر چلگرد به 35سانتی‌متر و در ارتفاعات این شهرستان به بیش از 70 سانتی‌متر رسیده است.

«مرتضی زمانپور» افزود: 3 گردنه «چری»، «شاه‌منصوری» و «عسل‌کشان» شهرستان مسدود است و تردد در این محورها امکان‌پذیر نیست.
وی ادامه داد: شنبه‌شب کولاک برف در گردنه عسل‌کشان منجر به تجمع یک متر و نیمی برف در این گردنه شد و راه ارتباطی 15روستای دهستان موگویی را قطع کرد.
زمانپور تصریح کرد: تردد به 15 روستای بخش بازفت هم به‌سختی انجام می‌شود، اما مسیرها باز است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

فرماندار کوهرنگ با اشاره به استقرار 8 گروه راهداری در محورهای این شهرستان اظهار کرد: راهداران با 50 دستگاه ماشین برف‌روب و امداد و نجات درحال رفع مشکلات جاده‌ای هستند.
بارش برف برای چهارمحال و بختیاری در پاییز از این نظر اهمیت دارد که 10سال است این استان آبخیز و بالادست درگیر خشکسالی و تغییر اقلیم است.
در یک دهه اخیر، دامنه بارش برف حتی به دی و بهمن ماه نیز نمی‌رسید و سال گذشته این استان نخستین زمستان خشک و بی‌برف را داشت.


نخستین برف پاییزی در شهرکرد

همچنین نخستین بارش برف پاییزی در مرکز چهارمحال و بختیاری آغاز شد و برای دقایقی برخی از نقاط شهرکرد را سپیدپوش کرد.
بارش برف و باران در چهارمحال و بختیاری که از عصر شنبه سوم آذر ماه آغاز شده بود، تا روز یک‌شنبه در نقاط مختلف استان ادامه داشت.

معاون راهداری و حمل ‌و ‌نقل جاده‌ای چهارمحال و بختیاری نیز از آغاز طرح راهداری زمستانی و استقرار گروه‌های ثابت و سیار برای بازگشایی جاده‌ها و امداد‌رسانی به مسافران در راه‌ مانده در محورهای استان خبر داد.
«شهرام ندیمی» افزود: 480 نیروی انسانی در قالب 42 گروه ثابت و سیار همراه با 300 دستگاه خودرو سبک و نیمه‌سنگین راهداری در راهدارخانه‌های استان مستقر شدند.
وی ادامه داد: 700 گروه راهداری در 42 راهدارخانه استان آماده خدمات‌رسانی به مسافران و رانندگان است.

به گفته ندیمی، این طرح از اول آذر امسال آغاز شده است و تا پایان فروردین سال آینده با همکاری گروه‌های امدادی اورژانس، هلال احمر، راهداری و پلیس راه فعالند.
بر اساس پیش‌بینی هواشناسی، بارش باران و برف در چهارمحال و بختیاری تا امروز (دوشنبه) پنجم آذر ادامه خواهد داشت.


محور لردگان به ایذه مسدود است

رئیس پلیس راه چهارمحال و بختیاری نیز از مسدود شدن محور لردگان به ایذه خوزستان در محدوده روستای «بیدله» شهرستان لردگان در روز یک‌شنبه چهارم آذر خبر داد.سرهنگ «رحمت‌الله نجفی» افزود: این محور به دلیل بارش شدید باران و جاری شدن سیل و گل و لای در جاده از بامداد روز یک‌شنبه مسدود شد.

وی از استقرار گروه‌های راهداری و پلیس راه در این محور خبر داد و گفت: در تمام محورهای استان شاهد بارش باران هستیم و رانندگان باید احتیاط کنند.
نجفی ادامه داد: به دلیل بارش برف در گردنه‌های چری، شاه‌منصوری و تاراز کوهرنگ و نعل اشکنان شهرستان فارسان، این مسیرها اکنون مسدود و در بقیه محورهای مواصلاتی این شهرستان‌ها تردد با زنجیر چرخ امکان‌پذیر است.

رئیس پلیس راه استان به مسافران و رانندگان توصیه کرد با توجه به شرایط آب و هوایی و بارندگی از سفرهای غیرضروری خودداری کنند و در صورت الزام به سفر، سوخت کافی، زنجیر چرخ، خوراکی و سایر تجهیزات زمستانی را همراه داشته باشند.


بارش برف در فریدون‌شهر و سمیرم 

بارش برف پاییزی در روزهای گذشته به شهرستان‌های سردسیر فریدون‌شهر در غرب و سمیرم در جنوب استان اصفهان نیز سیمای زمستانی بخشید.کارشناس مسئول پیش‌بینی اداره کل هواشناسی اصفهان گفت: بیشترین میزان بارش‌ها در شهرستان‌های فریدون‌شهر و سمیرم در غرب و جنوب این استان ثبت شد.

«فاطمه‌زهرا سیدان» افزود: فریدون‌شهر با 5/27 میلی‌متر بارش باران و 6 سانتی‌متر برف و سمیرم با 1/19 بارش باران و 3 سانتی‌متر برف بیشترین سهم بارندگی در استان را به خود اختصاص دادند. وی ادامه داد: فعالیت سامانه بارشی تا امروز (دوشنبه) ادامه دارد و در این مدت بارش‌ها به صورت باران در بیشتر مناطق استان و همچنین در قالب برف در ارتفاعات و مناطق کوهستانی به‌ویژه غرب و جنوب استان پیش‌بینی می‌شود.

کارشناس مسئول پیش‌بینی اداره کل هواشناسی اصفهان افزود: بر این اساس، شاهد مه‌آلودگی، کاهش دید و لغزندگی جاده‌ها در غرب و جنوب استان خواهیم بود.وی پیش‌بینی کرد که احتمال بارش پراکنده برف در مناطق مرکزی استان وجود داشته باشد.سیدان همچنین به کاهش دمای هوای استان تا 6 درجه سانتی‌گراد در امروز اشاره کرد.


سرما و باران در راه یزد

کارشناس پیش‌بینی اداره کل هواشناسی یزد هم از بارش برف و باران در ارتفاعات و مناطق استان خبر داد.«محمدرضا شیرغلامی» گفت: موج ناپایداری که از روز یک‌شنبه وارد این استان شده است، زمینه‌ساز بارش‌های پراکنده در ارتفاعات استان شد.

به گفته وی، با نزدیک‌تر شدن و عمیق‌تر شدن این موج از امروز در بیشتر نقاط استان و به‌ویژه نیمه جنوبی استان، شاهد بارندگی هستیم و در ارتفاعات شیرکوه احتمال بارش برف هم وجود دارد. کارشناس هواشناسی استان یزد اضافه کرد: دمای هوا از امروز (دوشنبه) 3 تا 6 درجه کاهش می‌یابد. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید