• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 5 آذر 1397
کد مطلب : 38735
+
-

فاز جدید گره‌گشایی از مسکن مهر

با دستور وزیر جدید راه و شهرسازی، اتمام مسکن مهر در اولویت این وزارتخانه قرار گرفته و متولیان امر راهکارهایی برای تأمین اعتبار موردنیاز این کار ارائه داده‌اند

پرونده مسکن مهر که قرار بود در سال95 بسته شود هنوز مختومه نشده و در بهترین حالت به 1400میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که تا پایان سال آینده به اتمام برسد. البته در کنار تأمین این اعتبار، سختی و زمان‌بر بودن کار در برخی پروژه‌های مسکن مهر و همچنین ناهماهنگی دستگاه‌ها برای تأمین زیرساخت‌های موردنیاز این پروژه‌ها نیز باید به‌عنوان یکی از عوامل طولانی شدن فرایند اتمام مسکن مهر مدنظر قرار بگیرد. مسائلی که باعث شده شرکت عمران شهرهای جدید، همکاری وزارت صنعت برای تسهیل در روند تأمین تجهیزات ساختمانی، استفاده از منابع برگشتی مسکن مهر و همچنین اصلاح قانون بودجه برای دسترسی به وجوه ناشی از فروش عرصه در طرح مسکن مهر را خواستار شود.

به گزارش همشهری، از سال1386 که دولت نهم پرونده مسکن مهر با هدف ساخت سالانه 1.5میلیون واحد مسکونی در کشور را باز کرد، هیچ‌کس به فکرش هم نمی‌رسید زمانی برسد که هزینه افتتاح برخی فازهای مربوط به این طرح از خانه‌سازی در دل پایتخت هم بیشتر شود اما اشتباهات فاحش در جانمایی برخی پروژه‌ها، هزینه فراهم کردن زیرساخت‌های موردنیاز این پروژه‌ها را از کل هزینه ساخت واحدهای مسکونی آن بیشتر کرد. به‌عنوان‌مثال، نقد عباس آخوندی، وزیر سابق راه و شهرسازی به ساخت شهر جدید پردیس در قالب مسکن مهر این بود که جانمایی آن غیرکارشناسی و فقط از طریق پرواز با بالگرد انجام شده و حالا متولیان امر باید هزینه‌های هنگفتی برای تأمین زیرساخت‌هایی اعم از تونل و ترانشه‌های بلند، شبکه فاضلاب و زیرساخت‌های حمل‌ونقلی متقبل شوند که درمجموع هزینه پروژه را از هزینه ساخت همین تعداد مسکن در دل پایتخت هم بالاتر می‌برد.

آخرین وضعیت طرح مسکن مهر

از مجموع واحدهای مسکونی طرح مسکن مهر، فارغ از واحدهایی که با تخصیص وام در روستاها و شهرهای کم‌جمعیت توسط خود مالکان احداث و تکمیل شده است، در کل کشور احداث حدود 2.2میلیون واحد مسکن مهر در دستور کار بوده که حدود یک‌میلیون و 720هزار واحد معادل 78درصد از کل واحدها به متقاضیان تحویل داده شده است. همچنین از کل واحدهای در دست احداث، حدود 100هزار واحد فاقد متقاضی و حدود 30هزار واحد نیز دارای پرونده قضایی اعلام شده‌اند که عملا تکمیل و تحویل آنها در اولویت دولت قرار ندارد. براساس آخرین اظهارنظر احمد اصغری مهرآبادی، قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی حدود ۲۸۰هزار واحد مسکن مهر نیز به‌دلیل نبود اعتبار، دارای مشکلات زیرساختی و امکانات زیربنایی آب، برق و گاز هستند. اصغری مهرآبادی چندی پیش اعلام کرده بود که دولت تصمیم به حل مشکل مسکن مهر گرفته و در این راستا رئیس‌جمهور برای تأمین اعتبار موردنیاز به سازمان برنامه‌وبودجه دستور داده است. به گفته او، پرونده مسکن مهر با 1400میلیارد تومان اعتبار بسته می‌شود و با تأمین اعتبار می‌توان امیدوار بود که تا پایان امسال ۱۵۰هزار واحد و در سال آینده ۲۰۰هزار واحد مسکن مهر را به متقاضیان تحویل داد و پرونده آن را بست.

درخواست کمک برای گره‌گشایی از پردیس

حبیب‌الله طاهرخانی، مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در جریان تشریح وضعیت بودجه‌ای شهرهای جدید در طرح مسکن مهر، گریزی به ناهماهنگی‌های دستگاه‌ها در ساخت و تأمین خدمات زیربنایی اعم از مدرسه، کلانتری و... در پروژه‌های مسکن مهر زد که اساسا ساخت آنها برعهده دستگاه‌های متولی بوده اما کم‌کاری آنها باعث شده وزارت راه و شهرسازی منابع قابل‌توجهی را در این حوزه هزینه کند. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه، طاهرخانی در دیدار با نمایندگان متقاضیان مسکن مهر شهر جدید پردیس، که یکی از مشکل‌دارترین پروژه‌های مسکن مهر کشور محسوب می‌شود، گفت: ما در پروژه‌های عمرانی شهر جدید پردیس با یک پروژه کلانشهر‌سازی‌ مواجه هستیم به‌گونه‌ای که در سایت مسکن مهر این شهر، تونلی در حد و اندازه تونل رسالت تهران ساخته شده که هزینه آن بسیار بالا بوده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه کل اعتبارات شرکت عمران شهرهای جدید به حل مشکلات مسکن مهر اختصاص دارد، افزود: عدم‌تخصیص منابع مالی برای تأمین خدمات روبنایی و زیربنایی مسکن مهر از همان ابتدای طرح وجود داشته ازاین‌رو قصد داریم از محل بازپرداخت اقساط مسکن مهر وام بگیریم و بخشی از امور باقیمانده را به اتمام برسانیم. به گفته طاهرخانی، پیگیری‌هایی نیز برای گرفتن اسناد خزانه و منابع به‌منظور جبران کمبودهای فعلی انجام شده است. او با اشاره به افزایش قابل‌توجه هزینه تجهیزات ساختمانی مانند آسانسور و پکی، گفت: وزیر راه و شهرسازی با ارسال نامه‌ای به وزیر صنعت درخواست کرده است تا درصورت امکان بخشی از تجهیزات مذکور به‌طور مستقیم و بدون تعرفه وارد کشور شود تا گرهی از تنگنای منابع در مسکن مهر را باز کند.

طاهرخانی همچنین با اشاره به اینکه وجوه مربوط به فروش عرصه در مسکن‌مهر به‌حساب عمومی خزانه واریز می‌شود، افزود: در این راستا تقاضا کرده‌ایم با اصلاح لایحه بودجه۹۷ امکان واریز هزینه‌ها به‌حساب شرکت شهرهای جدید با هدف مصرف در همان سایت مسکن مهر مهیا شود. مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید ادامه داد: در قانون سهمیه‌ای برای بهره‌مندی از قیر رایگان اختصاص یافته به وزارت راه و شهرسازی در سایت‌های مسکن مهر درنظر گرفته نشده است که اصلاحاتی در این زمینه انجام شده و از آنجا‌که ۳۰درصد قراردادهای زیرساختی مسکن مهر مربوط به تأمین قیر و آسفالت است قطعا با این اصلاح، تحول بزرگی انجام خواهد گرفت.

این خبر را به اشتراک بگذارید