• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 5 آذر 1397
کد مطلب : 38681
+
-

حرکت چراغ خاموش خودروسازان با فرمان گرانی

مناقشه قیمت‌گذاری، سردرگمی بازار و مشتریان خودرو را به‌دنبال داشته است

خودرو
حرکت چراغ خاموش خودروسازان با فرمان گرانی

چانه‌زنی برای افزایش قیمت خودرو‌های داخلی موجب بلاتکلیفی بازار خودرو شده است. خبرهای غیررسمی از حرکت چراغ‌خاموش برخی خودروسازان برای گرانی حکایت دارد.
به گزارش همشهری، کشمکش بر سر افزایش رسمی قیمت خودرو ادامه دارد اما مسئولان وزارت صنعت از ارائه هرگونه توضیح در مورد کم و کیف و شرایط تغییر قیمت‌ها خودداری می‌کنند. فعالان صنفی از تأثیر نامطلوب این شرایط بر کسب و کار خود و سردرگمی مصرف‌کنندگان واقعی خودرو خبر می‌دهند. در عین حال مقام‌های مسئول در گفت‌وگو باهمشهری از مخالفت وزیر صنعت و رئیس‌جمهوری با افزایش شتابزده قیمت‌ها خبر داده و تأکید کرده‌اند وزیر صنعت هنوز برای افزایش قیمت خودروهای داخلی به جمع‌بندی نهایی نرسیده است. گفته می‌شود با وجود این در چند روز آینده برای بررسی موضوع یک نشست بین مقام‌های وزارت صنعت و خودروسازان برگزار می‌شود.

ماجرای اختلاف قیمت
رئیس اتحادیه فروشندگان و نمایشگاه‌داران خودرو با اشاره به اختلاف 100درصدی بین قیمت کارخانه و بازار خودروهای بالای 45میلیون تومان به همشهری گفت: قیمت‌ها در بازار خودرو همچنان بالاست. اگرچه نرخ اغلب خودروها نسبت به هفته گذشته تغییر چندانی نداشته است اما مباحث مطرح شده در مورد تعیین و اعلام قیمت‌های جدید خودرو موجب سردرگمی مشتریان و بازار خودرو شده است. سعید موتمنی با اشاره به اینکه قیمت‌های غیرواقعی مانع اصلی خرید و فروش خودرو در بازار است، افزود: علت اصلی اختلاف قیمت‌ها نبود توازن بین عرضه و تقاضای خودروست. به‌گفته او در 4‌ماه گذشته عرضه چندانی در بازار صورت نگرفته و خودروسازان نیاز بازار خودرو را تأمین نکرده‌اند. بنابراین باید قیمت‌های جدید خودرو اعلام شود تا واکنش بازار نسبت به این قیمت‌ها را شاهد باشیم.

آشفته‌بازارتحویل خودرو
مشخص‌نبودن قیمت خودرو موجب‌شده خودروسازها و واردکنندگان خودرو برای تحویل خودروهای ثبت‌نامی به مشتریان تمایل چندانی نداشته باشند. خبرگزاری مهر به نقل از یک مقام مسئول در وزارت صنعت نوشته بازار خودروهای خارجی، تحت‌تأثیر برخی اقدام‌های قضایی است زیرا برخی واردکنندگان با تشکیل پرونده قضایی، دستگیر شده‌اند و اموالشان توقیف شده و ممکن است مدت‌زمانی طول بکشد تا خودروها به‌دست مشتریان برسد. نمونه این موضوع بازداشت مدیرعامل عظیم‌خودرو است و میزان به نقل از عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان کل کشور اعلام کرده ۱۷پرونده پیش‌فروش خودرو در دادستانی تهران ازجمله پرونده شرکت عظیم‌خودرو مفتوح است. به گفته او، این شرکت صرفا مجوز پیش‌فروش ۱۵۰فقره خودرو را داشته اما متأسفانه ۴هزار پیش‌فروش انجام داده و شکات ۷۰۰میلیارد تومان مطالبه دارند. در بازار خودروهای داخلی نیز اخباری مبنی بر اعمال قیمت 57میلیون تومانی برای پژو206 تیپ2 در نمایندگی‌های ایران‌خودرو منتشر شده که البته مسئولان ایران‌خودرو آن را تأیید نمی‌کنند.

   چه خودروهایی گران خواهد شد؟

زیان خودروسازان دامنگیر قطعه‌سازان هم شده است. حمیدرضا فولادگر، عضو فراکسیون صنایع و معادن مجلس فراگیر شدن مشکلات را تأیید می‌کند و می‌گوید: قطعه‌سازان امیدوار بودند با توجه به پیش‌فروش خودرو در مقیاسی که چند وقت پیش اتفاق افتاد طلب خود را دریافت کنند اما خودروسازان می‌گویند ما هم‌اکنون زیان می‌دهیم و اگر همه منابع خود را صرف طلب قطعه‌سازان کنیم حقوق کارمندان و کارگران خود را نمی‌توانیم پرداخت کنیم. به گفته او راه‌حل پیشنهادی خودروسازان افزایش قیمت خودروست تا طلب قطعه‌سازان پرداخت شود. فولادگر می‌گوید: قرار است خودروهایی که طبقه متوسط و متوسط به پایین از آن استفاده می‌کنند افزایش قیمت کمتری داشته باشند ولی خودروهایی که جنبه رقابتی دارند و اقشار متوسط به بالای جامعه آنها را سوار می‌شوند برمبنای نرخ بازار قیمت‌گذاری شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید