• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 3 آذر 1397
کد مطلب : 38585
+
-

آژانس، ناراضی از کره‌شمالی


یوکیو آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در نشست دوره‌ای شورای حکام این سازمان از کره‌شمالی خواست اجازه دسترسی بازرسان این سازمان به تاسیسات هسته‌ای خود را بدهد.

به گزارش رویترز،  آمانو در این نشست در وین گفت: «پیونگ‌یانگ 2 ماه پیش، از تدابیری برای خلع سلاح هسته‌ای صحبت کرده و ازجمله این تدابیر به برچیدن دائم تاسیسات هسته‌ای یونگ‌بیون اشاره کرده‌ است، اما شواهد آژانس نشان می‌دهد که فعالیت در این تاسیسات هسته‌ای همچنان ادامه دارد؛ البته آژانس چون دسترسی ندارد نمی‌تواند ماهیت و هدف این فعالیت‌ها را
تأیید کند.»

تاسیسات هسته‌ای یونگ‌بیون کره‌شمالی،  مهم‌ترین تاسیسات هسته‌ای این کشور است که رآکتور آن پلوتونیوم تولید می‌کند. آمانو در گزارش خود درباره کره‌شمالی گفته‌ است،  فعالیت در دریاچه کوریونگ در نزدیکی تاسیسات هسته‌ای یونگ‌بیون هم ادامه دارد و شواهد نشان می‌دهد انتقال آب از این دریاچه شدت گرفته ‌است. براساس گزارش آژانس،  آب این دریاچه برای خنک‌کردن رآکتور هسته‌ای مجاور استفاده می‌شود.

بازرسان آژانس از سال 2009 به کره‌شمالی دسترسی ندارند و دبیرکل آژانس در گزارش اخیر خود خواستار فراهم شدن امکان دسترسی بازرسان شده ‌‌است. گزارش دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای درباره فعالیت هسته‌ای کره‌شمالی از آن جهت اهمیت دارد که با سیاست دولت آمریکا در قبال پیونگ‌یانگ همراستا نیست. ترامپ بعد از دیدار با رهبر کره‌شمالی که بهار امسال صورت گرفت بارها در موضع‌گیری‌های مختلف از این کشور و «رهبر جوان» آن تقدیر کرده و اقدامات پیونگ‌یانگ را ستوده ‌است. وزیرخارجه آمریکا هم در یک سال اخیر بارها با رهبر و مقامات ارشد کره‌شمالی دیدار کرده اما هیچ کدام از این دیدارها نتیجه مشخصی درباره توقف فعالیت هسته‌ای کره‌شمالی نداشته‌ است.
رسانه‌های آمریکایی اخیرا در چند گزارش با رد ادعای ترامپ،  از ادامه فعالیت‌های موشکی و هسته‌ای کره‌شمالی خبر داده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید