• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 3 آذر 1397
کد مطلب : 38582
+
-

اخطار دریایی به آمریکا

به دنبال شکایت ایران،سازمان بین المللی بنادر ازآمریکا خواست از اتخاذ هر گونه اقدامی علیه امنیت و ایمنی دریانوردی خودداری کند

دیپلماسی
اخطار دریایی به آمریکا

شکایت ایران از آمریکا به سازمان بین‌المللی بنادر، راه را برای یک موفقیت دیپلماتیک و پیروزی حقوقی دیگر برای ایران بازکرده است. سفیر جمهوری اسلامی ایران در انگلستان از تأیید سند پیشنهادی ایران علیه اقدامات تحریمی آمریکا در سازمان بین‌المللی دریانوردی IMO خبر داده است.
حمید بعیدی‌نژاد در حساب کاربری خود در توییتر نوشته است: شورای سازمان بین‌المللی دریانوردی به‌دنبال بررسی سند پیشنهادی ایران، قاطعانه از آمریکا درخواست کرد که از اتخاذ هرگونه اقدامی علیه امنیت و ایمنی دریانوردی خودداری کند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، در روز پایانی یکصد و بیست و یکمین شورای سازمان جهانی دریانوردی، کشور‌های چین، فرانسه، روسیه، آلمان، هلند، بنگلادش و کره‌شمالی هم از مفاد سند ایران حمایت کردند و بر همکاری کشور‌ها با یکدیگر در کلیه مسائل ایمنی و امنیت دریانوردی و نیز حفظ محیط‌زیست دریایی بدون ملاحظات سیاسی تأکید کردند.
وسعت شکایت‌های ایران از آمریکا درخصوص تحریم‌های این کشور هر روز گسترده‌تر می‌شود. در این میان ظرفیت‌های سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی در دستور کار مقامات کشورمان قرار گرفته است و بعد از دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه حالا نوبت به شکایت ایران به سازمان بین‌المللی دریانوردی رسیده است.
 IMO یکی از مؤسسات تخصصی وابسته به سازمان ملل متحد است و مقر آن در لندن انگلیس است. وظیفه عمده این نهاد بین‌المللی به وجود آوردن عالی‌ترین معیارهای ایمنی دریایی و تبادل اطلاعات فنی مربوط به دریا و دریانوردی و کشتیرانی است.
در 2‌ماه اخیر، این دومین پیروزی حقوقی ایران در عرصه بین‌المللی ایران محسوب می‌شود. 11مهر‌ماه دیوان بین‌المللی دادگستری با بررسی درخواست قرار موقت ایران، آمریکا را به رفع تحریم‌های اقلام انسان‌دوستانه، دارویی، کشاورزی و هوانوردی ملزم کرد و از طرفین خواست از اقدامی که مناقشه را تشدید کند، خودداری کنند. سخنگوی وزارت خارجه با این حال روز پنجشنبه گفته است: تا رسیدن به حکم قطعی، کار را در دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه دنبال می‌کنیم.
قاسمی گفته: این پیمان مودت به‌گونه‌ای تنظیم شده است که بعد از خروج آمریکا هم تا یک سال اعتبار آن باقی خواهد ماند و می‌تواند ادامه داشته باشد. اشاره قاسمی به تبصره 3ماده 23عهدنامه مودت است که گفته است: هر یک از طرفین معظمین متعاهدین می‌تواند با دادن اخطار کتبی به‌مدت یک سال به طرف معظم متعاهد دیگر در انقضاء مدت 10سال اول یا هر‌موقع پس از آن این عهدنامه را خاتمه دهد (‌فسخ کند)، این پیمان از سال 1334بین دو کشور در حال اجرا و اعتبار اولیه آن تا 10سال بود.
 بهرام قاسمی صدور قرار موقت دادگاه لاهه به نفع جمهوری اسلامی ایران را برگ برنده‌ای در برابر آمریکا توصیف کرد و افزود: این برد بزرگ را به همت سیاستمداران و بخش حقوقی وزارت امورخارجه و دفتر خدمات حقوقی ریاست‌جمهوری و حقوقدان‌های مجرب کشورمان به‌دست آوردیم.
 حمید بعیدی نژاد در حساب کاربری خود در توییتر با اعلام اینکه سند پیشنهادی ایران به IMO علیه تحریم‌های دریایی و بندری آمریکا در روز پایانی یکصد و بیست و یکمین شورای IMO به تأیید این سازمان رسید، تصریح کرد: شورای سازمان بین‌المللی دریانوردی به‌دنبال بررسی سند پیشنهادی ایران، قاطعانه از آمریکا درخواست کرد که از اتخاذ هرگونه اقدامی علیه امنیت و ایمنی دریانوردی خودداری کند.  به گفته بعیدی نژاد، این درخواست همزمان از آمریکا و تمامی دیگر اعضای این سازمان‌بوده است.
حق آزادی کشتیرانی از دیگر مواردی بود که شورای IMO  نسبت به عدم‌تهدید آن از سوی آمریکا و دیگر اعضا تأکید کرد.
در سند یادشده بر تعهدات کشور‌ها به پایبندی بر معاهدات بین‌المللی دریایی و نیز مفاد کنوانسیون تاسیس IMO تأکید شد.
در این سند موکدا از اعضا خواسته شد دست به اقداماتی نزنند که خلاف مقررات بین‌المللی باشد.



پاسخ مدیرکل به آمریکا

در ادامه یکصد و بیست و یکمین شورای IMO نماینده آمریکا پس از استماع سند و نظرات کشور‌های مختلف در حمایت از ایران، به سابقه خروج آمریکا از برجام و بازگرداندن تحریم‌ها به دستور رئیس‌جمهور کشورشان اشاره کرد و گفت: صنعت کشتیرانی ایران نیز مشمول این تحریم‌هاست. اما در پاسخ به سخنان نماینده آمریکا، مدیرکل امور دریانوردان و سازمان‌های تخصصی سازمان بنادر و دریانوردی در بیانیه‌ای به اقدام غیرحقوقی آمریکا در خروج از برجام و پاگذاشتن دولت این کشور بر همه اصول و موازین حقوق بین‌الملل ازجمله قطعنامه شورای امنیت و کنوانسیون وین راجع به حقوق معاهدات اشاره کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید