• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 3 آذر 1397
کد مطلب : 38576
+
-

مدارس طبیعت تعطیل نمی‌شوند

آموزش
مدارس طبیعت تعطیل نمی‌شوند


حکم فعالیت مدارس طبیعت که به شکل محدودی در کل کشور تأسیس شده بودند، یک‌ماه پیش لغو شد؛ این مدارس با هدف تربیت دانش‌آموزان محافظ محیط‌زیست راه‌اندازی شدند و در طول مدت کوتاه، مورد استقبال خانواده‌ها قرار گرفتند. اما وزیر آموزش و پرورش در این‌باره توضیح داده است: « اجازه نمی‌دهیم مدارس طبیعتی که دارای مجوز هستند و ضوابط مورد نیاز را دارند، تعطیل شوند.»

محمد بطحائی در حاشیه مراسم تکریم خیران مدرسه‌ساز کشور در جمع خبرنگاران، درخصوص مشکلاتی که اخیرا برای مدارس طبیعت به‌وجود آمده و برخی از آنها را به تعطیلی کشانده است، اظهار کرد: اگر مدارس طبیعت مجوز خود را براساس تفاهمنامه‌ای که قبلا بین آموزش و پرورش و محیط‌زیست برقرار شده، گرفته باشند، مشکلی ندارند و آن مجوز معتبر است اما اگر مجوز خود را از سمن‌ها گرفته باشند، معتبر نیست. همچنین وزیر آموزش و پرورش درخصوص فرایند حذف کنکور به ایرنا گفت: سهم کنکور در پذیرش دانشگاه‌ها به‌تدریج در حال کاهش است. برای سال آینده سهم کنکور برای پذیرفتن در دانشگاه‌ها کاهش یافته و حدود ۹۰ درصد صندلی‌های دانشگاه که براساس سوابق تحصیلی امکان پذیرش داشته‌اند از گردونه کنکور خارج شده است. دستورالعمل این موضوع حدود 2 هفته دیگر در شورای پذیرش و سنجش کنکور تصویب می‌شود.

بطحائی در پاسخ به پرسشی درخصوص حمایت‌های آموزش و پرورش از فرهنگیانی که در خراسان رضوی مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند، تصریح کرد: این موضوع بسیار ناپسند فقط در خراسان رضوی اتفاق نیفتاده و در استان‌های دیگر هم بوده. همانطور که حقوق دانش‌آموزان برای ما محترم است، حقوق معلمین هم باید حتما مورد صیانت قرار بگیرد. در دفتر حقوقی خود بخش مستقلی را تشکیل دادیم که به‌صورت متمرکز به این موضوعات وارد می‌شود و حمایت‌های قضایی صورت می‌گیرد. هر عضوی از خانواده بزرگ آموزش و پرورش مورد تعرض قرار بگیرد مثل این است که وزیر آموزش و پرورش مورد تعرض قرار گرفته است. بین معلم،  وزیر و معاون وزیر هیچ فرقی نیست. به‌صورت متمرکز وارد می‌شویم و کار را پیگیری می‌کنیم.

وی درخصوص خیران مدرسه‌ساز عنوان کرد: طی 20 سال گذشته که خیرین به‌صورت نظام‌مند در حوزه ساخت‌وساز به کمک دولت آمده‌اند تا به امروز ۱۱۳‌هزار کلاس درس توسط آنها ساخته شده است. در مهر 97، 8هزار کلاس افتتاح کردیم که بیش از نیمی از این کلاس‌ها توسط خیران احداث شده است.

وزیر آموزش و پرورش افزود: کمک‌های خیران، آموزش و پرورش را از یک بحران جدی نجات داده است و امیدواریم با مساعدت بیشتر خیران در آینده نزدیک بخش عمده کلاس‌های غیرایمن را ایمن کنیم. یک سوم مدارس کشور یعنی حدود ۳۰ هزار واحد آموزشی یا نیازمند تخریب و بازسازی هستند یا نیازمند مقاوم‌سازی‌. از این تعداد حدود ۱۵ هزار مدرسه باید تخریب و بازسازی شوند.

وی تأکید کرد: طرح احداث مشارکتی مدارس را سال‌ها پیش در آموزش و پرورش شروع کردیم. در این طرح ۵۰ درصد آورده را دولت و ۵۰ درصد را خیران تقبل می‌کنند. تا پیش از سال ۹۵ این کمک‌ها اندکی به سختی از جانب دولت داده می‌شد و انگیزه خیران برای مشارکت کم شده بود. خوشبختانه در سال ۹۶ و به‌ویژه ۹۷ همه اعتبارات پیش‌بینی شده برای سهم دولت تخصیص یافت و ما توانستیم اعتماد خیران را دوباره به‌دست آوریم و آنها هم برای پروژه‌های ۵۰ درصدی اعلام آمادگی کردند؛ بنابراین حدود ۳۰۰ میلیارد تومان برای این موضوع پیش‌بینی کرده بودیم که تخصیص یافت. امیدواریم در بودجه ۹۸ این مبلغ افزایش یابد. همچنین محمدرضا حافظی، رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز نیز در این‌باره گفت: مقرر شده است به جای دبیرستان‌سازی، هنرستان‌سازی را دنبال کنیم و ان‌شاءالله این حرکت علمی با طلیعه جدید دنبال خواهد شد تا دانش‌آموزان در این راه نیز به موفقیت‌های بالاتری برسند. حافظی گفت: 37درصد مدارس کشور و به تعبیری 50درصد مدارس کشور را خیرین احداث کرده‌اند و خیرین با عشق و علاقه در این بخش حاضر شدند تا بستر مناسبی را برای تحصیل فرزندانمان فراهم آورند.

این خبر را به اشتراک بگذارید