• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 3 آذر 1397
کد مطلب : 38560
+
-

سرعت رشد تورم کندتر شد


تازه‌ترین برآورد مرکز آمار ایران نشان می‌دهد سرعت رشد تورم در کشور کندتر شده؛ به‌گونه‌ای که در مهرماه امسال نسبت به شهریورماه، قیمت کالاها و خدمات مصرفی مردم 7.1درصد رشد کرده اما در آبان‌ماه نسبت به مهرماه سرعت افزایش نرخ تورم به 2.6درصد رسیده است.

 ادامه این روند در ماه‌های آینده می‌تواند جلوی جهش نرخ تورم را نسبت به ماه‌های نخستین امسال بگیرد؛ با این حال میانگین قیمت کالاها و خدمات مصرفی مردم در آبان امسال نسبت به آبان پارسال 34.9درصد رشد داشته که به‌عنوان شاخص احساس تورم یاد می‌شود؛ وگرنه میانگین نرخ تورم در 12‌ماه منتهی به آبان امسال نسبت به‌مدت مشابه پارسال 15.6درصد برآورد شده که شاخص احساس تورم 2.1درصد و نرخ تورم سالانه 2.2درصد افزایش داشته است.

به گزارش همشهری، مرکز آمار ایران آهنگ رشد تورم در مناطق شهری ایران در آبان امسال را 2.6درصد، نرخ تورم نقطه به نقطه را 34.5درصد و نرخ تورم سالانه را 15.6درصد برآورد کرده است؛ درحالی‌که سرعت رشد تورم در مناطق روستایی 2.7درصد، نرخ تورم نقطه به نقطه 37.3درصد و نرخ تورم سالانه روستایی 15.4درصد محاسبه شده است.

برآوردهای این نهاد آماری نشان می‌دهد نرخ تورم خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات در کل ایران از 17.4درصد در مهرماه به 20.6درصد، در مناطق شهری از 17.6درصد به 20.8درصد و در مناطق روستایی از 16.7درصد به 19.9درصد رسیده است. این درحالی‌ است که نرخ تورم کالاهای غیرخوراکی و خدمات در کشور از 11.8درصد طی مهرماه امسال به 13.6درصد در آبان‌ماه رسیده و شهرنشینان ایران شاهد افزایش نرخ تورم کالاهای غیرخوراکی و خدمات از 12درصد به 13.8درصد و روستانشینان از 10.5درصد به 12.3درصد بوده‌اند.

جزئیات نرخ تورم در گروه‌های کالایی مختلف هم حکایت از آن دارد که مردم ایران برای تأمین کالاهای خوراکی و آشامیدنی‌ در آبان‌ماه 48درصد بیشتر نسبت به آبان پارسال هزینه کرده‌اند و افراد سیگاری هم 160درصد بیشتر برای مصرف دخانیات پول داده‌اند. این در حالی است که ایرانی‌ها برای خرید پوشاک و کفش در آبان امسال 16درصد بیشتر از آبان پارسال برای اجاره مسکن، تأمین آب و برق و گاز 20.2درصد بیشتر، جهت تأمین مبلمان و لوازم خانگی 61.2درصد، بهداشت و درمان 20.5درصد، حمل‌ونقل 34.9درصد، ارتباطات 37.7درصد، تفریح و امور فرهنگی 63.5درصد، آموزش 20.6درصد، هتل و رستوران 27.5درصد و سایر کالاها و خدمات 48.8درصد هزینه کرده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :