• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 3 آذر 1397
کد مطلب : 38512
+
-

روند کند ساماندهی مشاغل مزاحم

روند آماده‌سازی زمین و ساخت‌وسازهای لازم در آن از سوی سرمایه‌گذار پروژه به‌کندی پیش می‌رود

گزارش
روند کند ساماندهی مشاغل مزاحم

پوپک قاسمی|‌  اردبیل – خبرنگار:‌

مشاغل مزاحم از مواردی هستند که با تولید آلودگی صوتی و دیگر مزاحمت‌ها باعث رنجش شهروندان می‌شوند و جابه‌جایی این مشاغل و ایجاد محیطی آرام برای شهروندان از وظایف مدیران شهری است. در اردبیل نیز مساله مشاغل مزاحم به معضلی تبدیل شده است و مسئولان ذی‌ربط استانی و محلی در اردبیل برای رفع این مشکل و انتقال این مشاغل به سایت ویژه، تاکنون توفیق چندانی به دست نیاورده‌اند. 


به‌هم‌ریختن سیستم روانی شهروندان

«زهرا محبی» شهروند اردبیلی می‌گوید: ما هم می‌دانیم مشاغل صنعتی مانند آهنگری و جوشکاری در هر شهری لازمه زندگی امروزی است، اما نزدیکی این کارگاه‌ها به محل سکونت شهروندان باعث می‌شود آرامش و استراحت مردم تهدید شود. 

یک کارشناس روانشناسی هم با یادآوری مضرات مشاغل مزاحم می‌گوید: مشاغل پر سر و صدا مضر سیستم عصبی شهروندان است که به مرور می‌تواند بر نحوه تعامل و برخورد شهروندان تاثیر منفی بگذارد و آثاری همچون رفتارهای خشن و افزایش درگیری‌های شهروندان با یکدیگر را داشته باشد.

«مهدی عبداللهی» با بیان این‌که مشاغل مزاحم و پرصدا همانند در و پنجره‌سازی، پارکینگ وسایط نقلیه سنگین، آهن‌فروشان یا تعمیرگاه‌ها در اکثر محلات شهر اردبیل کم و بیش وجود دارد، می‌افزاید: جمع‌آوری و انتقال مشاغل این اصناف کار سختی به نظر می‌رسد، اما مسئولان می‌توانند با همکاری خود اصناف به این کار اهتمام ورزیده و با همت خویش شهروندان را از تبعات ناشی از این مزاحمت‌ها نجات دهند. 


ممنوعیت صدور پروانه مشاغل مزاحم در داخل شهر

عضو شورای شهر اردبیل در پاسخ به این‌که نهاد شورا و شهرداری در قبال ساماندهی مشاغل مزاحم چه اقداماتی می‌تواند انجام دهد، اظهار می‌کند: تامین آرامش روحی و روانی شهروندان وظیفه مسئولان است. در رابطه با موضوع مشاغل مزاحم، شورای شهر و شهرداری اردبیل بر ممنوعیت صدور پروانه کاربری برای مشاغل مزاحم در داخل محدوده شهر تاکید دارد. با این حال ساماندهی مشاغل مزاحم فقط بر عهده شهرداری نیست و تنها در یک حرکت تعاملی با سایر دستگاه‌های ذی‌ربط می‌توان این مشکل را به صورت ریشه‌ای و اساسی حل کرد. 
«حبیب فتحی» می‌افزاید:  شهرداری به‌راحتی می‌تواند کارگاه‌های صنعتی موجود در شهر را پلمب کند، اما مرحله بعد از آن صرفا بر عهده شهرداری نیست. ما معتقدیم اتکای صرف به برخوردهای سلبی چاره‌ساز نیست.

فتحی بیان می‌کند: برای مثال تا زمانی که مکان جدید با شرایط سهل و حتی اعطای پروانه رایگان برای صاحبان مشاغل مزاحم آماده نشود، جمع‌آوری این صاحبان مشاغل مزاحم امکان‌پذیر نیست. در این حوزه باید زمین مورد نظر، تملک مربوط به آن و انتقال مشاغل مزاحم با اختیارات ویژه انجام شود که در قالب کار گروهی استانداری‌ها و فرمانداری‌ها عملی است. 
وی می‌افزاید: دستگاه‌هایی مثل منابع طبیعی و مسکن و شهرسازی باید زمین مورد نظر به واجدان شرایط در خارج از شهر را واگذار کنند. مسئولیت تامین زیرساخت‌هایی نظیر آب، برق و گاز هم بر عهده سایر دستگاه‌هاست و شهرداری در این زمینه هیچ مسئولیتی را عهده‌دار نیست.


انتقال اصناف با توجیه اقتصادی 

فتحی با بیان این که در گذشته مکان مشخصی برای ساماندهی مشاغل مزاحم مشخص شده است، عنوان می‌کند: باید دستگاه‌ها به سهم خود کمک کنند تا در وهله اول پروژه سریع‌تر به اتمام برسد و فضای لازم برای انتقال مشاغل مزاحم وجود داشته باشد. بعد از آماده شدن بستر لازم باید مشاغل مزاحم را با همکاری صاحبان این مشاغل از داخل شهر برچید. 
این مسئول معتقد است انتقال برخی صنف‌ها به سایت مشاغل مزاحم باید دارای توجیه اقتصادی باشد و باید قیمت واگذاری کارگاه‌های موجود در سایت مشاغل مزاحم طوری باشد تا صنعتگران و افراد شاغل در این صنایع رغبت و انگیزه لازم را برای انتقال به این منطقه داشته باشند. در این رابطه شورا و شهرداری اردبیل آماده همکاری و مساعدت به صاحبان مشاغل مزاحم است تا از صنعتگران و فعالان شهر نیز حمایت شود.


کندی تکمیل سایت‌های جایگزین

در سال 89 از طرف مسئولان وقت، زمینی به مساحت 275 هکتار در خارج از محدوده شهری اردبیل واقع در جنوب شرقی این شهر در سه‌راهی کورائیم تعیین شد تا برخی مشاغل مزاحم اردبیل از جمله صنف آهن‌فروشان به این مکان منتقل شوند. با وجود اعلام آمادگی اصنافی همچون آهن‌فروشان و در و پنجره‌سازان برای انتقال به این سایت، روند آماده‌سازی این زمین و ساخت و سازهای لازم از سوی سرمایه‌گذار پروژه به‌کندی پیش می‌رود.
مشاور طرح سایت مشاغل مزاحم در سه‌راهی کورائیم در این باره اظهار می‌کند: در اوایل کار و تا سال 91، 3 بار سایت مشاغل مزاحم اردبیل را طراحی کردیم و تحویل دادیم، اما هر بار یکی از نهادها به طرح اشکالاتی وارد کرد که با اعمال نظر نهادها، طرح نهایی را در اوایل تیر 91 امسال تحویل دادیم.

«حسن آقازاده» دلیل کندی روند آماده‌سازی پروژه را نوسانات ارزی و بالا رفتن هزینه سرمایه‌گذاری عنوان می‌کند و می‌گوید: با این حال عملیات اجرایی پروژه متوقف نشده است. 
وی با بیان این‌که سایت مشاغل مزاحم اردبیل در کنار حریم راه‌آهن میانه به اردبیل قرار گرفته و موقعیت مکانی آن مناسب است، می‌افزاید: علاوه بر آن، شبکه توزیع برق 63 کیلوولتی و کارخانه آسفالت شهرداری هم در نزدیکی محل سایت است که می‌تواند در ارائه خدمات مفید واقع شود.


ایجاد شهرک صنفی صنعتی 

«علی نظری» مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اردبیل هم از ایجاد شهرک صنفی صنعتی در زمینی به مساحت 300 هکتار برای ساماندهی مشاغل مزاحم خبر می‌دهد و می‌گوید: این شهرک به صورت فازبندی تکمیل می‌شود و صنوفی که از آمادگی بیشتری برخوردار باشند در اولویت واگذاری خواهند بود. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید