• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 3 آذر 1397
کد مطلب : 38506
+
-

صندلی خالی استاندار

پس از خداحافظی اسماعیل تبادار از سمت استانداری فارس با قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان، سرپرستی این نهاد به معاون وی رسید

استانی
صندلی خالی استاندار

امیر عفاف|‌  شیراز- خبرنگار:

فقط یک‌سال از روزی که «اسماعیل تبادار» مسئولیت استانداری فارس را برعهده گرفت گذشته بود که قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان، خداحافظی زودهنگام او را رقم زد تا سریال جابه‌جایی‌های متعدد استانداری فارس دنباله‌دار باشد. در کمتر از 10 سال، 5 نفر عهده‌دار این مسئولیت مهم شده‌اند که البته به اعتقاد کارشناسان همین تغییرات متوالی موجب عقب‌ماندگی استان شده است. این روزها ساختمان بلندمرتبه میدان امام‌حسین (ع) شیراز در التهاب است تا پس از سرپرستی«یدالله رحمانی» که پیش از این معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار بود، یک نام از فهرست‌ها انتخاب شود و بر صندلی ارشد استانداری فارس بنشیند.


توجه به توسعه فارس

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی نسبت به بومی بودن استاندار آینده فارس ابراز امیدواری می‌کند و می‌گوید: استاندار آینده فارس باید توسعه استان را درک کند و به‌کارگیری همه ظرفیت‌ها را مدنظر قرار دهد تا عقب‌ماندگی سال‌های اخیر جبران شود.

«علی اکبری» جابه‌جایی مکرر استانداران فارس در سال‌های گذشته را از موانع توسعه استان می‌داند و می‌افزاید: نمایندگان همه تلاش خود را به کار می‌گیرند تا استاندار بعدی فارس بومی و متعهد باشد، اما تاکنون فردی برای این مسئولیت انتخاب نشده است.وی با اشاره به این‌که استاندار فارس باید توجه ویژه‌ای به مشکلات حوزه آب در استان داشته باشد، اضافه می‌کند: با توجه به این‌که طی سالیان متمادی، بار اصلی مشاغل در فارس فقط در حوزه‌های کشاورزی و دامداری محدود بوده است و نیاز است که جوانان در حوزه‌های دیگر خصوصا صنایع وارد شوند. در همین حال باید بحران آب به‌صورت ویژه پیگیری شود.

اکبری با یادآوری این‌که 75 درصد آب آشامیدنی شیراز از منابع زیرزمینی تامین می‌شود، ادامه می‌دهد: با کاهش منابع آب زیرزمینی با معضل بزرگی مواجه هستیم که به مدیریت بیشتری نیاز دارد.
وی که معتقد است رسیدگی به تالاب‌های فارس و تامین حقابه آنها باید دیگر اولویت استاندار آینده فارس باشد،گفت: خشک شدن تالاب‌های فارس تبعات ‌زیست محیطی، بهداشتی و اقتصادی جبران ناپذیری به دنبال دارد.

این نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی به وضعیت راه‌آهن فارس اشاره می‌کند و می‌افزاید: اگر راه‌آهن به مراکز اصلی بارگیری متصل نشود برای فارس توجیه اقتصادی ندارد.
اکبری اضافه می‌کند: اتمام بزرگراه شیراز- اصفهان و انتقال آب از خط دوم سد درودزن نیز باید به صورت خاص در برنامه کاری استاندار آینده فارس قرار داده شود.وی همچنین بر ظرفیت‌های گردشگری فارس تاکید می‌کند و می‌گوید: در شرایط فعلی که با تحریم و تهدید مواجهیم استفاده از ظرفیت‌های گردشگری فارس که نیاز چندانی به منابع ندارد می‌تواند ناجی استان باشد و توسعه آن را تضمین کند.


فارغ از سیاست‌زدگی

نماینده فسا در مجلس شورای اسلامی نیز بومی بودن استاندار آینده فارس را حائز اهمیت می‌داند و می‌گوید: اگر استاندار آینده فارس بومی نباشد، لازم است از مزیت‌های نسبی استان مانند گردشگری سلامت و تاریخی، وجود دانشگاه‌های معتبر، صنایع الکترونیک، محصولات ویژه کشاورزی و موارد خاص دیگر مطلع شود.

«محمدجواد جمالی» که اعتقاد دارد انتخاب استاندار و معاونان باید فارغ از دسته‌بندی‌های سیاسی و حزبی باشد، اضافه می‌کند: باید سیاست‌زدگی را کنار گذاشت و مسئولیت‌های استان را به افرادی واگذار کرد که خلاق و با انرژی هستند و تنها به رفاه مردم فکر می‌کنند.

وی با اشاره به این‌که مردم به لحاظ اقتصادی در تنگنا قرار دارند، می‌افزاید: رسیدگی به امور معیشتی کشاورزان و دامداران فارس باید در صدر اولویت‌های استاندار آینده فارس باشد.جمالی به پروژه‌های ناتمام شهرستان فسا اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: عملیات اجرایی پروژه مسیر فسا به داراب که جاده‌ای ترانزیت است به علت بدهکاری با کندی پیش می‌رود و نیاز به اهتمام استاندار دارد.
وی می‌افزاید: راه‌اندازی راه‌آهن گل گهر- سیرجان به سمت فسا با تاخیر پیش می‌رود و عملیات اجرایی احداث سد تنگ خمار نیز به دلیل افزایش نرخ ارز با مشکل روبه‌رو شده است.

جمالی حمایت از کارخانه‌های در حال احداث را نیز از ضروریات استان برمی شمارد و می‌گوید: برخی از این کارخانه‌ها برای بهره‌برداری به وام نیاز دارند تا چرخ صنعت در استان با قوت بیشتری به گردش درآید.وی به خشکسالی‌های اخیر فارس، بحران آب و لزوم رسیدگی به امور اقتصادی کشاورزان اشاره و اضافه می‌کند: بانک کشاورزی شرایط را برای کشاورزان دشوار کرده و در مواردی خانه‌های آنان را به مزایده گذاشته است.

جمالی در پایان از نام استاندار آینده فارس ابراز بی‌اطلاعی می‌کند و می‌گوید: تجربه نشان داده که معمولا افرادی برای این سمت انتخاب می‌شوند که نام آنها در هیچکدام از فهرست‌ها نیست.


رونق کشاورزی، دامداری و صنعت

یک استاد دانشگاه در رشته اقتصاد با تاکید بر این‌که مهم‌ترین مشکل امروز فارس، معیشت مردم است، می‌گوید: فردی که مسئولیت این استان پهناور را بر عهده می‌گیرد باید در راستای رونق مجدد کشاورزی و دامداری بکوشد.«امیرحسین میرزایی» توجه به صنعت و واحدهای تولیدی را نیز ضروری توصیف می‌کند و می‌افزاید: روزگاری فارس به لحاظ رتبه‌بندی صنعتی جایگاه ویژه‌ای داشت، اما فقدان برنامه‌‌ریزی صحیح و بی‌توجهی مسئولان به صنعتگرانی که در وضعیت ورشکستگی بودند این جایگاه را متزلزل کرد.وی که معتقد است فارس در سال‌های خشکسالی و رکود صنعت می‌توانست با استفاده از ظرفیت‌های گردشگری توانمند بماند، اضافه می‌کند: با تغییر استانداران فارس بیشتر معاونان و مدیران استان نیز جابه‌جا شده‌اند که این ضعف، برنامه‌ریزی‌های بلندمدت را از بین می‌برد.این تحلیلگر حوزه اقتصاد در خصوص بومی بودن استاندار آینده فارس می‌گوید: بومی بودن یا نبودن استاندار آنچنان اهمیتی ندارد، اما باید تمایلات سیاسی خود را کنار بگذار و با انتخاب افراد شایسته ارتقای شاخص‌های توسعه را در دستورکار قرار دهد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید