• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 29 آبان 1397
کد مطلب : 38177
+
-

استارت کانال مالی اروپا با بانک‌های‌کوچک

معاون وزیر نفت: کانال بانکی در فرانسه تاسیس می‌شود و امیدواریم تا چند هفته آینده به نتیجه برسد

فرانسه یا کشور دیگر؟ این شاید یکی از اصلی‌ترین گره‌ها برای ایجاد کانال ویژه مالی بین ایران و اروپا پس از خروج آمریکا از برجام باشد. در روزهای اخیر برخی خبرگزاری‌های خارجی خبر داده‌اند که هنوز هیچ کشور اروپایی برای استقرار تونل ضد‌تحریم در کشور خود موافقت نکرده اما معاون امور بین‌الملل وزارت نفت خبر داده احتمالا فرانسه گزینه نهایی اروپا خواهد بود و قرار است کانال ویژه مالی با مشارکت چند بانک ایرانی و البته چند بانک کوچک اروپایی ایجاد شود. از سوی دیگر مقامات وزارت خارجه ایران خواستار تصمیم به موقع و گام‌های جدی‌تر اروپا علیه سیاست‌های یکجانبه‌گرایی و فراسرزمینی آمریکا برای بستن کانال‌های مالی ایران شده‌اند.



به گزارش شانا، امیرحسین زمانی‌نیا، معاون وزیر نفت ایران دیروز در همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری قشم در حوزه نفت و انرژی با بیان اینکه حفظ تعادل راهبردی مستلزم این است که اروپا اقدامی انجام دهد، گفت: روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان به‌عنوان کشورهای عضو برجام و همچنین ژاپن، هند و برزیل به‌عنوان کشورهای بزرگ که با ایران در ارتباط هستند باید نقش خود را در شرایط تحریم و روابط بین‌المللی جدید  به‌درستی ایفا کنند. زمانی‌نیا در ادامه به ایجاد یک کانال بانکی مشترک بین ایران و اروپا اشاره کرد و افزود: قرار است این کانال از سوی چند بانک کوچک اروپایی که ارتباط کمتری با آمریکا دارند و همچنین چند بانک ایرانی ایجاد شود تا به وسیله این شبکه بتوانیم در مرحله نخست اقلام غیرتحریمی را وارد کنیم و تا اواسط سال ۲۰۱۹ که این شبکه توسعه می‌یابد اقلام تحریمی را نیز خریداری کنیم.

معمای میزبانی تونل ضد‌تحریم

اگر برجام برای حفظ امنیت، حاکمیت و اعتبار اروپا اهمیت دارد باید آماده پرداخت هزینه باشد. این تازه‌ترین موضع دستگاه دیپلماسی خارجی ایران است که سید‌عباس عراقچی اعلام کرده است. معاون وزیر خارجه افزود: شرایط کنونی برای حفظ برجام از سوی اروپایی‌ها قابل دوام نیست مگر اینکه آماده اقدام جدی و پرداخت هزینه باشند.



وی با اشاره به گذشت چند‌ماه از مهلت چند هفته‌ای اروپا برای یافتن راهکارهای تأمین منافع ایران از برجام گفت: اروپا هنوز از ثبت spv (کانال ویژه ارتباطات اقتصادی اروپا با ایران) در یکی از کشورهای عضو ناتوان است و هیأت‌های آمریکایی در مذاکره فشرده با شرکت‌های اروپایی رسما اعلام کرده‌اند که درصورت همکاری با ایران مشمول تحریم خواهند بود. عراقچی تأکید کرد: بیش از6‌ماه از مهلت چند هفته‌ای ایران به اروپا برای یافتن راهکار‌های عملی به‌منظور تأمین منافع ایران از برجام گذشته اما به‌دلیل فشارهای آمریکا هنوز پیشرفتی حاصل نشده و هیچ کشوری میزبانی spv را نپذیرفته است. وی تدوین قانون رفع انسداد، اجازه به بانک سرمایه‌گذاری اروپا برای کار با ایران و تعهد به ادامه همکاری در 12بخش به‌ویژه در بخش‌های نفتی و بانکی را ازجمله اقدامات سمبلیک اروپا برای حفظ برجام اعلام کرد و افزود: خانم موگرینی بلافاصله بعد از اعلام آقای ترامپ مبنی بر خروج از برجام بر موضع قاطع اتحادیه اروپا برای حفظ برجام تأکید کرد.

اروپا سریع‌تر گام بردارد

سخنگوی وزارت خارجه هم تأکید کرد که سازوکار مالی اروپا تجربه نوینی است که برای اجرایی شدن آن برخی ابهامات وجود دارد ولی این مسائل دلیلی نیست که اروپا در رفتار خود سرعت لازم را نداشته باشد. بهرام قاسمی دیروز در یک نشست خبری در تهران افزود: اتحادیه اروپا و ۳کشور اروپایی عضو برجام متعهد به برجام هستند و باید تعهدات‌شان نسبت به ایران را انجام دهند؛ انتظار داریم که در اسرع وقت مکانیسم‌های مورد نظر ایران را عملیاتی کنند.



او ادامه داد: متأسفانه این روند به دلایل مختلف با کندی مواجه است و با وجود اینکه اجرایی شدن این سازوکار تجربه نوینی است، دلیلی نیست که اروپا در رفتار خود سرعت لازم را نداشته باشد. او با بیان اینکه امیدواریم اراده سیاسی اروپا برای اجرایی شدن این سازو کار ادامه داشته باشد، افزود: به سختی‌های اجرایی‌شدن این سازوکار واقف هستیم؛ رسیدن به تفاهم حتی برای اروپا که در موضوعات داخلی خود نیز با چالش‌های بسیاری مواجه است، سخت است.

درخواست معاون وزیر اقتصاد از خارجی‌ها



رئیس سازمان سرمایه‎گذاری ایران هم، با بیان این‎که ما آماده هرگونه تعامل و همکاری با کشورها هستیم، گفت: شرکای خارجی ما بدانند که فرصت را با تعلل نباید از دست داد، زیرا فرصت‎ها در قشم محدود است و بی‎نهایت نیست، بنابراین به‌نظر می‎رسد که باید تکلیف سرمایه‎گذاری‌ها در این منطقه به‌زودی روشن شود. محمد خزاعی با بیان این‎که لزوما نباید منتظر نتیجه اجرایی سازوکار مالی اروپا موسوم به SPV باشیم، گفت: پیشنهادهایی از سوی کشورهای اروپایی برای تعاملات مالی مطرح شده و در حال پیگیری است که درصورت اجرایی شدن آن، به مسیر نقل و انتقال مالی کمک خواهد کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید