• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 29 آبان 1397
کد مطلب : 38154
+
-

شفافیت؛ لازمه مدیریت خردمند شهری

برخورد نزدیک
شفافیت؛ لازمه مدیریت خردمند شهری

مصطفی خلیلی | تحلیلگر حقوق شهری

 بالاخره پس از فراز و فرودهای مختلف و تغییر و تحولات پی در پی، شورای شهر تهران در یکصدمین جلسه خود، سکاندار شهرداری پایتخت را انتخاب کرد. منتخب شورای شهر چند روز قبل از رای‌گیری نهایی، برنامه‌های خود را در صحن علنی شورا تشریح کرده بود. در میان برنامه‌ها و رویکردهای اعلامی به چند نکته درخصوص هوشمند‌سازی‌ و شفافیت اطلاعات جهت دستیابی به مدیریت خردمندانه شهری اشاره شد که نگاه کارشناسانه و سابقه علمی و اجرایی شهردار جدید را در بحث نحوه مدیریت شهری به ذهن متبادر می‌کند. شاید بتوان گفت شفافیت یکی از مهم‌ترین اصول و چالش‌های این روزهای پایتخت در حوزه مدیریت شهری و طبعا انتظارات و مطالبات شهروندان است. مسئله‌ای که اگر به درستی به آن پرداخته شود، مدیریت صحیح و قانونمند شهری و متقابلا شهروندانی قانونمدار را به‌عنوان یک الگوی مناسب به همگان ارائه خواهد کرد که در پی آن عدالت اجتماعی نیز محقق خواهد شد.  در دستیابی به اهداف پیش گفته امکان ظهور مقاومت یا مخالفت‌هایی نیز وجود خواهد داشت، چراکه در اصلاح هر ساختاری این مسئله امری بدیهی است؛ اما اگر اراده جدی در این مسیر وجود داشته باشد هیچ شخص یا اشخاصی تاب مقاومت در برابر آن‌را به‌عنوان یکی از مطالبات عمومی شهروندان نخواهند داشت.


از سوی دیگر پرداختن به دو مولفه شهر هوشمند و شهر دانش‌بنیان می‌تواند تا حد قابل توجهی ناکارآمدی‌های موجود را در زمینه معضلات اساسی کلانشهر تهران ازجمله مشکل آلودگی هوا، ترافیک، بناهای ناایمن، بافت‌های فرسوده و... برطرف کند.

در این خصوص تشکیل کمیته‌هایی همچون کمیته TOD با رویکرد پیاده‌محوری ذیل کمیسیون‌های مختلف شورای شهر نیز توانسته گام‌های مؤثری برای تحقق اینگونه مطالبات تلقی شود که اگر با جدیت هرچه تمام‌تر البته با همکاری و مشارکت سازمان‌های عمومی و دولتی مرتبط با موضوع این مسیر دنبال شود در آینده‌ای نه چندان دور شاهد شهری هوشمند، عدالت‌محور و شفاف برای شهروندان در راستای احقاق حقوق شهروندی آنها خواهیم بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید