• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
دو شنبه 28 آبان 1397
کد مطلب : 37987
+
-

جدید‌ترین تکنیک‌های دزدی کدام‌ها هستند؟

هک‌کردن خودرو، فیشینگ و ترساندن

هشدار: مراقب شیوه‌های جدید سرقت باشید

سمیرا رحیمی

پیچیده‌تر‌شدن تجهیزات امنیتی و قدرتمند‌تر‌شدن نظارت نیروهای پلیس و امنیتی از یک سو و نفوذ بیشتر فضای مجازی به زندگی روزمره انسان‌ها از سوی دیگر باعث شده که سارقان بیشتر به مغز خود فشار وارد کنند تا تکنیک‌هایی زیرکانه‌تر را برای سرقت از فضای حقیقی و مجازی به‌کار بندند. هرچه روند تکامل تجهیزات امنیتی سریع‌تر می‌شود، ‌تنوع تکنیک‌های سرقت در جهان نیز افزایش پیدا می‌کند. در کنار به‌کار‌گیری تکنیک‌های جدید از سوی سارقان، بی‌دقتی افراد و وجود نقص‌های امنیتی در اموالی مانند خودرو و یا حساب‌های کاربری نیز می‌تواند احتمال قربانی‌شدن از سوی سارقان را افزایش دهد.

سرقت خودرو از راه دور

در بریتانیا سارقان برای سرقت خودروها از تکنیکی بسیار جدید به نام «سرقت رله» استفاده می‌کنند؛ این تکنیکی پیچیده و خاموش برای ربودن خودروهای بدون سوئیچ در عرض 60ثانیه است که در شهر منچستر بریتانیا رواج زیادی پیدا کرده‌ است و از شهروندان ایرانی نیز چندان دور نیست. در این تکنیک سارقان از 2ابزار ارزان‌قیمت(یک تقویت‌کننده سیگنال و یک فرستنده) برای فریب‌دادن خودرو استفاده می‌کنند، بدون اینکه آن را لمس کنند. یکی از سارقان با فرستنده در کنار خودرویی که بیرون خانه پارک شده می‌ایستد، درحالی‌که سارق دوم تقویت‌کننده را نزدیک خانه‌ای که خودرو در برابرش پارک شده تکان می‌دهد. اگر ریموت خودرو به اندازه کافی نزدیک باشد، تقویت‌کننده سیگنال‌ها، آن را از میان در و دیوار خانه دریافت کرده و با تقویت این سیگنال‌ها آنها را برای فرستنده ارسال کرده و فرستنده را به یک ریموت کنترل جدید تبدیل می‌کند که می‌تواند به‌راحتی در خودرو را باز کرده و آن را روشن کند.
همه خودروها در برابر این تکنیک ضعف ندارند اما آزمایشی که در آلمان روی این تکنیک انجام شده نشان می‌دهد  که چند مدل از خودروهای آلفارومئو، سیتروئن، ‌بی‌ام‌و، فیات، فورد، هوندا، هیوندا، جگوار، کیا، لندروور، مزدا، ‌نیسان، پژو، سانگ یانگ، سوزوکی، تویوتا، ولوو و فولکس در برابر این تکنیک ضعف دارند. 

برخلاف تکنیک پیچیده‌ای که سارقان برای سرقت این خودروها استفاده می‌کنند، مالکان با چند اقدام ساده می‌توانند مانع آنها شوند. ساده‌ترین آن استفاده از تکنیک قدیمی قفل فرمان است. خاموش نگه‌داشتن ریموت خودرو در شب‌، دور نگه‌داشتن ریموت کنترل از دیوار و پنجره خانه، قرار دادن ریموت درون مخزن فارادی، یا ‌همان تکنیک قابلمه روحی که سیگنال‌های لوازم الکترونیک را مسدود می‌کند، از جمله این تکنیک‌های پیشگیرانه هستند.

تکنیک‌های وطنی سرقت از خانه

ترساندن:  با بررسی اعترافات سارقان خانه‌ها، می‌توان به‌راحتی اهداف ساده آنها را شناسایی کرد. آپارتمان‌های طبقه اول یا ساختمان‌های کوتاه که هیچ نشانه‌ای از حضور انسان در آن وجود نداشته باشد؛ نه چراغی روشن باشد و نه صدای تلویزیونی به گوش برسد. اما سارقان برای خانه‌هایی که گروهی در آن حضور دارند نیز برنامه‌هایی عجیب اجرا می‌کنند. عجیب‌ترین مورد سرقتی که در نهایت با مداخله پلیس به سرانجام نرسیده،‌  استفاده از تکنیک ایجاد ترس و وحشت بوده‌ است. در این شیوه سارقان با ایجاد سر و صداهایی وحشت‌آور در نیمه‌های شب، صاحبخانه را ترسانده و وادار به جا‌به‌جایی کرده‌اند تا در غیاب او، خانه‌اش را خالی کنند.

تکنیک کاغذ سفید: شیوه‌ای دیگر ‌است که سارقان برای اطمینان از عدم‌حضور صاحبخانه از آن استفاده می‌کنند، به این شکل که پس از اطمینان از نبود صاحبخانه، ‌کاغذ سفیدی را لای در می‌گذارند و می‌روند و پس از بازگشت برای اجرای نقشه سرقت، اگر کاغذ هنوز لای در باشد، سارق اطمینان حاصل می‌کند که کسی هنوز وارد خانه نشده ‌است و با خیال راحت برنامه‌اش را عملی می‌کند. ورود به خانه از مسیر کانال کولر نیز به‌تازگی بسیار رایج شده‌است و مقامات پلیس بارها به مردم درباره ایمن‌سازی کانال‌ها و دریچه‌های کولر خانه‌ها هشدار داده‌اند.

تکنیک‌های دزدی آنلاین

ایمیل فیش‌های تقلبی: با‌ اینکه این روش سرقت از نخستین شیوه‌های دنیای کلاهبرداری اینترنتی است اما همچنان پراستفاده است. در این روش، کلاهبرداران اینترنتی از طریق ایمیل درقالب بانکی که فرد در آن حساب دارد، قبض یا فیشی ارسال کرده و در آن درخواست پرداخت آنلاین رقم کمی پول به‌دلیلی غیر‌واقعی، ‌مثلا فعال‌شدن یک سرویس خاص بانکی می‌کنند. فرد فریب خورده، پس از وارد کردن مشخصات کارت خود برای پرداخت قبض، تمام اطلاعات خود را در اختیار سارقان قرار می‌دهد.

دریافت جایزه: اگرچه این روش، جزو قدیمی‌ترین شیوه‌های کلاهبرداری و سرقت است، هنوز هم قربانیان زیادی دارد. در این روش کلاهبردار، سایت‌های قرعه‌کشی راه‌اندازی کرده و هر فردی که به این سایت مراجعه کند، به‌عنوان برنده اعلام می‌کند. در تماس با قربانی او برنده صدها هزار تومان پول نقد شده و با گرفتن شماره کارت مدعی می‌شوند پول جایزه را به‌حساب فرد واریز می‌کنند. هنگامی که قربانی برای بررسی حساب مراجعه می‌کند، متوجه می‌شود پولی در حسابش نیست و با کلاهبردار تماس می‌گیرد. در این لحظه سارق با چرب‌زبانی طعمه خود را پای دستگاه خودپرداز کشانده و به جای واریز پول به حسابشان از حساب آنها برداشت می‌کند.

فیشینگ: فیشینگ که رتبه نخست جرائم اینترنتی کشور را به‌خود اختصاص داده،‌ شیوه‌ای است که در آن کلاهبردار با ساختن صفحات جعلی مشابه درگاه اصلی بانک‌ها یا در قالب خرید اینترنتی دست به سرقت می‌زند. به این شیوه، اطلاعات حساب کاربران را حین تراکنش‌های آنلاین، ذخیره کرده و بعد از حساب آنها پول برداشت می‌کند. شیوه دیگر کلاهبرداری از کارت‌های بانکی، اسکیمینگ نام دارد که به واسطه آن سارق با قرار‌دادن مدارهای مغناطیسی در دستگاه‌های کارتخوان فروشگاه‌ها، یا قرار‌دادن صفحه‌کلید جعلی روی دستگاه‌های عابربانک، اطلاعات کارت‌های بانکی مشتریان را ذخیره کرده و با تخلیه اطلاعات ازجمله رمز دوم، کارت بانکی جعلی ساخته و از حساب مشتری سرقت‌های میلیونی می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید