• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 27 آبان 1397
کد مطلب : 37847
+
-

2 دربرابر151

آمریکا و رژیم صهیونیستی تنها آرای منفی به قطعنامه سالانه مجمع عمومی سازمان ملل درمحکومیت اشغال جولان بودند

2 دربرابر151


قطعنامه سالانه سازمان ملل در محکومیت اشغال بلندی‌های جولان سوریه توسط رژیم اسرائیل، امسال برای نخستین بار با رأی مخالف واشنگتن همراه بود و دولت ترامپ، در کنار اسرائیل، علیه دیگر کشورهای عضو سازمان ملل قرار گرفت.

به گزارش واشنگتن‌پست، جلسه رای‌گیری درباره این قطعنامه، همچنین به صحنه درگیری لفظی نمایندگان رژیم اسرائیل و سوریه در سازمان ملل تبدیل شد و سفیر سوریه ضمن درخواست پایان بخشیدن اشغال بلندی‌های جولان، تأکید کرد که سوریه این منطقه را، یا از طریق صلح یا از طریق جنگ باز پس خواهد گرفت.

بلندی‌های جولان که منطقه‌ای استراتژیک در جنوب غربی سوریه است، در جریان جنگ‌های شش روزه در سال 1967توسط اسرائیل اشغال شد و در سال 1981، صهیونیست‌ها آن را ضمیمه خاک خود کردند. تل‌آویو بارها اعلام کرده است که قصد واگذاری این منطقه را ندارد.

قطعنامه سازمان ملل که مانند هر سال با رأی بالا تصویب شد و امسال 151کشور به آن رأی مثبت دادند، اعلام می‌کند که حاکمیت اسرائیل بر این منطقه، «باطل و بی‌اعتبار» و همینطور «نقض آشکار حقوق بین‌الملل» است.



آمریکا هر سال به این قطعنامه رأی ممتنع می‌داد اما امسال 14کشوری را که چنین رأیی دادند ترک کرد و به رژیم اسرائیل پیوست. نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل بعد از رای‌گیری درباره این قطعنامه گفت که از این به بعد، واشنگتن درباره قطعنامه سالانه «به درد نخور» سازمان ملل درباره بلندی‌های جولان منفعل نخواهد بود. این چندمین بار است که دولت دونالد ترامپ برخلاف دولت‌های پیشین آمریکا در حمایت از تل‌آویو گام برمی‌دارد. واشنگتن نه‌تنها کمک به آژانس امدادی ویژه آوارگان فلسطینی متعلق به سازمان ملل را قطع کرده است که در اقدامی جنجالی، بیت‌المقدس را به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخته و سفارت خود را به این شهر منتقل کرده است. اکثر کشورهای دنیا نمایندگی‌های سیاسی خود را در تل‌آویو نگه داشته‌اند و معتقدند مسئله پایتختی بیت‌المقدس باید با مذاکره بین اسرائیل‌ و فلسطین حل شود چون طرف فسطینی هم می‌خواهد بخش شرقی این شهر، به‌عنوان پایتختش شناخته شود.


رژیم صهیونیستی، همچنین لابی‌های سنگینی هم در واشنگتن کرده است تا دولت ترامپ، ‌حق حاکمیت تل‌آویو بر بلندی‌های جولان را به رسمیت بشناسد. با این حال، واشنگتن در حالی با قطعنامه سالانه سازمان ملل درباره اشغال بلندی‌های جولان مخالفت کرده است که در توضیح رأی خود، ‌اشاره‌ای به حاکمیت رژیم اسرائیل بر این منطقه نکرده و تنها به موضع‌گیری ناعادلانه سازمان ملل علیه اسرائیل و رفتارهای دولت سوریه پرداخته است. بعد از رأی‌گیری، ‌بشار جعفری سفیر سوریه در سازمان ملل گفت که رأی منفی آمریکا به این قطعنامه به این معناست که واشنگتن از نقش خود به‌عنوان حامی صلح در خاورمیانه دور شده است.



دنی دنون، سفیر رژیم اسرائیل در سازمان ملل هم از آمریکا به‌خاطر این موضع‌گیری تشکر کرد و گفت که دولت سوریه عامل ناامنی در منطقه است. او همچنین تأکید کرد که بلندی‌های جولان برای رژیم صهیونیستی حیاتی و بخشی از قلمرو قانونی آن است؛ «اسرائیل بلندی‌های جولان را ترک نخواهد کرد. وقت آن رسیده است که جامعه جهانی این واقعیت را قبول کند.»

جعفری در مخالفت با صحبت‌های سفیر اسرائیل گفت که این منطقه متعلق به سوریه است. او گفت: «‌(این منطقه) بخشی از قلمرو سوریه است و چه اسرائیل خوشش بیاید یا نه، به سوریه بازخواهد گشت. اما وقتی که سفیر اسرائیل می‌گوید اسرائیل از جولان نخواهد رفت، می‌خواهم جلوی شما متوجه (چیزی که می‌خواهم بگویم) باشد... اگر اسرائیل با بازگشت جولان به مردم سوریه مخالفت کند، در را به روی گزینه‌های دیگر باز می‌کند. گزینه‌های جنگ. ما جولان را پس خواهیم گرفت، چه با صلح، چه با جنگ.»

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :