• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
چهار شنبه 20 دی 1396
کد مطلب : 3779
+
-

شهر در رسانه ها

کپی‌برداری نکردیم

بعد از مصوبه جنجالی اعضای شورای شهر تهران برای اختصاص محلی برای برگزاری تجمع‌های اعتراض‌آمیز در پایتخت،  اعضای شورای شهر مشهد نیز در اقدامی مشابه،  مصوبه‌ای با همین مضمون را به تصویب رساندند. شهناز رمارم، عضو شورای شهر مشهد معتقد است دلیلی برای عملیاتی شدن این طرح وجود ندارد ولی...! وی با روزنامه« اعتماد» گفت‌وگو کرده است. رمارم در پاسخ به سؤالی که آیا این طرح کپی‌برداری بوده، گفت: به هیچ‌وجه. این طرح بعد ازحوادث اخیر مشهد و جریان‌های اعتراضی هفته گذشته در شورای شهر مشهد مطرح شد و اعضا در مورد آن نظرات‌شان را بیان کردند تا اینکه دیروز این طرح برای تصویب به صحن شورا آمد و با اکثریت قاطع اعضا به تصویب رسید. در واقع این طرح به‌طور اتفاقی،  مقارن شد با تصویب طرحی مشابه در تهران وگرنه هیچ ارتباطی بین این 2طرح وجود نداشته است.

 

اجماع علیه فقر

سال‌هاست که برخی نهاد‌ها ازجمله شهرداری تهران درخصوص زنان سرپرست خانوار و مدیریت آنها نقش ایفا می‌کنند و در صدد مدیریت این مسئله هستند. روزنامه «جام جم» در گزارشی با عنوان اجماع علیه فقر نوشته است: بار زنان سرپرست خانوار سبک می‌شود؛ این، خلاصه خبری است که رسانه‌ای شد و براساس آن قرار است طرح فقرزدایی اجتماعی با محوریت توانمندسازی زنان خانوار بیش از گذشته مورد توجه مسئولان قرار بگیرد. در ادامه این گزارش به این طرح اشاره شده و آمده است: درصورتی که در محلات آسیب‌پذیر و حاشیه‌ای شهرها،  افرادی نیازمند خدمات مشاوره تخصصی حوزه اختلالات روانشناختی باشند،  توسط بهزیستی به مراکز تحت پوشش معرفی می‌شوند. ناهید تاج‌الدین،  دبیر فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی هم در یادداشتی برای این‌ روزنامه نوشته است: براساس بند «ت» ماده 80این قانون برنامه ششم توسعه،  معاونت زنان ریاست‌جمهوری مکلف است با همکاری وزارت تعاون،  کار و رفاه اجتماعی و دیگر نهادهای مربوط،  طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار را تهیه و اجرا کند. این طرح سال گذشته در مجلس مطرح و برای اجرای آن در سال96 نیز 20میلیارد تومان در قانون بودجه درنظر گرفته شد.

 

اما و اگر‌های طرح ترافیک جدید

طرح ترافیک پیشنهادی شهرداری که طی روزهای اخیر با حواشی زیادی مواجه شد، اظهارنظرهای گوناگونی را در این‌باره از سوی اعضای شورا و کارشناسان به همراه داشته است.  عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی نیز با اعلام اینکه کلیات این طرح قابل پذیرش است،  ‌گفته است: کلیات طرح ترافیکی جدید مورد قبول است اما به شرط اینکه در ورود به طرح و تردد در این محدوده 2موضوع درنظر گرفته شود. روزنامه «تعادل» نوشته یوسف رشیدی،  کارشناس محیط‌زیست و معاون اسبق سازمان محیط‌زیست در این‌باره گفته است: مورد بعدی این است که برای ساکنان محدوده ترافیکی تسهیلاتی درنظر گرفته شود و این طور نباشد که بعد از مدتی ساکنان این منطقه محل زندگی خود را ترک کنند؛ همان اتفاقی که بر اثر اجرای طرح ترافیکی قبلی رخ داد، مناطق مرکزی شهر خالی از سکنه شد و بافت مسکونی و سنتی شهر تغییر کرد.

 

کلاف ترافیک!

نویسنده‌ای در یک ستون در روزنامه «جوان» نوشته است: بحث حذف طرح ترافیک و اجرایی کردن طرح جدید ترافیک این روز‌‌ها خبر ناب رسانه‌ها شده است! اکبر محمودی نوشته: این در حالی است که دبیر شورای‌عالی ترافیک کشور گفته است: طرح جدید ترافیک نه در دولت مصوب شده و نه در دستور کار شورای‌عالی ترافیک قرار دارد. در همین زمینه هم معاون ترافیک شهردار برخلاف گفته دبیر شورای‌عالی ترافیک گفته است که طرح مزبور در شورای‌عالی ترافیک تصویب شده است. در ادامه این مطلب آمده است: کلاف درهم تنیده ترافیک پایتخت آنقدر پیچیده است که کوچک‌ترین مداخله بدون توجه به عواقب و پیوست اجتماعی بر بار ترافیک شهری خواهد افزود و حال از شهردار تهران و معاون وی باید پرسید: شما چه عجله‌ای برای جا انداختن طرح جدید ترافیک پیشنهادی خود دارید که هر روز خبری متناقض از آن انتشار می‌یابد؟! 

 

موانع نوسازی شهرها

نوسازی بافت‌های فرسوده در شهرهای مختلف ازجمله اقدامات مهمی است که طی سال‌های گذشته مورد توجه مردم و مسئولان قرار گرفته است. روزنامه «کیهان» به این مطلب اشاره کرده و در ادامه مطلب خود آورده است: هرچند در دوره‌های مختلف مدیریت شهری یا مدیریت کلان اجرایی این کار شدت و ضعف‌هایی داشته و با توجه به پهنه گسترده بافت‌های فرسوده در مناطق مختلف کشور و به‌ویژه شهر تهران همچنان با نقطه مطلوب نوسازی فاصله زیادی احساس می‌شود. در ادامه این مطلب آمده است:  این روزها که خبرهایی از زلزله و لرزش شهرهای مختلف کشور در بین خبرها بیش از گذشته خودنمایی می‌کند دوباره بحث نوسازی بافت‌های فرسوده در کانون توجه مسئولان و رسانه‌ها قرار گرفته است. اهمیت موضوع تا جایی است که با نگاهی به برخی شهرهای محل وقوع زلزله متوجه می‌شویم خانه‌هایی که پیش از این جزو بافت فرسوده به شمار می‌رفته اما نوسازی شده‌اند در حوادث اخیر کمترین آسیب را دیده‌اند. اما اگر به‌طور خاص بخواهیم در مورد شهر تهران بگوییم باید به این نکته ‌اشاره کنیم که در گستره عظیم شهر تهران مناطق و محلات زیادی وجود دارد که بخش عمده خانه‌های آن دارای عمر بالا و فاقد استحکام و مقاومت در برابر حوادث هستند. در هر محله‌ای به‌خصوص محله‌های قدیمی و بافت مرکزی شهر هنوز در کنار خانه‌های نوسازی شده خانه‌های غیرمقاوم و قدیمی بسیاری به چشم می‌خورند. محتوای کلی این مطلب این است که این موانع و موضوعات مرتبط را باید با هم مورد بررسی قرار داد.

این خبر را به اشتراک بگذارید