• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
سه شنبه 22 آبان 1397
کد مطلب : 37383
+
-

تعقیب و گریز خونین در غزه

خاورمیانه
تعقیب و گریز خونین در غزه


غزه در ساعات پایانی روز یکشنبه شاهد ماجرای تازه‌ای بود که بار دیگر آرامش شبانه این نقطه از خاک فلسطین را بر هم زد؛ ماجرایی که به باور بسیاری ممکن است مقدمه بحرانی جدید در تاریخ نزاع فلسطینی-اسرائیلی باشد. به گفته شبکه خبری قدس، حوالی ساعت11 شب یکشنبه، تیمی از کماندوهای اسرائیلی سوار بر یک فولکس واگن از طریق مرز سرزمین‌های اشغالی و غزه وارد عمق 3کیلومتری خان‌یونس در شرق غزه شده و برای دقایقی مقابل منزل نور برکه، یکی از فرماندهان میدانی گردان‌های عزالدین قسام (شاخه نظامی جنبش حماس) متوقف شدند. این توقف چند دقیقه‌ای، براساس روایت شبکه خبری قدس و همچنین سایر رسانه‌های مستقر در منطقه، دلیل اصلی لو رفتن عملیاتی است که هنوز هم مشخص نشده هدف اصلی آن‌ چه بوده است. به این ترتیب، ابتدا نیروهای امنیتی مستقر در اطراف منزل برکه و سپس خود او نسبت به توقف این فولکس واگن ناشناس مشکوک شده و به سوی آن حرکت می‌کنند.

کماندوهای اسرائیلی حاضر در فولکس واگن که لباس زنانه بر تن داشته‌اند، بلافاصله بعد از درخواست نیروهای امنیتی موجود در منطقه برای تحویل مدارک شناسایی خود به سوی آنها تیراندازی می‌کنند و به این ترتیب، درگیری‌های شدید و البته کوتاه‌مدت بامداد دوشنبه در غزه آغاز می‌شود. فولکس واگن بعد از اطمینان از ترور برکه و تیراندازی به سایر نیروهای مستقر در محل که به ‌خودرو نزدیک شده بودند، به سرعت به سوی خط فاصل مرزی میان غزه و سرزمین‌های اشغالی گریخت اما مأموران نجات‌یافته حماس، سایر ایست‌های محلی پیش روی فولکس واگن اسرائیلی را از این حادثه مطلع کرده بودند. به گفته شبکه خبری قدس در جریان این تعقیب و گریز بامدادی، یک کماندوی اسرائیلی به قتل رسیده است.

شبکه10 تلویزیون رژیم اسرائیل با 12ساعت تأخیر، ضمن تأیید این خبر اعلام کرد کماندوی به‌قتل‌رسیده، فرمانده عملیات بوده است. در مقابل اما به فاصله تنها چند دقیقه از لو رفتن عملیات و آغاز تعقیب و گریز، جنگنده‌های اسرائیلی هم به این ضیافت خونین اضافه شدند تا با حملات هوایی، مانع از دستگیری یا مرگ کماندوهای اسرائیلی شوند. به گفته شبکه الجزیره، در جریان این حملات هوایی که تا حدود 2ساعت ادامه داشت، دست‌کم 7نیروی نظامی در غزه به شهادت رسیدند؛ حملاتی که نشان می‌دهد سرنشینان فولکس‌واگن و اطلاعات‌شان تا چه اندازه برای نیروهای نظامی اسرائیلی اهمیت داشته است. در نهایت ماجرای بامداد دوشنبه غزه با خروج فولکس‌واگن از داخل غزه به پایان رسید و البته سؤال‌های بی‌پایان رسانه‌ها درباره چرایی و اهداف این عملیات شروع شد؛ عملیاتی که از سال2005 و بعد از خروج ارتش رژیم اسرائیل از غزه تا به امروز (غیر از جنگ‌های 2008، 2012 و 2014) بی‌سابقه بوده است.


هدف عملیات
شبکه10 تلویزیون اسرائیل به‌عنوان تنها منبع صهیونیستی که تا این لحظه درباره عملیات ناکام بامداد دوشنبه اطلاعات محدودی ارائه کرده، مدعی شد هدف از این عملیات، نه ترور بلکه دستگیری و انتقال یکی از فرماندهان نظامی حماس (نور برکه) به سرزمین‌های اشغالی بوده است. این ادعا ابتدا معقول به‌نظر می‌رسید، به‌ویژه آنکه ارتش اسرائیل برای ترور یک فرمانده نیازی به ارسال کماندو نداشته و در صورتی که از محل حضور او مطلع باشد می‌تواند هدف خود را صرفا با تکیه بر حملات هوایی محقق سازد. اما مصاحبه روز گذشته یکی از فرماندهان گردان‌های قسام با شبکه المیادین بار دیگر سؤالات پیرامون اهداف این عملیات بامدادی را زنده کرد. ابومجاهد گفت: اطلاعات دقیقی داریم که هدف از این عملیات بسیار فراتر از ترور یا دستگیری یک فرمانده میدانی بوده و مقاومت در شب گذشته با هوشیاری خود مانع از تحقق توطئه‌ای بزرگ شده است. با این حال او به همین حد اکتفا کرده و اطلاعات بیشتری از هدف واقعی عملیات کماندوهای اسرائیلی در اختیار افکار عمومی قرار نداده است.


شکاف در داخل دولت اسرائیل؟
اگرچه همچنان گمانه‌زنی‌های متعدد و البته غیرقطعی درباره اهداف و چرایی عملیات ادامه دارد، اما بسیاری از رسانه‌های عربی و عبری بر یک نقطه اتفاق نظر دارند؛ افزایش تنش‌ها میان بنیامین نتانیاهو و آویگدور لیبرمن وزیر دفاع مشکلات جدی برای فعالیت‌های نظامی-امنیتی رژیم اسرائیل ایجاد کرده است. خبرنگار فرانس24 عربی در این زمینه گفت: نتانیاهو می‌داند فتح باب هرگونه تنش نظامی در غزه به ضرر او خواهد بود و تلاش می‌کند از دام‌هایی متعددی که لیبرمن برای او در غزه ساخته به سلامت عبور کند. به گفته او، تشدید بحران قضایی نتانیاهو و همسرش ممکن است هر زمان منجر به برگزاری انتخابات زودتر از موعد در اسرائیل شود و این همان چیزی است که لیبرمن در انتظار آن است تا بتواند کنترل دولت را به‌طور کامل در اختیار بگیرد. این در حالی است که شب گذشته، دقایقی بعد از انتشار خبر آغاز درگیری‌ها در غزه، نتانیاهو سفر خود در پاریس را نیمه‌کاره رها کرده و فورا به سرزمین‌های اشغالی بازگشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید