• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 22 آبان 1397
کد مطلب : 37342
+
-

نبرد دوچرخه‌های الکتریکی با آلودگی هوا

پاریس به‌زودی دارای بزرگ‌ترین ناوگان دوچرخه‌های الکتریکی برای کاهش استفاده از خودروهای شخصی حتی برای مسافت‌های طولانی خواهد شد

نبرد دوچرخه‌های الکتریکی با آلودگی هوا


آلودگی هوا تنها مشکلی برای تهران نیست؛ سال‌هاست که شهرهای بزرگ جهان با این مسئله مواجه هستند اما تلاش کرده‌اند با طرح‌های مختلف و استفاده از فناوری این مشکل را حل کنند.

یکی از مهم‌ترین مواردی که این روزها در جهان به آن توجه می‌شود استفاده از دوچرخه‌های الکتریکی برای حمل‌ونقل‌های شهری به جای استفاده از خودروست.

پاریس به‌عنوان نمونه قرار است به بزرگ‌ترین ناوگان دوچرخه‌های الکتریکی در جهان مجهز شود. انگجت گزارش داده که به‌زودی بیشتر از ۲۰ هزار دوچرخه الکتریکی در پایتخت فرانسه در دسترس مردم خواهد بود. شهروندان با پرداخت ۴۰ یورو در‌ ماه که در پاریس رقم زیادی به‌حساب نمی‌آید، می‌توانند برای ۳۰ روز از این دوچرخه‌ها به هر میزان که می‌خواهند استفاده کنند.
شرکت Ile-de-France Mobilités که در حوزه حمل‌ونقل عمومی فعالیت می‌کند قرار است با آغاز طرحی به نام ولیگو (Véligo) در فاز اول 10هزار دوچرخه را برای اجاره در دسترس شهروندان قرار دهد. اگر فاز اول بدون مشکل اجرا شود، در فاز دوم 10هزار دوچرخه دیگر نیز به این طرح افزوده خواهد شد که آن را تبدیل به بزرگ‌ترین طرح اجاره دوچرخه برقی در جهان می‌کند.

شرکت IDFM هدف از این کار را کاهش استفاده از اتومبیل‌ها و میزان آلودگی هوای شهر پاریس اعلام کرده است. طرح ولیگو به نوعی مکمل طرح ولیب (Vélib) است که پیش‌تر در این شهر اجرا شده بود. تفاوتی که میان این دو طرح وجود دارد این است که در طرح ولیب شهروندان باید دوچرخه‌ها را به شکل ساعتی اجاره کنند و بعد آن را به محل مخصوص برگردانند؛ درحالی‌که در طرح ولیگو می‌توان با پرداخت 40یورو برای یک‌ماه دوچرخه را اجاره و در خانه از آن نگهداری کرد. علاوه بر این مانند طرح مترو شهر پاریس، کارفرمایان می‌توانند نیمی از این مبلغ را پرداخت کنند که سبب می‌شود شهروندان تنها با 20یورو در‌ماه از این دوچرخه‌ها استفاده کنند.


دوچرخه؛ وسیله حمل‌ونقل سلامت
دوچرخه‌های برقی ولیگو شباهت زیادی به دوچرخه‌های ولیب دارند که سال‌هاست در پاریس مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای برخی شاید در مسافت‌های طولانی دوچرخه‌های معمولی مناسب نباشد اما دوچرخه‌های الکتریکی کار را برای همه راحت می‌کند. شارژ این دوچرخه بستگی به تعداد دفعات پدال‌زدن کاربر دارد. این دوچرخه‌ها با یک‌بار شارژ کامل می‌توانند مسافتی نزدیک به 9کیلومتر را طی کنند.

این مقدار شامل سربالایی‌ها نیز می‌شود. درواقع شما در زمانی که خسته نیستید و مسیر هموار یا سرازیری را می‌روید پدال می‌زنید و موتور الکتریکی دوچرخه در زمان خستگی و سربالایی به کمک‌تان می‌آید. این طرح قرار است با همکاری شرکت پست فرانسه و با بودجه‌ای بیش از 111میلیون یورو در بازه زمانی 6ساله اجرایی شود.

    واقعیتی به نام دوچرخه اشتراکی

 دوچرخه‌های اشتراکی ایده‌ای نسبتا قدیمی است که از سال‌ها پیش در بسیاری از شهرهای جهان دنبال می‌شده است اما اکنون، با حضور استارتاپ‌ها شیوه اجرای آن تفاوت کرده است. شهرداری پاریس به‌عنوان یک نمونه از سال‌ها پیش پروژه Velib را اجرا می‌کرد که یک سامانه بزرگ اشتراک دوچرخه در سطح این شهر بود. آلمانی‌ها در شهرهایی مثل مونیخ، برلین، دوسلدورف و... از مدت‌ها قبل سامانه‌های دوچرخه‌های اشتراکی با همین سبک و سیاق داشته‌اند. علاوه بر این طی سال‌های اخیر دوچرخه‌های بدون ایستگاه در شهرهای بزرگ جهان مورد توجه بوده‌اند. این دوچرخه‌ها را می‌توان در هر جایی از شهر پیدا کرد و سوار شد. پس از پایان پدال زدن هم می‌توانید آن را در هر خیابانی رها کنید.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید