جزیرهای عملکردن دستگاهها؛ عامل فرسودگی اتوبوسهای پایتخت
ناهماهنگی و عملکرد جزیرهای دستگاههای متولی باعث شده هماکنون شاهد فرسودگی ۷۶درصد اتوبوسهای تهران باشیم.
مسعود رضایی، نایبرئیس کمیسیون اجتماعی مجلس نسبت به فرسودگی 76درصد اتوبوسهای پایتخت هشدار داد و به خانه ملت گفت: اتوبوسهای فرسوده در هوای آلوده پایتخت جان شهروندان را تهدید میکند و بهصورت جدی میطلبد مسئولان شهری و دولت در جهت از رده خارج کردن و جایگزینی آنها اقدام کنند.
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه استفاده از اتوبوسهای فرسوده در شأن مردم پایتخت نیست، افزود: فرسودگی 76درصدی اتوبوسهای تهران نشانه ضعف عملکرد دستگاههای ذیربط است که نتوانستهاند به این معضل سروسامان دهند. او تحول در حملونقل را نیازمند سرمایهگذاری کلان دانست و ادامه داد: باید اعتبارات ویژهای برای رفع کمبود حملونقل عمومی در پایتخت درنظر گرفته شود.
این نماینده مردم در مجلس دهم، با تأکید بر اینکه دولت باید مشارکت بخش خصوصی در توسعه و تأمین زیرساختهای حملونقل عمومی را جلب کند، گفت: برای برونرفت از معضل آلودگی هوا و ترافیک سرسامآور راهی جز بهبود وضعیت حملونقل عمومی وجود ندارد و در این رابطه دولت باید به تعهدات خود در قبال نوسازی و بهبود حملونقل عمل کرده و سهم خود را از حملونقل پرداخت کند. رضایی با بیان اینکه قوانین برای ورود بخش خصوصی به حوزه حملونقل باید تسهیل شود، افزود: متأسفانه دولتهای مختلف طی 40سال از توسعه حملونقل غفلت کرده و تأمین زیرساختهای حملونقل عمومی در کانون توجه و اولویت کاری آنها نبوده است. این در حالی است که اگر بهتدریج این مهم در دستور کار آنها قرار میگرفت هماکنون با معضل خودروهای فرسوده مواجه نبودیم. نایبرئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، از عدمهماهنگی شهرداری، وزارت کشور، صمت، بانکهای عامل و نیروی انتظامی در از رده خارج کردن خودروهای فرسوده انتقاد کرد و گفت: متأسفانه دستگاههای متولی بیشتر بهصورت پراکنده و جزیرهای عمل میکنند و این عملکرد جزیرهای باعث شده روند نوسازی به کندی پیش رود. او با بیان اینکه حملونقل فرسوده یکی از عوامل مؤثر در تصادفات است، تصریح کرد: هرچند تعداد وسایل حملونقل عمومی پایتخت باید متناسب با جمعیت افزایش یابد اما متأسفانه تعداد اتوبوسها و تاکسیهای پایتخت به هیچ وجه جوابگوی جمعیت این کلانشهر نیست.