• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 20 آبان 1397
کد مطلب : 37100
+
-

سختی آب شرب گیلان؛ از شایعه تا واقعیت

سختی آب فقط در برخی از منابع زیرزمینی مانند چاه‌ها بیش از حد استاندارد است

آبفا
سختی آب شرب گیلان؛ از شایعه تا واقعیت

 مهسا طالبی|  رشت-خبرنگار: 

میزان سلامت آب شرب همواره مورد توجه افکار عمومی بوده است. این منبع حیات اگر آلوده شود، عامل بروز بسیاری از بیماری‌هاست. 
در دهه‌های اخیر زیرساخت‌های زیادی برای رساندن آب شرب سالم در شهرها و روستاهای گیلان ایجاد شده‌اند، اما همواره بر سر کیفیت و سلامت آن مسائلی مطرح بوده است. مدتی قبل رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی گیلان در جلسه ستاد پدافند غیرعامل اعلام کرده بود: میزان سختی آب در منابع زیرزمینی برخی مناطق جلگه‌ای گیلان از حد استاندارد بیشتر است. همین اظهارنظر باعث شد تا بین برخی از مردم شائبه‌هایی در مورد بروز بیماری بر اثر سختی آب ایجاد شود.


سختی آب ضرری ندارد

در همین زمینه با برخی کارشناسان این حوزه گفت‌وگو کرده‌ایم. ابتدا مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت گیلان به همشهری گفت: سختی آب ارتباطی به بیمار شدن افراد ندارد و این موضوعی ثابت شده است.

دکتر «فاطمه ارمک» بیان کرد: مطالعاتی که دانشمندان بر روی سختی آب کردند، نشان می‌دهد این نوع آب که به طور طبیعی کلسیم و منیزیم بالایی دارد، تاثیری بر بروز بیماری کلیه یا قلب ندارد. فقط طعم آن فرق می‌کند و بیشتر یک شایعه بین مردم است. 

وی توضیح داد: سختی آب تنها به حالت رسوب در جدار لوله آب خود را نشان می‌دهد. به عنوان نمونه ممکن است برای کارخانه‌هایی که تولیدات مرتبط دارند و به آب سبک‌تر نیاز دارند، مشکل ایجاد کند. 
مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت استان افزود: برخی از افراد می‌توانند برای کاهش این سختی و تغییر طعم و مزه، آن را بجوشانند. همچنین برای شیرآلات، دستگاه تصفیه رسوب‌گیر نصب کنند. البته همه اینها در جهت تغییر طعم آب است و سختی آن، تاثیری بر سلامتی نمی‌گذارد.


سبک‌بودن آب ۱۰ شهر گیلان 

در ادامه با یکی دیگر از کارشناسان حوزه آب گفت‌وگو کردیم. مدیر کنترل کیفی آب شهری گیلان هم به همشهری گفت: سختی آب استان در حد استاندارد  است و کلسیم و منیزیم موجود در آن عناصر خطرناکی نیستند، در واقع اصلا ضرری به سلامتی انسان وارد نمی‌کنند و فقط تفاوت آن از نظر طعم آب است. 

«سیده ضحی حجازی» افزود: سختی آب به طبیعت منابع آب بر می‌گردد و چند سالی است که آب ۱۰شهر گیلان از سد شهر بیجار که به مراتب گواراتر و دارای سختی کمتری است، تامین می‌شود. بنابراین شهرها مشکلی از این بابت ندارند. به نظرم مقصود رئیس دانشگاه علوم پزشکی، منابع آب زیرزمینی بوده است، چون روستاییان با کندن کمتر از چندمتر به آب می‌رسند. در حال حاضر آب چاه‌ها سختی دارد و بهتر است تصفیه شود. 
وی در مورد کیفیت آب روستاها هم بیان کرد: نمی‌توانم در مورد آب روستایی نظر دهم، اما فعلا آب ۱۰۰ روستا از تصفیه‌خانه بزرگ آب گیلان تامین می‌شود.


سختی آب مربوط به آب چاه‌هاست

در همین زمینه مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری گیلان گفت: آب شرب استان در حد استانداردهای ملی آب آشامیدنی به مشترکان عرضه می‌شود. 
«سیدمحسن حسینی» بیان کرد: سختی آب فقط در برخی از منابع زیرزمینی (چاه‌ها) بالاتر از حد استاندارد است.

وی تصریح کرد: سختی آب عموماً به میزان غلظت کلسیم و منیزیم آب گفته می‌شود که در اثر جوشاندن آن، اندکی ته‌نشین می‌شود. باتوجه به این‌که سختی آب برای انسان مضر نیست، ممکن است مقبولیت آن از نظر طعم و ذائقه در افراد مختلف متفاوت باشد. حسینی در ادامه افزود: نتایج آزمون‌های آب که با نظارت کمیته تخصصی برنامه ایمنی آب در آزمایشگاه‌های تخصصی استان توسط مرکز بهداشت و شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی به طور مستمر مورد بررسی قرار می‌گیرد، بیانگر سلامت کامل آب شرب است.


کیفیت بالای آب آشامیدنی روستایی

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان اظهار کرد: کیفیت آب شرب روستاییان گیلانی مطلوب و برابر با استانداردهای ملی و بین‌المللی است.
«محبعلی رنج‌ور» با اشاره به فعالیت ۱۵ واحد آزمایشگاهی شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان برای سنجش سلامت آب شرب روستاهای استان افزود: در ۶ ماهه نخست سال جاری ۴۱۵ هزار مورد آزمایش فیزیکوشیمیایی، میکروبی، HPC، کدورت و کلرسنجی آب در روستاهای تحت پوشش انجام شد.
وی با تاکید بر این‌که بر اساس آزمایش‌های صورت گرفته، آب آشامیدنی روستاهای استان از کیفیت مناسب برخوردار است، گفت: آب شرب روستاییان گیلانی از نظر پارامترهای فیزیکوشیمیایی در حد مطلوب استاندارد ملی ایران (۱۰۵۳) است.

این خبر را به اشتراک بگذارید