• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 20 آبان 1397
کد مطلب : 37110
+
-

بازگشت رکود به خانه

بازار مسکن اصفهان پس از چند ماه رونق خرید و فروش، دوباره به همان حالت رکود چندساله خود بازگشت

مسکن
بازگشت رکود به خانه

نفیسه زمانی‌نژاد| اصفهان- خبرنگار:

 در حالی که در چند ماه گذشته با روند صعودی نرخ دلار، بازار معاملات مسکن رونق گرفته بود، در هفته‌های اخیر باز هم بازار با رکود قابل توجهی روبه‌رو شده است.


مشاوران املاک چه می‌گویند؟

بر اساس آنچه کارشناسان بازار مسکن خبر می‌دهند، با توجه به نوسانات نرخ ارز بازارهای کشور از جمله مسکن با تلاطم روبه‌رو شده است. در عین حال، آمارهای دفتر اقتصاد و برنامه‌‌ریزی مسکن وزارت راه و شهرسازی نشان می‌دهد همزمان با افزایش قیمت مسکن در کلان‌شهرها، تعداد معاملات مسکن نیز افزایشی محسوس داشته است. از سوی دیگر، نتایج یک نظرسنجی از شهروندان نشان می‌دهد بیش از 50 درصد مردم در انتظار فروکش کردن التهاب بازار از خرید دست کشیده‌اند. در این میان، افرادی هستند که معتقدند مشاوران املاک با سوء‌استفاده از شرایط پیش‌آمده ارزی، مقصر گرانی فعلی مسکن به شمار می‌آیند، به طوری که «فرشید پورحاجت» دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن، با تاکید بر نقش مشاوران املاک بر گرانی مسکن بیان می‌کند: مشاوران املاک، بی‌ثباتی ارز و مشکلات کلان اقتصادی 3 عامل افزایش قیمت مسکن محسوب می‌شوند.

در این زمینه، مشاوران املاک مناطق شهری اصفهان در مورد شرایط کنونی بازار مسکن و تاثیر آن بر قیمت‌ها می‌گویند که با توجه به افزایش نرخ دلار، تعداد زیادی از افراد به قصد سرمایه‌گذاری مصمم به خرید ملک شدند و این افزایش تقاضا باعث گرانی مسکن در مقطعی از زمان شد، در صورتی که طی یکی - دو ماه اخیر، مسکن دوباره به حالت رکود بازگشته است. گفتنی است تا زمانی که نرخ دلار به ثبات نرسد، قیمت و معاملات مسکن هم ثبات نمی‌یابد.

«رضا » یکی از مشاوران املاک منطقه 6 اصفهان، بیان می‌کند: بدون تردید، قیمت مسکن افزایش داشته است که این نه به دلیل دخالت مشاوران املاک، بلکه به دلیل تاثیرگذاری نرخ دلار بر مصالح ساختمانی و دیگر وسایل مورد نیاز برای تکمیل یک ساختمان است. به گفته این فعال، معمولا مشاور املاک در قیمت‌گذاری ملک تاثیری ندارد، بلکه شخص فروشنده قیمت ملک خود را اعلام می‌کند. «سهیل » یکی دیگر از مشاوران املاک اصفهان، دراین باره می‌گوید: با افزایش قیمت دلار و رشد چند برابری قیمت همه مصالح ساختمانی، بسیاری متمایل به سرمایه‌گذاری در بخش مسکن شدند، تا جایی که در تابستان نرخ مسکن لحظه‌ای بود و خریداران بسیار متمایل به معامله بودند، اما در حال حاضر همه دست نگه داشته‌اند، چون از افزایش یا کاهش قیمت‌ها مطمئن نیستند.

 گفتنی است که پس از چند ماه رونق خرید و فروش، دوباره مسکن به همان حالت رکود چندساله خود بازگشت و کمتر خریداری به پای معامله مسکن می‌رود. از طرفی، مالکان هم بلاتکلیف مانده‌اند و در انتظار ثبات قیمت، از فروش دست کشیده‌اند. «محمد صادقی» کارشناس حوزه مسکن، نیز بیان می‌کند: بسیاری از خریداران که در 3 ماه ابتدایی سال وارد بازار مسکن شدند، نه برای سکونت، بلکه برای سرمایه‌گذاری و ترس از کم‌ارزش شدن پول خود این کار را کردند ولی با افت نرخ دلار معاملات کاهش یافت و اکنون نیز با بازگشت قیمت ارز هنوز هم بازار در رکود به سر می‌برد.


بازار در رکود است

رئیس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان در خصوص آخرین شرایط بازار مسکن با تاکید بر تاثیر نرخ ارز بر هیجانات بازار مسکن می‌گوید: عده‌ای به دلیل ترس از کاهش ارزش پول ملی، سرمایه‌های خود را راهی بازارهایی مانند طلا، ارز و مسکن می‌کنند. «رسول جهانگیری» تصریح می‌کند: واضح است افزایش تقاضا برای خرید و افزایش نرخ ارز به گرانی مسکن منجر شد و البته این افزایش قیمت همزمان با سراسر کشور رخ داد.  وی خاطرنشان می‌کند: در چند سال اخیر به دلیل رکود وکاهش تقاضا، افزایش قیمت در مسکن رخ نداد. در این مدت، بارها توصیه به خرید مسکن به متقاضیان واقعی داشتیم، اما شاهد معامله مسکن نبودیم و اکنون هم که قیمت‌ها بالاتر رفته‌اند همچنان مشتری در انتظار کاهش قیمت است. با این اوصاف، افزایش نرخ مسکن هم منجر به رونق بازار مسکن نشد.

جهانگیری می‌افزاید: تنها در صورتی می‌توان ادعای رونق بازار مسکن را داشت که مراجعه مردم به شهرداری‌ها برای گرفتن پروانه ساخت‌و‌ساز مسکن افزایش یابد. در واقع، افزایش ساخت وساز نشان‌دهنده رونق بازار مسکن است، ولی در شرایط فعلی نه‌تنها چنین اتفاقی نیفتاده است، بلکه با کاهش 15 درصدی معاملات مسکن نسبت به سال گذشته هم روبه‌رو بوده‌ایم و این نشان‌دهنده رکود است. 

وی بیان می‌کند: تا زمانی که دلار به ثبات نرسد، آن رونقی که انتظار می‌رود محقق نخواهد شد. رئیس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان اظهار می‌کند: با فروکش کردن التهابات بازار ارز و سکه قطعا مسکن رونق خواهد یافت. ضمن آن‌که پیش‌بینی من از آینده بازار مسکن آن است که با توجه به کمبود قدرت خرید مردم، فروشندگان واقعی با کاهش قیمت‌های مورد نظرشان، ملک خود را به فروش می‌رسانند و بازار آرامش خود را پیدا خواهد کرد.


افزایش قیمت مسکن

بنا به گفته کارشناسان مسکن، در حالی که قیمت مسکن در تهران سال قبل ٢٩ درصد افزایش یافت، اما در مناطقی مثل اصفهان افزایش قیمتی نداشت. با این حال، افزایش قیمت مسکن در شرایط فعلی در اصفهان توجیه اقتصادی دارد، ولی شرایط اقتصادی حاکم مجالی برای افزایش قیمت ندارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید