• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 20 آبان 1397
کد مطلب : 37109
+
-

پسته دامغان‌ به اروپا رسید

نماینده دامغان: با ظرفیت‌های این شهرستان می‌توان صادرات پسته را به 40 هزار میلیارد ریال رساند

کشاورزی
پسته دامغان‌ به اروپا رسید

دامغان یکی از قطب‌های تولید پسته کشور و جهان است و پسته آن از لحاظ کیفیت، تنوع ارقام و میزان تولید در جهان به خوبی شناخته می‌شود. 
این شهرستان در زمینه کشاورزی از شهرهای تک‌محصولی است که با توجه به موقعیت جغرافیایی و آب‌وهوایی، پسته این شهرستان از اقبال بیشتری برخوردار است و صرفه اقتصادی آن به رونق پسته‌کاری در این شهر رونق بخشیده است. با توجه به مرغوبیت پسته دامغان و ثبت شدن آن در جهان، توجه کشورهای خارجی به واردات پسته افزایش یافته است.

به گزارش ایرنا، دامغان در تولید و فروش پسته سالانه 10 هزار میلیارد ریال درآمدزایی دارد و با توسعه علمی باغ‌های پسته، قابلیت افزایش درآمد تا 40 هزار میلیارد ریال را نیز برای آن تخمین زده‌اند. دامغان دارای 18 هزار هکتار باغ پسته است که با ظرفیت آب و خاک موجود، تا 50 هزار هکتار قابلیت افزایش دارد و درآمد حاصل از صادرات پسته علاوه بر ورود ارز به کشور، می‌تواند شهر دامغان را از حالت سنتی خارج کند و به سمت شهری مدرن حرکت دهد. 


پسته دامغان در مسیر صادرات

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دامغان ابراز کرد: با پایان فصل فرآوری پسته، زمینه صادرات هزار تن پسته دامغان به ارزش 11 میلیون دلار فراهم شده است. 
«محسن طباطباییان» اضافه کرد: این میزان پسته دامغان بیشتر از طریق گمرک تهران و کرمان به خارج از کشور صادر می‌شود. با توجه به خشکسالی سالجاری، بیش از ۴ هزار تن پسته خشک از باغ‌های این شهرستان فرآوری شده است که یک‌چهارم آن به کشور‌های خارجی صادر می‌شود. 

طباطباییان تصریح کرد: متوسط برداشت پسته دامغان به رکورد ۷ تن در هکتار رسیده؛ درحالی که این رقم در سایر نقاط کشور 2 تا ۴ تن در هکتار است. 
وی افزود: در دامغان 108 پایانه فرآوری پسته فعالیت دارند که از این تعداد 25 پایانه صنعتی و بقیه نیمه‌صنعتی هستند. قیمت هر کیلو پسته دامغان در مقایسه با سال گذشته در بازارهای داخلی و خارجی تا ۳ برابر افزایش یافته است. 


قابلیت افزایش درآمد پسته تا 40 هزار میلیارد ریال

نماینده دامغان در مجلس شورای اسلامی گفت: پسته دامغان گنج و گوهر ارزشمندی است که باید از این ظرفیت به خوبی استفاده کرد. 
«ابوالفضل حسن‌بیکی» اضافه کرد: کشاورزان و باغداران باید در پیشرفت و کیفیت بهتر محصول پسته تلاش کنند تا بتوانیم با ارائه پسته مرغوب، صادرات آن را افزایش دهیم. شهرستان دامغان در تولید و فروش پسته سالانه 10 هزار میلیارد ریال تولید ثروت دارد که با ظرفیت موجود، می‌توان آن را به 40 هزار میلیارد ریال رساند. 

حسن‌بیکی تصریح کرد: این شهرستان دارای 18 هزار هکتار باغ پسته است که با ظرفیت آب و خاک موجود، این میزان تا 50 هزار هکتار قابلیت افزایش دارد. 
وی اضافه کرد: کشاورزی و باغداری مردم این شهرستان در حوزه کشاورزی با مشورت انجام میشود که توانسته باعث تولید ثروت خوبی شود و این پسته را با کیفیت عالی به دنیا معرفی کند. 


فعالیت ۵ هزار باغدار و کشاورز در دامغان

فرماندار دامغان گفت: 35 درصد اشتغال دامغان در حوزه کشاورزی است که 5 هزار باغدار و کشاورز در این بخش مشغول فعالیت هستند. «علی‌اصغر مجد» با بیان این‌که رویکرد پسته‌کاران دامغان از شکل دستفروشی باید به صادرات تغییر کند، گفت: پسته‌کاران باید از فروش محصول خود به صورت تازه خودداری کنند و به تولید با هدف صادرات روی بیاورند. 

به گفته مجد، باغداران پسته باید بدانند صادرات این محصول ارز‌آوری بیشتری دارد و به سود اقتصاد کشور است. وی افزود: با صادرات این محصول، پسته دامغان به جایگاه واقعی خود در سطح جهان دست خواهد یافت. وی با بیان این‌که دامغان به علت شرایط آب‌و‌هوایی یکی از مرغوب‌ترین محصولات پسته را داراست، افزود: پسته دامغان از نظر ارزش غذایی و کیفیت در جهان دارای جایگاه خاصی است. 

فرماندار دامغان با اشاره به گرایش سرمایه‌گذاران استان کرمان برای ایجاد باغ‌های پسته در این شهرستان، گفت: وجود منابع آبی و شرایط آب‌و‌هوایی در کنار کمبود آفات، رغبت سرمایه‌گذاران را به ایجاد باغ‌های پسته در دامغان  افزایش داده است.  عباسعلی، شاهپسند، خنجری، فرخی، اکبری، احمد آقایی و حاج‌حسینی برخی از برندهای پسته است که بر حسب انتخابهای طبیعی و انسانی در بلند‌مدت در این مناطق بومی شدهاند. به دلیل سرمازدگی، بهار 97 میزان تولید پسته امسال دامغان 10 تا 12 هزار تن بود؛ در حالی که این میزان سال گذشته به حدود 35 هزار تن رسید.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید