• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 20 آبان 1397
کد مطلب : 37099
+
-

جشن انار نیمه‌تمام ماند

فرماندار پاوه : برای برگزاری این جشنواره منع قانونی وجود ندارد‌

گزارش
جشن انار نیمه‌تمام ماند

فرحناز چراغی |  کرمانشاه- خبرنگار:

جشنواره انار در اورامان کردستان واکنش  هایی را در پی داشت و حاشیه‌ساز بود، طوری که حواشی آن باعث شد جشنواره انار در پاوه کرمانشاه نیز لغو شود؛ این جشنواره که هر سال گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کرد، قرار بود اواسط آبان برگزار شود. 

پاوه یکی از شهرستان‌های زیبای کرمانشاه است که به علت قرار گرفتن در ناهمواری‌ها تنها باغداری آن رونق دارد. انار، انگور، گردو و توت از مهم‌ترین محصولات باغی این منطقه است. سالانه حدود 3هزار تن انار از باغ‌های پاوه به بازار می‌رسد. انار پاوه جزو تولیدات ارگانیک منطقه محسوب می‌شود. با توجه به این‌که این شهرستان امکانات صنعتی ندارد و محروم محسوب می‌شود، شاید به‌جرات بتوان گفت رونق گردشگری منطقه می‌تواند توسعه جدی منطقه را به دنبال داشته باشد.  


بازتاب‌های مطلوب جشن انار

برگزاری جشنواره‌هایی چون جشنواره «جشن شکرگزاری انار» آثار مثبت و بازتاب‌های مطلوبی برای معرفی هرچه بیشتر منطقه دارد. از سوی دیگر، با توجه به این‌که شرایط توسعه در منطقه مساعد نیست، چنین برنامه‌هایی بستر توسعه گردشگری را در منطقه فراهم می‌کند.  

«بختیار پاک‌منش» از باغداران نمونه شهرستان پاوه در گفت‌و‌گو با همشهری با اشاره به مشکلات باغداران پاوه‌ای می‌گوید: سالانه بین 15 تا 20 تن انار بدون استفاده از هر نوع سم و با روش آبیاری قطره‌ای انار تولید می‌کنیم.  وی که از بازار فروش انار پاوه در استان گلایه‌‌مند است، ادامه می‌دهد: متاسفانه بازار انار از استان‌های ساوه، شیراز و... با قیمت پایین‌تری وارد بازار می‌شود و بازار انار پاوه را می‌شکند. چون جهاد کشاورزی بر بازار انار مدیریت ندارد، انار پاوه نیز با قیمت پایین عرضه می‌شود. البته با توجه به شرایط سخت تولید انار ارگانیک حضور دلال‌ها هم بر میزان قیمت‌ها بی‌تاثیر نیست، اما به طور کلی نرخ انار پاوه پایین است.  

وی درباره برگزاری جشن انار نیز می‌گوید: جشنواره انار می‌تواند در معرفی منطقه و انار و دیگر محصولات منطقه تاثیر مفیدی داشته باشد. در منطقه ما هیچ برنامه‌ای برای توسعه و نجات جوانان از بیکاری نیست. مرزها بسته شده و کولبری نیز تعطیل است.‌ 


 درآمد بخور و نمیر باغداران 

پاک‌منش ادامه می‌دهد: مسئولان استان نباید از حمایت‌های مختلف دریغ کنند؛ چه از لحاظ پرداخت وام به باغدار برای توسعه باغ و چه از لحاظ معرفی محصولات ارگانیک منطقه به کشور. متاسفانه هیچ حمایتی از باغداران منطقه نمی‌شود و باغداران با درآمدهای بخور و نمیر می‌سازند. ما از مسئولان انتظار حمایت همه‌جانبه در معرفی محصولات ارگانیک اورامانات به کشور داریم. 
این باغدار نمونه اضافه می‌کند: بیش از 95 درصد محصولات باغی منطقه ارگانیک است که باید قدردان این باغداران بود و از آنها به‌صورت ویژه حمایت کرد. 


انار پاوه ارگانیک است

مدیر جهاد کشاورزی پاوه در گفت‌وگو با همشهری با بیان این‌که امسال بیش از 3 هزار تن از 655 هکتار از باغ‌های پاوه برداشت شده است، می‌گوید: ملس ساوه، انار شیرین، انار ترش، مزله و کارالی از ارقام اصلی انار پاوه است. همچنین ملس ممتاز ساوه، رباب نی‌ریز و یوسف‌خانی نیز طی سال‌های اخیر به این ارقام اضافه شده‌اند.  «اردشیر صفیعی» می‌افزاید: انار پاوه به علت استفاده نکردن از کودهای شیمیایی ارگانیک است. اقدام‌هایی برای بهبود کیفیت و توسعه باغ‌های انار صورت گرفته است. از جمله حمایت 80 میلیون تومانی از باغداران برای مبارزه با کرم گلوگاه انار است. 


مانعی وجود ندارد

مدیرکل میراث فرهنگی کرمانشاه نیز با بیان این‌که هیچ مانعی برای برگزاری جشن شکرگزاری انار در پاوه وجود ندارد، می‌افزاید: برگزار‌کننده رویدادهای آیینی و گردشگری مردم و فعالان این بخش هستند. 
«جلیل بالایی» اضافه می‌کند: هر سال دهیاری، شورای روستا یا شهر، بومگردی‌ها و واحدهای فعال اقتصادی روستاها برگزار‌کننده جشن شکرگزاری انار بوده‌اند. دستگاه‌های دولتی نیز متناسب با وظیفه و رسالتی که دارند با برگزارکنندگان این جشن همکاری کنند.  وی ادامه می‌دهد: دستگاه‌های دولتی در برقراری امنیت، نظم، ترافیک و... کار خود را انجام می‌دهند. در این میان سازمان میراث فرهنگی نیز در این زمینه 3 رسالت عمده بر عهده دارد؛ خدمات سفر، اقامت و پذیرایی و نظارت بر واحدهای بومگردی بر عهده میراث فرهنگی است. 
وی درباره برگزاری جشن شکرگزاری انار در سال جاری نیز این‌گونه توضیح می‌دهد: با توجه به حساسیت‌هایی که در منطقه به وجود آمد، برگزارکنندگان «می‌شود» یا «نمی‌شود» برگزاری این جشنواره را تعیین می‌کنند اما از لحاظ مسئولان دولتی هیچ مانعی برای برگزاری آن وجود ندارد.‌


اما و اگرهای یک دستورالعمل 

فرماندار پاوه در‌‌باره برگزاری جشن شکرگزاری انار‌به همشهری توضیح می‌دهد: دستورالعمل برگزاری جشنواره صادر شده است، اما برگزار‌کنندگان جشنواره از برگزاری این جشنواره منصرف شده‌اند. قرار بود این جشنواره در بخش باینگان، روستای زردویی برگزار شود که متولیان منصرف شدند.  «پرویز ایده پور» می‌افزاید: برای برگزاری این جشنواره منع قانونی وجود ندارد. هر چند فصل برگزاری این جشنواره نیز دیگر گذشته است.  وی در پایان با بیان این‌که کسانی که متقاضی برگزاری جشن انار هستند می‌توانند با مراجعه به اداره میراث فرهنگی شهرستان فرم تقاضای جشن شکرگزاری را پر کنند، اضافه می‌کند: موضوعات محلی پیش آمده برای برگزارکنندگان و متولیان جشن انار خوشایند نبود و باعث انصراف آنها از برگزاری جشن انار شد که در سایت‌های مختلف نیز این انصراف آمده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید