• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 20 آبان 1397
کد مطلب : 37098
+
-

همکاری ایران و ترکیه زمینه‌ساز توسعه آذربایجان شرقی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری: نشست مجمع همکاری‌های بین‌بخشی گامی موثر در مسیر توسعه استان است

سیدمرتضی احمدپور |  تبریز – خبرنگار: 

در روزهای اخیر تبریز شاهد برگزاری چهارمین نشســت‌ مجمــــع همکاری‌های بین‌بخشی ایران و ترکیه در تبریز بود. نشستی که با حضور مسئولان ارشد اقتصادی کشوری و نمایندگان تشکل‌های اقتصادی بخش خصوصی 2 کشور برگزار شد. این مجمع در حالی کار خود را آغاز کرد که دور جدیدی از تحریم‌ها علیه کشورمان آغاز شده و فعالان اقتصادی امید دارند با برگزاری آن و نشست‌های مشابه، زمینه همکاری‌های گسترده‌تر اقتصادی با کشورهای همسایه به‌ویژه ترکیه فراهم شود. «علی جهانگیری» معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با همشهری به بیان نتایج برگزاری چنین نشست‌هایی در تبریز و اهداف مسئولان پرداخته است.


نشست مجمع همکاری‌های بین‌بخشی ایران و ترکیه در تبریز همزمان با نمایشگاه فناوری و نوآوری ربع رشیدی برگزار شد. به نظر شما این مهم می‌تواند نگاه‌ها را به سمت ظرفیت‌های فناوری‌های نوین در استان جلب کند؟

نمایشگاه ربع رشیدی که یک نمایشگاه نوپاست، با حضور 5 کشور خارجی برگزار شد. تمام شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه طرح‌هایی برای ارائه داشتند و هیات‌هایی از این کشور‌های مهمان هم از آنها بازدید کردند. استقبال خارجی‌ها به‌ویژه کشورهای همسایه و حضور فعالان اقتصادی و نخبگان این کشورها نشان‌دهنده پیشرفت نمایشگاه است. نشست مجمع همکاری‌های بین‌بخشی ایران و ترکیه هم همسو با اهداف این نمایشگاه، فرصتی برای معرفی بهتر و تبلیغی برای سال‌های آتی است.

برگزاری چهارمین نشست مجمع همکاری‌های بین‌بخشی ایران و ترکیه در تبریز چه نتایجی در پی خواهد داشت؟

 برگزاری این مجمع فرصتی مناسب برای افزایش تعاملات تجاری و اقتصادی بین 2 کشور با محوریت استان فراهم می‌کند. برگزاری چنین رویدادهایی در استان گامی رو به جلو برای توسعه همکاری‌های منطقه‌ای هم محسوب می‌شود. یکی از بهترین قابلیت‌ها معرفی فرصت‌های گردشگری استان به فعالان گردشگری کشور ترکیه و جلب همکاری آنان است. در این زمینه برنامه‌ریزی شده است و دیدارهایی میان مدیران ارشد گردشگری استان و ترکیه در تبریز صورت گرفت.

نقش بخش خصوصی در این مجمع چه بود؟

بخش خصوصی محوریت برگزاری این مجمع در تبریز را داشت و اتاق بازرگانی تبریز محل برگزاری جلسات مجمع بود. با توجه به رویکرد دولت، بخش خصوصی نقش اصلی را در این زمینه بر عهده دارد و مراودات تجاری با توجه به شناخت بخش خصوصی استان از بازار ترکیه شکل می‌گیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید