• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
یکشنبه 20 آبان 1397
کد مطلب : 37086
+
-

نان از آرد سوسک تا گوشت مصنوعی؛ آینده غذایی بشر

نان سوسک تازه‌ترین ساخته محققان برای آینده غذای بشر است. سازمان ملل حشرات را مهم‌ترین منبع تغذیه انسان‌ها در آینده نزدیک می‌داند

نان از آرد سوسک تا گوشت مصنوعی؛ آینده غذایی بشر

گروهی از محققان برزیلی به‌تازگی نان جدیدی درست کرده‌اند؛ نانی که برخلاف نان‌های دیگر جهان این‌بار از آرد سوسک تهیه شده است تا شاید غذای آینده بشر باشد. هرچند شاید این مسئله حالا برای بعضی‌ها عجیب باشد یا حالشان را بد کند، اما گروهی از محققان اعتقاد دارند که بشر در آینده نزدیک چاره‌ای به‌جز استفاده از حشرات برای تغذیه ندارد.
به‌گزارش بی‌بی‌سی، نانی که محققان برزیلی درست کرده‌اند، از سوسک‌هایی که در فاضلاب می‌بینید، نیست؛ از گونه‌ای سوسک است معروف به سوسک خرچنگی که در شمال آفریقا یافت می‌شود. کسانی که حیوان‌های خانگی عجیب و ‌غریب مثل رتیل و مارمولک دارند، گاهی از این سوسک به‌عنوان خوراک زنده برای حیوان خانگی‌شان استفاده می‌کنند.
یک ویژگی مهم سوسک‌ خرچنگی این است که در اسارت هم به آسانی و به‌سرعت تولیدمثل می‌کند. این نوع سوسک را محققان به 2علت برای تولید آرد انتخاب کرده‌اند: اول اینکه ۷۰درصد ترکیب‌شان پروتئین است؛ یعنی ۵۰درصد بیشتر از گوشت قرمز. دوم اینکه این حشره میلیون‌ها سال روی زمین بوده و بسیاری ویژگی‌های ژنتیکی‌اش را در فرایند تکامل حفظ کرده است. متخصصان تغذیه در دانشگاه فدرال ریوگرانده در جنوب برزیل، سوسک خشک شده را در آزمایشگاه آسیاب و آرد کردند. هر کیلو سوسک خرچنگی خشک حدود ۵۱دلار است. خمیر نانی که درست کردند، 90درصد آرد معمولی است و فقط 10درصد آرد سوسک دارد. با این حال، با همین 10درصد هم به نتایج جالبی رسیدند. آنطور که خانم جانتزن می‌گوید، با همان 10درصد آرد سوسک، ارزش پروتئینی نان ۱۳۳درصد بیشتر شد.

حشرات؛ آینده غذای بشر
شاید به‌نظرتان درست کردن این نان چندش‌آور بیاید، اما بحران جهانی غذا یک شوخی نیست و به همین ‌خاطر دیگر برای کسی راه‌حل‌های جایگزین دانشمندان مثل خوردن حشرات لبخند به همراه ندارد. پیش‌بینی سازمان ملل این است که در سال۲۰۵۰ جمعیت جهان حداقل به ۹.۷میلیارد نفر می‌رسد که به‌معنای نیاز به افزایش ۷۰درصدی تولید مواد غذایی و سالانه تولید ۲۰۰میلیون تن گوشت بیشتر است. محققان سال‌هاست هشدار می‌دهند که با رشد جمعیت جهان، خیلی‌ها دچار کمبود پروتئین حیوانی خواهند شد. حتی سازمان ملل متحد هم توصیه کرده مردم حشرات را به رژیم غذایی روزانه‌شان اضافه کنند. گزارش سال۲۰۱۸ برنامه جهانی غذا که به‌تازگی منتشر شده نشان می‌دهد که ۱۲۴میلیون نفر از مردم جهان در ۵۱کشور با بحران عدم‌امنیت غذایی مواجه هستند. با وجود مشکلات تولید گوشت گروه‌ها و سازمان‌های مختلف ازجمله سازمان ملل اعلام کرده‌اند که بشر باید برای تأمین خود به خوردن حشرات روی بیاورد؛ یعنی به جای پرورش دام‌های سنتی برای تولید گوشت، حشرات را پرورش داده و از آنها تغذیه کند. هر ۱۰۰گرم برخی حشرات حاوی ۱۲.۹گرم پروتئین است. این رقم برای ۱۰۰گرم گوشت گاو ۲۵گرم است.

به‌زودی در منوی رستوران‌ها 
کریستف تومن، رئیس سپایزپلن  - یکی از شرکت‌های مشهور در تولید غذا از حشرات - در این رابطه می‌گوید: برای بسیاری از مردم خوردن حشرات برای بار اول خنده‌دار است، اما ما می‌خواهیم به آنها نشان دهیم که این تنها یک امر سرگرم‌کننده نیست. ما معتقدیم که خوردن حشرات طی سال‌های آینده به امری عادی تبدیل خواهد شد. سازمان خواروبار و کشاورزی سازمان ملل متحد (فائو)، هم در گزارشی به بیش از ۲میلیارد انسان در سرتاسر جهان اشاره کرده که در حال حاضر از حشرات به‌عنوان غذای خود استفاده می‌کنند و پیشنهاد کرده تا رستوران‌ها برای تغییر ذائقه مردم به‌تدریج حشرات را در منوی خود قرار دهند. مقام‌های سازمان ملل می‌گویند حشرات همه‌جا حضور دارند و به‌سرعت تولیدمثل می‌کنند، رشد و انطباق‌پذیری بالایی دارند و میزان آلودگی که برای محیط‌زیست ایجاد می‌کنند نامحسوس است. اما مسئله مهم‌تر قیمت پایین تولید حشرات است؛ برای مثال جیرجیرک‌ها نسبت به گاو برای تولید میزان یکسانی پروتئین به 12برابر غذای کمتری نیاز دارند.

راه‌حل جایگزین؛ گوشت مصنوعی
اگر برای نجات از گرسنگی هنوز گوشت گاو را به حشره ترجیح می‌دهید، احتمالا در آینده نزدیک باید گوشت مصنوعی بخورید؛ یعنی گوشتی که در آزمایشگاه تولید شده نه در مزرعه! استفاده از گوشت مصنوعی به جای تأمین گوشت از حیوانات می‌تواند ۸۲ تا ۹۶درصد مصرف آب را کاهش دهد و باعث کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای به‌میزان ۷۸ تا ۹۶درصد شود.
استارتاپ‌های مختــــــــــــــلفی در زمینه گوشت مصنوعی فعالیت می‌کنند. استارتاپ 
«Impossible Foods»یکی از آنهاست.
«Impossible Burger» یا همان برگر غیرممکن یکی از محصولات این شرکت است که همین حالا در برخی رستوران‌های نیویورک، لس‌آنجلس و سانفرانسیسکو به فروش می‌رسد. این شرکت نوعی گوشت قرمز مصنوعی بر پایه ترکیبات گیاهی تولید می‌کند که تجربه طعم مطبوع را بدون خون و خونریزی میسر می‌سازد.
هم‌اکنون 2فناوری عملی برای ساخت گوشت مصنوعی وجود دارد؛ یکی توسعه و استفاده از ترکیبات گیاهی جایگزین و دیگری کشت بافت حیوانی با استفاده از سلول‌های بنیادی. دانشمندان سعی کرده‌اند که گوشت آزمایشگاهی تولید شده طعم و مزه‌اش تفاوت کمی با گوشت طبیعی داشته باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید