• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 19 آبان 1397
کد مطلب : 36963
+
-

نمره قبولی همدان در تامین سلامت زائران

3 تیم از دانشگاه علوم پزشکی همدان در ایام سفرهای اربعین به زائران حسینی خدمت‌رسانی کردند

سلامت
نمره قبولی همدان در تامین سلامت زائران

آیدا شاکر| همدان - خبرنگار : 


هر سال با فرارسیدن اربعین حسینی بسیاری از مسلمانان عزادار در کربلا گرد هم می‌آیند. پایانه مرزی مهران در استان ایلام به علت نزدیکی به کربلا هر سال پذیرای جمعیت زیادی از زائران حسینی است و اغلب زائران از طریق این پایانه مرزی به عراق می‌روند. سلامت این زائران یکی از مهم‌ترین مسائلی است که توسط اکیپ‌های ویژه بهداشت حفظ می‌شود. در این میان، اکیپ‌هایی که توسط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان به مرز مهران اعزام می‌شوند، یکی از گروه‌های اصلی در زمینه حفظ و کنترل سلامت زائران و موکب‌ها به شمار می‌آیند. امسال نیز مانند سال‌های قبل معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان از هفته دوم صفر تا پایان این ماه (18 آبان) با اعزام چندین گروه از متخصصان حوزه بهداشت کوشید برای سلامت زائران حسینی قدمی بردارد.


اعزام گروه‌های بهداشتی به مهران

جلال‌الدین امیری معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص اهمیت حفظ سلامت زائران کربلا بیان می‌کند: ما هر سال در ایام اربعین حسینی تیمی به استان ایلام و مرز مهران اعزام می‌کنیم. براساس آنچه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام بارها اعلام کرده، تیم بهداشت استان همدان از لحاظ عملکرد، کارآمدترین تیم میان تیم‌هایی است که از سوی دانشگاه‌های علوم پزشکی به مرز مهران اعزام می‌شوند.

وی می‌افزاید: از آن‌جا که سلامت زائران حسینی علاوه بر وظیفه سازمانی این نهاد یک وظیفه ملی، مذهبی و اعتقادی نیز به شمار می‌رود، ما همواره تلاش کرده‌ایم نیروهایی را به این مناطق اعزام کنیم که نه‌تنها در این امر بسیار توانمند هستند، بلکه از لحاظ اعتقادی نیز با خواسته قلبی و اعتقاد خود به این مناطق اعزام می‌شوند. این امر وظیفه بسیار سنگینی است و تنها کسانی می‌توانند عملکرد مناسبی داشته باشند که با ایمان و اعتقاد قلبی به این مناطق اعزام شوند. خوشبختانه ما در این زمینه توانسته‌ایم عملکرد بسیار خوبی در مرز مهران داشته باشیم.


حساسیت بالا

امیری در خصوص تعداد نفرات و اکیپ‌های اعزامی می‌گوید: 2 تیم از سوی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان به این مناطق اعزام شدند. نخست، یک تیم 18 نفره از کارشناسان بیماری‌ها بودند که وظیفه مراقبت از بیمارانی را که از مرز خارج یا به کشور وارد می‌شدند، بر عهده داشتند. البته این گروه در خصوص زائرانی که از عتبات برمی‌گشتند و وارد کشور می‌شدند، حساسیت بیشتری داشتند و اقدامات لازم را برای بیمارانی که میان آنها بودند، انجام می‌دادند. به این کار اصطلاحا «مراقبت سندرومی» گفته می‌شود و کار بسیار سنگینی است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان می‌افزاید: اکیپ بعدی یک تیم 5 نفره از کارشناسان بهداشت محیط بودند که به منطقه اعزام شدند و بر سلامت و بهداشت موکب‌ها و ایستگاه‌های صلواتی و تمامی مناطقی که به عرضه مواد خوراکی مشغول بودند، نظارت داشتند. علاوه بر این 2 تیم، یک کارشناس نیز از مجموعه بهداشت محیط استان همدان از سوی وزارت بهداشت به کشور عراق اعزام شد تا بر جایگاه‌های عرضه مواد خوراکی در این کشور نظارت کند. این امر نشانگر حساب ویژه‌ای است که وزارتخانه روی استان همدان باز کرده است. وی اضافه می‌کند: تمام افرادی که به مرز مهران اعزام شدند، طی 2 هفته ماموریت خود 12 ساعت کشیک و 12 ساعت استراحت داشتند که از این لحاظ کار بزرگ و سنگینی را به انجام رساندند.


کاهش بیماری

امیری در خصوص روند کار تیم‌های اعزامی در سال جاری اظهار می‌کند: خوشبختانه ما امسال سازماندهی بهتری از سوی فرمانداری‌ها و استانداری در زمینه ایستگاه‌های صلواتی مشاهده کردیم. تمام افرادی که برای کار در این ایستگاه‌ها داوطلب بودند، از روزهای قبل شناسایی شده بودند و طی جلساتی، کارشناسان بهداشت نکات مهمی را در زمینه سلامت و بهداشت تهیه و توزیع مواد غذایی به آنها آموزش دادند. ارزیابی اولیه ما از عملکرد امسال اکیپ‌های بهداشتی این است که خوشبختانه وضعیت امسال، چه در داخل کشور و چه در عراق، نسبت به سال گذشته بسیار بهتر بوده است. به‌رغم سرمای هوا، نسبت به سال‌های پیشین، به طور آشکاری از بار بیماری‌ها کاسته شده بود که این امر جای خوشحالی دارد. امسال از این لحاظ هیچ مشکل جدی نداشتیم.

امیری در زمینه هزینه‌های صرف شده طی این دوره می‌گوید: کاری که در این ایام توسط معاونت بهداشتی استان برای زائران در مرز مهران انجام شد مستلزم هزینه بسیار زیادی بود. سال گذشته حدود 600 میلیون تومان در این حوزه هزینه شد. این مبلغ امسال هنوز به طور دقیق محاسبه نشده است اما با توجه به وضعیت تورم، انتظارمان این است که بسیار بیشتر از سال گذشته شود. 


توصیه‌هایی به زائران

جلال‌الدین امیری، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با ارائه برخی تو‌صیه‌های بهداشتی به زائران کربلا می‌گوید: به زائران عزیز و خانواده‌های آنها توصیه می‌کنیم که اگر طی 2 هفته ابتدایی بعد از بازگشت از کربلا علائمی مانند تب، سرماخوردگی، اسهال یا مشکلات روده‌ای مشاهده کردند، حتما به پزشک مراجعه کنند و یادآور شوند که به کربلا مشرف شده‌اند. همچنین توصیه می‌کنیم در مراسمی که بعد از بازگشت از کربلا برگزار می‌کنند، با افرادی که به بازدید آنها می‌آیند، تا حد امکان دست ندهند و از روبوسی اجتناب کنند. اگر هم به دست دادن تمایل دارند، حتما شستن دست‌ها را رعایت کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید