• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 19 آبان 1397
کد مطلب : 36960
+
-

تشدید برخورد با رشوه‌خواری در گیلان

نماینده انزلی: رشوه‌خواری سرنوشت انزلی را به خطر انداخته و موجب کوچ تجار از این بندر به مکان دیگری شده است

گزارش
تشدید برخورد با رشوه‌خواری در گیلان

رضا احمدی| رشت-خبرنگار:

ماه قبل بود که مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی از وضعیت شیوع رشوه بین ادارات کشور گزارشی تکان‌دهنده ارائه داد که طبق آن گزارش، گیلان اولین استان در دریافت رشوه اعلام شد. 

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌داد که از دیدگاه فعالان اقتصادی، شیوع رشوه در ادارات گیلان، بیشتر از دیگر استان‌ها بوده است. 
در این گزارش که نتایج آن از طریق پر شدن پرسشنامه‌هایی از سوی فعالان اقتصادی سراسر کشور استخراج شده بود، 21 مؤلفه که ممکن بود امنیت سرمایه‌گذاری را تهدید کند، گردآوری شد و آن 21 مؤلفه در معرض پرسش از فعالان اقتصادی قرار گرفت. یکی از آن 21 مؤلفه، میزان شیوع رشوه در ادارات بود. 

در همین زمینه چندی پیش همشهری ویژه شمال گزارشی تهیه و به این مساله پرداخته بود. در آن گزارش یادشده «هادی حق‌شناس» کارشناس اقتصادی و «رضا علیزاده» جامعه‌شناس به ابعاد و آسیب‌های رشوه‌خواری پرداخته بودند که سلب امنیت سرمایه‌گذاری در گیلان مهم‌ترین موضوعی بود که بر آن تاکید شده بود. البته در آن گزارش آمده بود: «نبود نظارت‌، رشد بوروکراسی اداری و تفاسیر متعدد از قوانین اداری، موجب رشد پدیده رشوه در ادارات شده است». 


تداوم برخورد با رشوه‌خواران

اما موضوع برخورد با رشوه‌خواری در گیلان فقط مربوط به یک دوره زمانی نیست، زیرا دادستان  رشت عزم خود را جزم کرده است و پا را محکم در میدان گذاشته و به صورت جدی و قانونی با ضایع‌کنندگان حقوق مردم مبارزه می‌کند. در این رابطه می‌توان به بازداشت یکی از مدیران متخلف اشاره کرد.
دادستان عمومی و انقلاب مرکز گیلان گفت: هفته گذشته یکی از مدیران ثبت اسناد و املاک گیلان به اتهام دریافت رشوه دستگیر شد.
حجت‌الاسلام «علی مصطفوی‌نیا» بیان کرد: حفاظت اطلاعات دادگستری کل استان این فرد را به اتهام دریافت رشوه، برقراری ارتباط نامشروع و پذیرش اعمال نفوذ، شناسایی و دستگیر کرد.
وی با اشاره به این‌که متهم با صدور قرار بازداشت موقت، روانه زندان شد، افزود: تحقیقات مقدماتی در مورد این پرونده ادامه دارد و با تکمیل تحقیقات و صدور کیفرخواست، پرونده برای رسیدگی به دادگاه کیفری ارجاع می‌شود.

همچنین دادستان عمومی و انقلاب مرکز گیلان گفت: یکی دیگر از مدیران ارشد استان به جرم اخذ رشوه بازداشت شد.
 حجت‌الاسلام مصطفوی‌نیا ضمن تشریح اتهام مدیر بازداشت شده افزود: وی متهم به اخذ ۲۵۰ میلیون تومان رشوه است.
این مقام مسئول با اعلام این‌که این مدیر ارشد استان دستگیر و تفهیم اتهام شده است، تصریح کرد: وی در حال حاضر با قرار بازداشت موقت به زندان معرفی شده است.


کوچ تجار به دلیل رشوه

در همین حال یکی دیگر از مسئولان گیلان از وجود رشوه در امور بندری و ضرورت برخورد با آن خبر داد. نماینده بندر انزلی در مجلس با بیان اینکه رشوه‌خواری، بندر انزلی را به خطر انداخته است، گفت: بار در انبارها به دلیل پرداخت نکردن رشوه انبار شده است. «حسن خسته‌بند» بیان کرد:‌ سهم زیادی از غلات وارداتی به بندرانزلی ‌بدون هیچ دلیل قانونی و فقط به علت تمکین‌نکردن تجار از پرداخت رشوه در انبارها دپو می‌شود.

وی اظهار کرد:‌ پدیده رشوه‌خواری به بخش واردات کالاهای این بندر رسوخ کرده است. رشوه‌خواری فقط به سطح برخی ادارات و دستگاه‌های اجرایی گیلان ختم نمی‌شود، اکنون با رشد این پدیده سرنوشت بندر استراتژیک انزلی نیز به خطر افتاده است.

خسته‌بند افزود: سهم بسیار زیادی از غلات وارداتی به بندرانزلی به علل نامشخص و کاملاً غیرقانونی توسط برخی افراد صاحب نفوذ و فقط به دلیل تمکین‌نکردن تجار و واردکنندگان نسبت به پرداخت مبالغ رشوه مورد نظر آنها ماه‌ها در انبارها دپو می‌شود.عضو کمیسیون عمران مجلس رشد پدیده رشوه‌خواری در بندر انزلی را مورد تأکید قرار داد و گفت:‌ گسترش این پدیده موجب شده بسیاری از واردکنندگان غلات برای حفظ سرمایه‌های خود و فرار از آزار و اذیت‌های برخی افراد فاسد صاحب نفوذ،‌‌ از بندر انزلی به سمت بندر امیرآباد مازندران کوچ کنند.


رسانه‌ها، همراه حقیقی دستگاه قضا

رئیس مجمع عالی بسیج رسانه گیلان با توصیف جدیت دستگاه قضایی استان مشتمل بر دادگستری، دادستانی و سازمان بازرسی در خصوص پیگیری و اقدام به موقع در خنثی‌سازی و برخورد با فساد اداری و اقتصادی در سطوح بالای مدیریتی استان گفت: شجاعت و جدیت دستگاه قضایی استان در برخورد با عوامل فساد در مسئولیت‌های اجرایی باعث مباهات است. «علیرضا خاکپور» با درخواست از نهادهای قضایی استان برای تداوم برخورد جدی با عوامل فساد اداری و اقتصادی در گیلان و قطع دست غارتگران و تضییع‌کنندگان حقوق مردم اظهار کرد: مردم از برخی بی‌تدبیری‌ها، وعده‌های پوچ و فساد پنهان و پیدای برخی مسئولان اجرایی خسته‌اند. دستگاه قضایی شجاع و رسانه‌های تراز انقلاب به‌عنوان دو بازوی قدرتمند نظام باید در جهت حفظ حقوق مردم، به صورت انقلابی عمل کنند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید