• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 19 آبان 1397
کد مطلب : 36838
+
-

گره کور اعتبار در کمربندی سوم اردبیل

صرف اعتبار این پروژه تنها برای آزادسازی اراضی، باعث تاخیر در اجرای آن به عنوان شاهرگ حیاتی شهر اردبیل شده است

عمرانی
گره کور اعتبار در کمربندی سوم اردبیل

پوپک قاسمی| اردبیل- خبرنگار:


دورتادور شهر اردبیل 2 کمربندی اجرا شده که هر 2 در داخل محدوده شهری واقع شده‌اند. معاون ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل معتقد است این شهر نیازمند کمربندی است که خودروهای سنگین مانند تریلی را از محدوده شهری به خارج هدایت کرده و ترافیک داخل شهر را تعدیل کند. بر این اساس ساخت کمربندی سوم اردبیل با هدف کاهش بار ترافیک شهر اردبیل در سال 89 کلنگ‌زنی و در سال ۹۱ آغاز شد، اما با گذشت 8 سال به دلیل کمبود اعتبار هنوز به یک چهارم راه هم نرسیده است. 


ضرورت تسریع در اجرای پروژه کمربندی سوم 

در روزهای گذشته شاهد تصادف منجر به فوت در میدان کشاورز به دلیل برخورد کامیون با خودرو سواری بودیم. با احداث کمربندی، مسیر عبور خودروهای سنگین به خارج از شهر اردبیل منتقل می‌شود و میزان تصادف و خسارت‌های جانی و مالی به حداقل خواهد رسید. در حال حاضر بزرگراه بسیج به عنوان کمربندی اردبیل جوابگوی ترددهای شهری نیست. کارشناسان حمل‌و‌نقل استان تاکید می‌کنند: با توجه به رشد جمعیت در اردبیل و گسترش شهرنشینی و افزایش سرمایه‌گذاری در بخش صنعتی و افزایش مراودات تجاری و ترانزیتی ایران با کشورهای حوزه قفقاز از مسیر استان اردبیل، ساخت کمربندی سوم اردبیل لازم و ضروری است. این کمربند خارج از طرح جامع شهری اردبیل در حال احداث است و پیش‌بینی می‌شود تا 50 سال آینده کاربرد ترانزیتی خود را حفظ کند.


مشکلات کمربندی دوم

یکی از شهروندان با بیان این‌که در حال حاضر کمربندی دوم اردبیل در وضعیت نامناسبی است، اظهار می‌کند: عبور وسایل نقلیه سنگین باعث ایجاد ترافیک شدید می‌شود که مانع انتقال ترافیک داخل شهر به کمربندی است. «پیام رضایی» با اشاره به وضعیت آسفالت کمربندی دوم، می‌گوید: این کمربندی در برخی مناطق مانند نیار و میدان ایثار آسفالت مناسبی ندارد و سرعت‌گیرهای غیراستاندارد، چاله‌ها و درپوش‌های غیرهمسطح فاضلاب باعث خسارت به خودورها می‌شود. این کمربندی در محدوده داخل شهر قرار گرفته است و تردد شهروندان برای عبور از عرض خیابان به‌ویژه دانش‌آموزان باعث وقوع تصادفات تلخ می‌شود. 


اتصال محورهای خروجی شهر به همدیگر

در حال حاضر شهر اردبیل نیاز شدید به تکمیل کمربندی سوم دارد تا خودروهای سنگین مانند تریلی و اتوبوس را از محدوده شهری به خارج هدایت کرده و ترافیک داخل شهر را تعدیل کند. «محبوب حیدری» مدیر کل راه و شهرسازی استان اردبیل هدف از ساخت و اجرای کمربندی کنارگذر اردبیل را کاهش بار ترافیکی کمربندی دوم و اتصال محور اردبیل - مشگین به محور اردبیل - تبریز و اردبیل - سرچم عنوان کرد و افزود: با توجه به توسعه شهر، رشد جمعیت و افزایش وسایط نقلیه عمومی و شخصی، خیابان‌ها و معابر موجود شهری جوابگوی ترافیک نیست. از سوی دیگر به لحاظ توریستی بودن شهر اردبیل این معضل تشدید شده است و ضرورت تکمیل کمربندی سوم استان بیش از پیش احساس می‌شود. وی با اشاره به این‌که این کمربندی دارای ۱۱۴ پل تیپ، ۲ پل خاص و ۹ تقاطع غیرهمسطح خواهد بود، عنوان کرد: کمبود اعتبار و وجود معارض در تملک و آزادسازی مسیر پروژه، همچنین پرداخت مطالبات پیمانکار جزو مشکلات پروژه است که باعث کندی پیشرفت آن می‌شود. 


نیاز به 300 میلیارد تومان اعتبار

معاون ساخت و مهندسی اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل با بیان این‌که اجرای کمربندی سوم اردبیل، نیازمند بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار است، اظهار کرد: این پروژه در 4 منطقه شمالی، جنوبی، شرقی و غربی فازبندی شده است که ابتدا ضلع شرقی و غربی به یک پیمانکار واگذار شده‌بود، اما به دلیل مشکل تملک اراضی، کمبود اعتبارات و مطالبات پیمانکار پروژه در حال حاضر غیرفعال است
.
«علی یوسف‌زاده» با اشاره به این‌که طول کمربندی سوم 57 کیلومتر است، بیان کرد: تاکنون 9 کیلومتر از این پروژه منهای تقاطع‌های غیرهمسطح کار شده است.  وی اتمام پروژه را منوط به تأمین اعتبار عنوان کرد و گفت: اعتبار مصوب پروژه سال ۹۶، یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان و مطالبات پیمانکار از پروژه ۱۲ میلیارد تومان بود که ناگفته پیداست با این اعتبار نمی‌توان کار را پیش برد. یوسف‌زاده با بیان این‌که نمی‌توان پیش‌بینی قطعی از زمان بهره‌برداری پروژه داشت، اظهار کرد: اعتبار این پروژه ملی از قانون بودجه تزریق می‌شود و ما پیگیر آن هستیم تا در بودجه 98 اعتبار مناسبی برای باز کردن گره‌های این پروژه تخصیص یابد. 
***
نکته قابل تامل در اجرای پروژه کمربندی سوم شهر اردبیل این است که اراضی مربوط به آن قبل از آغاز پروژه آزادسازی نشده است. اعتبار پروژه آن هم به صورت اندک صرف آزادسازی اراضی می‌شود که باعث تاخیر در اجرای این پروژه به عنوان شاهرگ حیاتی شهر اردبیل خواهد شد.


کاهش بار ترافیکی اردبیل با تکمیل کمربندی سوم 

شهر اردبیل در حال گسترش و افزایش جمعیت است و زیرساخت‌های آن هم باید متناسب با گسترش شهر توسعه پیدا کند. احداث کمربندی‌ها یکی از زیرساخت‌های مورد نیاز برای توسعه شهری است که نبود آن باعث ایجاد ترافیک و غیرایمن شدن تردد شهری می‌شود. سال 88 طرحی در وزارت راه سابق به عنوان رینگ سوم کمربندی اردبیل مطالعه شد. بر اساس برنامه زمان‌بندی‌شده، در زمان کلنگ‌زنی اعلام شد که این کمربندی چهاربانده در مدت 5 سال و با هدف اتصال مستقیم جاده اردبیل ـ نمین به جاده اردبیل ـ مغان و در ادامه اتصال این جاده‌ها به جاده نیر و خلخال اجرا می‌شود و دارای 8 تقاطع‌ همسطح در طول مسیر خواهد بود.

پروژه کمربندی سوم اردبیل در اردیبهشت سال 89 کلنگ‌زنی شد، اما از سال 91 شروع به کار کرد که بیشتر مشکلات به معارض زمین و نبود اعتبار مربوط می‌شود و اکنون با گذشت 8 سال از کلنگ‌زنی پروژه هنوز یک‌چهارم این پروژه هم به بهره‌برداری نرسیده است. این در حالی است که در این سال‌ها بار ترافیکی در کمربندی دوم بیشتر شده است و کارشناسان معتقدند کمربندی سوم می‌تواند بسیاری از مشکلات ترافیکی کنونی در کمربندی دوم اردبیل را حل و تمامی ارتباطات جاده‌ای اطراف اردبیل را ساماندهی کند. با تکمیل این پروژه کلیه خودروهای سبک و سنگین که می‌خواهند از شمال به جنوب استان یا از غرب به سمت شرق استان و برعکس تردد کنند می‌توانند بدون تحمیل بار ترافیکی به ترددهای درون محدوده شهری اردبیل، از کمربندی سوم اردبیل عبور کنند که ایمنی بیشتری برای داخل شهر اردبیل به دنبال خواهد داشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید