• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 19 آبان 1397
کد مطلب : 36834
+
-

بازار طلای اصفهان از سکه افتاد

رئیس اتحادیه طلافروشان اصفهان از نیمه‌تعطیل شدن بسیاری از کارگاه‌های طلاسازی استان خبر می‌دهد

بازار
بازار طلای اصفهان از سکه افتاد

نفیسه زمانی‌نژاد|  اصفهان- خبرنگار:

 سیر صعودی نرخ طلا در چند ماه اخیر، نه‌تنها بازارهای وابسته و غیروابسته‌اش را تحت تاثیر خود قرار داده، بلکه منجر به نابسامانی، التهاب، رکود و بیکاری در صنف طلافروشان شده است.
نابسامانی وضعیت بازار طلا و ارز و به تبع آن، بازارهای وابسته به آن از موضوعات مورد توجهی است که شرایط بازار و فروش آن را به‌شدت نامناسب کرده و منجر به ورشکستگی و گلایه فعالان این صنف شده است. 
 

کارگاه‌های نیمه کاره

 «هوشنگ شیشه بران» رئیس اتحادیه طلافروشان اصفهان، از نیمه‌تعطیل شدن همه کارگاه‌های طلای استان خبر می‌دهد، چون مصرف‌کننده توان خرید ندارد و هیچ فروشی انجام نمی‌شود.

فعالان این صنف نیز با تاکید بر وضعیت بی‌سابقه این بازار بر این باورند رکود بی‌سابقه، گرانی طلا و کاهش قدرت خرید مردم از دلایل مهم تعطیلی کارگاه‌های طلاسازی است. ضمن آن‌که مهم‌ترین عاملی که منجر به رکود تولیدات و ناتوانی در رقابت با بازارهای بین‌المللی و حتی محصولات خارجی بازارهای داخلی شده است وضع مالیات بر ارزش افزوده بر اصل طلاست. این در حالی است که سال‌هاست تولیدکنندگان به این موضوع اعتراض داشته‌اند، ولی همچنان این قانون اجرا و مزید علت رکود بازار طلا شده است.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به آشفتگی بازار ارز می‌گوید: امیدواریم با ساماندهی این بازار، آرامش به صنعت طلا هم برگردد.  «سید عبدالوهاب سهل‌آبادی» می‌افزاید: اصفهان فعالان بسیار پرسابقه و متبحری در صنعت طلا دارد، ولی با توجه به مشکلات موجود در این صنعت، عده‌ای اندک در حال ادامه فعالیت هستند و مابقی دچار ورشکستگی شده‌اند و یا ترجیح به تعطیلی داده‌اند، به طوری که از هزار و ۷۲۰ واحد تولید و ساخت طلا در استان کمتر از ۳۰ واحد فعال است و مسئولان اقتصادی باید جوابگوی این شرایط باشند. به گفته این مسئول، با تعطیلی کارگاه‌های طلاسازی بر بیکاری فعالان و کارگران این صنف افزوده می‌شود که پیامدهای بسیار ناخوشایندی دارد. وی اظهار می‌کند: یکی از مشکلات مهم این صنف مالیات بر ارزش افزوده است و درخواست فعالان وضع نشدن ارزش افزوده بر اصل طلا و دریافت آن از حق دستمزد طلافروشان است، اما همچنان این مشکل ادامه دارد و تاکنون پاسخی به این خواسته داده نشده است. سهل‌آبادی خاطرنشان می‌کند: با توجه به قدمت صنعت طلا در اصفهان و ایجاد مشکلات فراوان برای فعالان این صنعت لازم است هرچه سریع‌تر میز طلا و جواهر در اصفهان راه‌اندازی شود.


باید نرخ ارز به ثبات برسد

همچنین، «هوشنگ شیشه‌بران» رئیس اتحادیه طلا و جواهر استان، درباره وضعیت راکد واحدهای تولید طلا می‌گوید: حدود 3500 نفر شاغل در واحدهای تولید طلا، بنکداری و نقره‌فروشی اصفهان هستند که رکود بر اشتغال آنها تاثیر منفی گذاشته است.

به گفته این مسئول، رکود کامل صنعت طلا در کشور موجب شده است که واحدهای تولید طلا به دلیل فقدان توان در اداره امور خود یکی پس از دیگری تعطیل شوند، به نحوی که بیش از 100 واحد در اصفهان در سال گذشته تعطیل شده‌اند و اکنون شاهد موجی از بیکاری در صنعت طلای اصفهان هستیم. وی تصریح می‌کند: تعیین قیمت طلا بر مبنای عرضه و تقاضا، نرخ دلار و قیمت جهانی طلا است و تا زمانی هم که نرخ ارز به ثبات نرسد، نمی‌توان هیچ کمکی به فعالان این صنف کرد، چون اگر قیمت ارز ثابت باشد، تکلیف مردم مشخص می‌شود. ولی با وجود افزایش نرخ ارز مردم قدرت خرید ندارند و اگر تصمیم بر سرمایه‌گذاری داشته باشند، سرمایه خود را در جایی دیگر وارد می‌کنند. گویا همه عوامل موجب کسادی این بازار شده‌اند.

شیشه‌بران یادآور می‌شود: برخی بر این اعتقادند که با افزایش نرخ ارز، دولت باید بر سیاست افزایش صادرات طلا برای رونق اقتصادی کشور تمرکز کند، ولی نکته قابل تامل آن است که اخذ 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده از اصل طلا نه‌تنها بر بازار داخلی، بلکه بر بازار صادراتی هم تاثیر منفی گذاشته است.

در ادامه، رئیس اتحادیه طلا و جواهر اصفهان در زمینه تاثیر ورود طلای خارجی بر نابسامانی بازار طلای استان می‌گوید: طلا فلزی کم‌حجم و پرارزش است و خیلی راحت می‌توان آن را جابه‌جا کرد. با آن‌که تولید طلا در کشور زیاد است، اما کشورهای اطراف مثل ترکیه و امارات بازار طلای ما را مورد هدف قرار داده‌اند، به‌ویژه که با توجه به قیمت طلای داخلی قیمت هر گرم آن به علاوه اجرت طلا ضرب‌در ۹ درصد، عدد بسیار بالایی می‌شود. به همین دلیل،خریداران از طلای خارجی به دلیل ارزان‌تر بودن و سبک و متنوع‌تر بودن بیشتر استقبال می‌کنند، ولی به هر حال لازم است از ورود و عرضه هرگونه طلای قاچاق ممانعت شود.


بازار طلا قابل پیش‌بینی نیست

مسئولان و فعالان بازار طلا درباره آینده نرخ طلا معتقدند با توجه به تحولات جهانی و تاثیرپذیری از مسائل مختلف و همچنین تاثیر افزایش 10 یا 20 سنت و یا یک دلار، نمی‌توان پیش‌بینی دقیق و درستی از بازار طلا در آینده داشت، اما احتمال بالا رفتن بهای طلا وجود دارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید