• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
شنبه 19 آبان 1397
کد مطلب : 36855
+
-

آغاز بازی‌ترمیم مزد با بازیگر جدید

خبر: علی خدایی، عضو کارگری شورای‌عالی کار گفت: پیرو پیگیری‌های انجام‌شده برای برگزاری جلسه شورای‌عالی کار با موضوع جبران افزایش هزینه‌های معیشت کارگران، جلسه این شورا روز سه‌شنبه هفته جاری برگزار خواهد شد.

 نقد: بیست‌وسوم تیرماه بود که نمایندگان کارگری شورای‌عالی کار، جبران افزایش هزینه‌های معیشت کارگران را خواستار شدند و این موضوع در دستور کار شورای‌عالی کار قرار گرفت تا براساس اصل سه‌جانبه‌گرایی و در جریان چانه‌زنی شرکای اجتماعی، میزان و نحوه جبران افزایش هزینه‌های معیشت مشخص شود. در این جلسه کارگران اعلام کردند براساس محاسبات انجام‌شده هزینه‌های کارگران نسبت به دی‌ماه سال قبل 48.2درصد افزایش یافته و برای جبران آن نیز 2راهکار افزایش دستمزد نقدی یا احیای ستاد بن را پیشنهاد دادند. شرکای اجتماعی در این جلسه بر اصل افزایش هزینه‌های معیشت کارگری تفاهم کردند و مقرر شد نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت پیشنهاد‌های خود را برای نحوه جبران این مسئله به دبیرخانه شورا ارائه کنند.

در ادامه اما ماجرای جبران معیشت کارگران با استیضاح وزیر کار و بعد از آن نیز با بسته حمایتی دولت گره خورد و دیگر جلسه‌ای برای شورای‌عالی کار برگزار نشد تا تکلیف خواسته کارگران روشن شود، چراکه این شورا باید به ریاست وزیر کار برگزار می‌شد، درحالی‌که این وزارتخانه برای چند‌ماه بدون وزیر اداره می‌شد و انوشیروان محسنی بندپی، سرپرست موقت وزارت کار نیز گویا اعتقادی به لزوم برگزاری جلسات این شورا نداشت؛ هرچند نمایندگان کارگری این رویکرد او را برخلاف قانون می‌دانستند.

در ادامه اما محمد شریعتمداری، پس از استعفا از وزارت صنعت، معدن و تجارت، با همه حواشی و انتقاداتی که درباره عملکردش در این وزارتخانه وجود داشت، به‌عنوان نامزد وزارت کار به مجلس رفت و با رأی اعتماد نمایندگان بر کرسی این وزارتخانه نشست. او از همان ابتدا موافقت کلی خود با برگزاری جلسه شورای‌عالی کار و بررسی خواسته کارگران را اعلام کرد و مواضعی در قبال درخواست‌ ترمیم دستمزد کارگری اتخاذ کرد که بسیار خوشبینانه به‌نظر می‌رسید.  برخی معتقد بودند او احتمالا به‌دنبال بازسازی کارنامه خود در وزارت صنعت است و این کار را با حل یک مشکل بزرگ در وزارت متبوع خود آغاز کرده است. سه‌شنبه آتی، سررسید وعده شریعتمداری به کارگران است. آیا شریعتمداری به انتظار 4ماهه کارگران پایان می‌دهد؟

 

این خبر را به اشتراک بگذارید