• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
شنبه 19 آبان 1397
کد مطلب : 36854
+
-

بانکداران سرگردان بین میرداماد و باب‌همایون


مدیران عامل بانک‌ها این روزها سرگردان هستند بین آن‌چیزی که  مرد شماره یک ساختمان لاجوردی و شیشه‌ای میرداماد از آنها می‌خواهد و چیزی که مرد شماره یک این روزهای ساختمان سنگی باب‌همایون از آنها مطالبه می‌کند. سرگردانی‌ای  که خاستگاه اصلی آن برخاسته از اختیارات ویژه‌ای است که سران قوا به عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی داده‌اند با مطالباتی که یکی از این سران، یعنی حسن روحانی، رئیس‌جمهور هفته گذشته در جمع مدیران ارشد وزارت اقتصاد مطرح کرد حالا بانک‌ها بین دوراهی مانده‌اند تا راه اصلاح نظام بانکی انتخاب شود تا در مسیر انتخاب‌شده گام بردارند. ماجرا هرچند ساده اما پیچیده و البته متناقص به‌نظر می‌رسد.

همتی چه می‌خواهد؟

به گزارش همشهری، روز سه‌شنبه دورهمی مدیران بانکی در ساختمان میرداماد بانک مرکزی برگزار و همتی برنامه‌ها و اقدامات بانک مرکزی در حوزه‌هایی همچون مدیریت نقدینگی، اصلاح نظام بانکی، تسهیل عملیات ارزی و نقل و انتقالات ارزی بین‌المللی و مدیریت شرایط تحریم توسط رئیس‌کل بانک مرکزی را برای بانکداران تبیین کرد. او با اشاره به فعال شدن کارگروه مدیریت نقدینگی در بانک مرکزی از اول مهرماه، از مدیران عامل دعوت کرد برنامه‌ها و پیشنهادهای خود را در اختیار این کارگروه قرار دهند و تمهیدات خاص برای مدیریت بانک، به‌خصوص تامین سرمایه در گردش بخش تولید کشور و اختصاص منابع لازم به ‌نحوی که پاسخگوی شرایط ناشی از تفاوت نرخ ارز باشد را به‌کار گیرند. خواسته دیگر همتی از بانکداران به‌کار گرفتن تجارب گذشته در دور قبلی تحریم‌ها برای حفظ و تقویت روند تجارت خارجی و انتقالات مالی بود. البته او با اشاره به اختیارات شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا به بانک مرکزی برای اصلاح نظام بانکی، ابراز امیدواری کرده که با هماهنگی ستاد اقتصادی دولت موضوع مهم و حساس اصلاح نظام بانکی را با تدبیر و احتیاط و به نحو اطمینان‌بخش به پیش ببرد.

خواسته متفاوت وزیر جدید اقتصاد

یک روز بعد فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد در جلسه‌ای با عنوان اصلاح نظام بانکی از بانک‌ها خواست، تعریف، نگاه و انتظارات خود را از موضوع «اصلاح ساختار نظام بانکی» ارائه داده، سپس این کار را از منظر حاکمیت و دستگاه‌های دولتی مانند وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و... انجام دهند. وی افزود: تعاریف انجام شده از هر دو منظر باید تحلیل تطبیقی شوند تا از دل آن، یک مفهوم واحد استخراج کنیم. وزیر اقتصاد تأکید کرد: بانک‌ها باید چالش نظام بانکی و چالش‌های مرتبط با بانک خود را ترسیم و برنامه و راهکار‌های لازم را پیشنهاد کنند.

دژپسند ادامه داد: سپس این برنامه از سوی چند کارگروه تخصصی و با مشارکت متخصصان خارج از دولت بررسی می‌شود و نتایج استخراج شده برای اقدامات بعدی در اختیار معاونت امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی قرار خواهد گرفت. وزیر اقتصاد با تأکید بر تداوم برگزاری جلسات اصلاح نظام بانکی، یکی از برنامه‌های میان‌مدت آن را تدوین طرحی برای پیاده‌سازی‌ نظام بانکداری الکترونیک اعلام کرد.

ارزیابی خواسته‌های رئیس‌کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد نشان از یک‌ رؤیا و 2 بستر دارد تا آنجا که بانکداران پس از انتقادهای تند هفته گذشته رئیس‌جمهور مانده‌اند که روش انتخابی همتی و دژپسند چه‌خواهد بود؟

این خبر را به اشتراک بگذارید