• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 19 آبان 1397
کد مطلب : 36836
+
-

اجرای یک طرح معوق با آخرین ابلاغ

واکنش مسئولان به مصوبه شورای عالی شهرسازی درباره ساماندهی خیابان انصاری شرقی

شهری
اجرای یک طرح معوق با آخرین ابلاغ

آرش صالحی|  قزوین - خبرنگار:

پس از سال‌ها اختلاف بین مدیریت میراث فرهنگی استان و مجموعه مدیریت شهری قزوین درباره اجرا یا اصلاح طرح توسعه خیابان انصاری شرقی و محله بلاغی، این طرح به شورای عالی شهرسازی و معماری کشور ارجاع داده شد تا مصوبه این شورا فصل‌الخطابی باشد در اختلاف بین مدیرکل میراث فرهنگی و مدیران شهری. در نهایت جلو تعریض خیابان انصاری شرقی را گرفت و با تأکید بر پیاده‌راه شدن این گذر، تنها اجازه ساخت معبری 6 متری را به شهرداری قزوین داد. 

مصوبه‌ای که واکنش تند چند تن از اعضای شورای اسلامی شهر قزوین و دور تازه‌ای از تقابل رسانه‌ای بین شورای اسلامی شهر و میراث فرهنگی را در پی داشت. 


بی‌توجهی به خواسته شهروندان

نایب رئیس شورای اسلامی شهر قزوین با توصیف مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری، گفت: بارها در جلسات مختلف اعلام کردیم که عرض 6 متری در گذر شهید انصاری شرقی پاسخگوی ساکنان محله بلاغی نیست و این مصوبه مشکلی را که اکنون در برخی مناطق شهر از جمله دباغان، آخوند و دیمج وجود دارد دوباره تکرار خواهد کرد.

مهدی عبدالرزاقی با بیان این‌که نباید مدیران شورای عالی شهرسازی ایران بدون اطلاع محلی برای کالبد و بافت شهری قزوین تصمیم بگیرند، اضافه کرد: در محله بلاغی حتما باید مکانی برای پیلوت و پارکینگ وجود داشته باشد که در مصوبه شورای عالی شهرسازی اجازه چنین کاری به ساکنان محله یادشده، داده نشده است. 

وی رفتارهای مغرضانه عده‌ای را سبب‌ساز ایجاد بحران برای خانواده‌های اصیل ساکن محله بلاغی دانست و ادامه داد: نگاه مسئولان میراث فرهنگی، خانواده‌های بومی و متدین محله بلاغی را با بحران مواجه کرده است.

عضو کمیسیون املاک و مستغلات شورای شهر با اشاره به مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی، گفت: آیا شورای عالی معماری و شهرسازی که این طرح را تصویب کرده، اصلاً به این موضوع توجه کرده که چگونه باید شهروندان محله بلاغی خودروهای خود را در کوچه ٦ متری پارک کنند؟ آیا مسئولان این شورا که اصرار دارند مجری تصمیم‌های اشتباه آنها باشیم، پاسخگوی خواسته‌های مردم این منطقه خواهند بود؟ 

عبدالرزاقی با اشاره به اعتراض اهالی این محله، افزود: اهالی محله بلاغی سال‌هاست در بلاتکلیفی به‌سر می‌‌برند و در حق آنها اجحاف می‌‌شود، چراکه مردم این منطقه مجبورند زمین را به مبلغ متری 3 تا 4 میلیون تومان خریداری کرده و تنها 2 طبقه بدون پارکینگ در آن احداث کنند؛ به همین خاطر ساکنان محله بلاغی با نصب پلاکارد و مراجعه گروهی به شورای شهر قزوین خواستار رفع این مشکل شده‌اند.وی ضمن طرح این پرسش که آیا مسئولان مصوب‌کننده این طرح، حاضرند در منازل بدون پارکینگ زندگی کنند، ادامه داد: امیدوارم مدیران ارشد وزارت راه و شهرسازی پیگیر این موضوع حیاتی شوند و کار را به نفع مردم تمام کنند. 


تعریض برای تراکم‌فروشی

از طرف دیگر، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری استان قزوین ضمن انتقاد از روند تخریب بافت تاریخی شهر قزوین، عنوان کرد: اقدام نسنجیده احداث خیابان انصاری غربی در خیابان مولوی و بخش مهمی از بافت تاریخی شهر قزوین، ترکیب جمعیتی این منطقه را بر هم زد و موجب شد تا این منطقه که زمانی محل سکونت خانواده‌های اصیل شهر بود، به محل زندگی مهاجران بدل شده و به تدریج امنیت آن از بین برود. 

محمدعلی حضرتی‌ها در ادامه تصریح کرد: متاسفانه مدیران شهری نمی‌دانند که وجود خانواده‌های اصیل قزوینی چقدر برای این شهر ارزشمند است و شاید دلیل این همه بی‌مبالاتی در برخورد با هویت و بافت تاریخی قزوین سکوت ما و مردمانی باشد که اجازه می‌‌دهند به این شکل با اصالت، تاریخ، هویت و خاطره‌های جمعی آنها بازی شود.

حضرتی‌ها با تأکید بر رویکرد اشتباه مدیریت شهری در این زمینه، گفت: همه این تعریض‌ها و خیابان‌کشی‌ها در بافت تاریخی، نه برای خدمت به مردم که برای تراکم‌فروشی انجام می‌شود و نباید رسانه‌‌ها در مورد این رخدادها ساکت باشند. وی ادامه داد: بافت اجتماعی به اندازه بافت کالبدی شهر اهمیت دارد و حفظ آثار تاریخی زمانی ارزش دارد که در کنار آنها خاندان‌های قدیمی این شهر مانند امینی‌ها، رضایی‌ها، زرنگارها و شهیدی‌ها هم حفظ شوند. امیدوارم افرادی که برای این شهر تصمیم می‌گیرند به وجدان خود رجوع کرده و به جای تخریب‌های بی‌رویه، تصمیمی به نفع آینده قزوین بگیرند. 

در طرح خیابان شهید انصاری شرقی که دنباله بخش غربی بود مقرر شده بود تا خیابانی به شکل مستقیم در محله بلاغی و باغ دبیر به عرض 30 متر با قابلیت تردد خودروها احداث شود که پس از مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی ایران این طرح تغییر کرد و مصوب شد تا طرح مربوطه از خیابان به محوریت پیا‌ه رو مبدل شده و دارای یک عرض 6 متری با 2 پیاده‌راه 5/3 متری باشد.


ضرورت اصلاح مصوبه شورای عالی شهرسازی

رئیس کمیسیون شهرسازی و عمران شورای شهر با بیان این‌که شورای عالی معماری و شهرسازی نباید با عینک سازمان میراث فرهنگی به مسائل پیش روی توسعه شهری نگاه کند، گفت: امیدواریم دستگاه‌های نظارتی به این موضوع ورود کنند، زیرا در خیابان‌هایی مانند خیام‌، فردوسی و نادری هم با موضوع بافت فرسوده و تاریخی مواجهیم. 
سعید دقیقی تصمیمات شورای عالی معماری و شهرسازی در مورد تعیین حدود بافت تاریخی را مسبب تضییع حقوق موازی اهالی این بافت دانست و اضافه کرد: عمق پلاک‌های حوزه پروژه شهید انصاری شرقی به قدری کم است که امکان ایجاد زیرزمین و تعبیه پارکینگ به‌خاطر نبود امکان ایجاد رمپ در این پلاک‌ها وجود ندارد. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید