• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
دو شنبه 22 مرداد 1403
کد مطلب : 232571
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/Q1ykM
+
-

آخرین کشتی آخرین مدال

مدال‌های ایران در پاریس با برنز فرنگی شروع شد و با برنز آزاد به پایان رسید

آخرین مدال‌های ایران در بازی‌های المپیک پکن ظهر دیروز به‌دست آمد؛ 2‌مدال کشتی که یکی نقره بود و یکی برنز، یک کشتی‌گیر بزرگی کرد و دور از انتظار ظاهر شد و دیگری نمایشی ضعیف‌تر از چیزی که انتظار می‌رفت، به اجرا گذاشت. اما به هر حال کشتی که شروع خوبی در پاریس داشت و نخستین مدال را برای کاروان گرفته بود، روز آخر بازی‌ها هم آخرین مدال‌ها را به‌دست آورد.

   کم‌فروغی رحمان بی‌رحم
رحمان عموزاد ظهر دیروز در فینال وزن ۶۵کیلوگرم کشتی گرفت. او که شروعی توفانی در پاریس داشت و لقب بی‌رحم خودش را دوباره در یادها زنده کرد، در دیدار آخر در حد و اندازه خودش کشتی نگرفت. او در مسابقات جهانی۲۰۲۳ با 2شکست به‌عنوان پنجمی رسید و سهمیه المپیک را کسب کرد. عموزاد در پاریس بدون اینکه امتیازی از دست بدهد رقبایش را شکست داد و به فینال رسید. اوج هنرنمایی او در مقابل موساکایف، کشتی‌گیر روسی‌الاصل تیم مجارستان بود که سال گذشته قهرمان جهان شده و در مسیر قهرمانی‌اش عموزاد را هم شکست داده بود. اما این بار در نیمه‌نهایی المپیک، رحمان با نتیجه 10برصفر و در همان 3دقیقه نخست موساکایف را برد و فینالیست شد. در کشتی پایانی همه فکر می‌کردند عموزاد با اختلاف بالا حریف گمنام ژاپنی خود را شکست می‌دهد اما او در همان 3دقیقه اول ۱۰ بر یک عقب افتاد و 3دقیقه دوم فقط 2امتیاز را جبران کرد و 10 بر 3 باخت و طلا را از دست داد.

   برنز به‌جای حذف
امیرعلی آذرپیرا یکی از کشتی‌گیرانی بود که شاید کسی روی مدالش حساب نکرده بود اما او که در وزن ۹۷کیلوگرم کشتی می‌‌گرفت، دست به‌کار بزرگی زد و در حضور همه کشتی‌گیران صاحب‌نام این وزن به مدال برنز رسید. آذرپیرا در دور نخست با احمد تاج‌الدینوف روبه‌رو شد و تا ثانیه‌های پایانی از حریف نامدار خود پیش بود اما تاج‌الدینوف، کشتی‌گیر روسی‌الاصل تیم ملی بحرین در یک کشتی سخت و نفسگیر آذرپیرا را با نتیجه ۴بر۳ شکست داد. کشتی‌گیر بحرین در مسیر همه رقبایش را به‌راحتی و با اختلاف برد و فینالیست شد. با حضور تاج‌الدینوف در کشتی آخر، آذرپیرا به جدول شانس مجدد رفت. او در کشتی نخست جدول بازنده‌ها نماینده قزاق را از پیش رو برداشت و به رده‌بندی رسید. آذرپیرا در کشتی آخر خود مقابل اسنایدر، قهرمان جهان و المپیک قرار گرفت و در یک کشتی حساب شده، موفق شد حریف پرآوازه خود را شکست دهد و صاحب مدال برنز شود. آذرپیرا در مسابقات جهانی۲۰۲۳ ملی‌پوش ایران در وزن ۹۲کیلوگرم بود که خیلی زود از دور مسابقات کنار رفت ولی در فاصله ۹ماه در حدی پیشرفت کرد که در یک وزن بالاتر توانست صاحب مدال المپیک شود.

   نمره قبولی
نتایج کشتی در فرنگی و آزاد قابل‌قبول بود. از جمع ۱۲مدال کاروان ایران، 8مدال نصیب این رشته شد. کشتی در المپیک ۱۱ورزشکار داشت که در 6وزن به فینال رسیدند. کسب ۲مدال طلا، ۴مدال نقره و ۲مدال برنز حاصل کار گوش‌شکسته‌های ایران در المپیک پاریس بود. آنها در مقایسه با المپیک توکیو که ۴مدال(یک طلا، یک نقره و ۲برنز) کسب کرده بودند، پیشرفت محسوسی داشتند. محسن کاوه سرمربی تیم ملی کشتی آزاد با 5کشتی‌گیر در المپیک حاضر شده بود که 4مدال کسب کرد. حسن رنگرز هم که 6کشتی‌گیر در اختیار داشت، 2مدال طلا، یک نقره و یک برنز به کاروان اضافه کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید